Η γη κρατά μυστικά κάτω από στρώματα βράχου, σκόνης και ανθρώπινης θέλησης στο Αρχαίο Θέατρο του σημερινού Konuralp. Είναι ένα παλίμψηστο – ένας αρχαίος καμβάς, γραμμένος και ξαναγραμμένος, όχι με μελάνι, αλλά με πέτρα, πνεύμα και φθορά.
Ο άνθρωπος δε διάβηκε απλώς τα μονοπάτια της ιστορίας. Τα άνοιξε μέσα στη γη, λάξευσε τις πίστεις του, τις λατρείες του, και άφησε πίσω του κάτι περισσότερο από ερείπια: μνήμη. Κι αυτή η μνήμη δεν πεθαίνει, ενσωματώνεται στο έδαφος και περιμένει να αναγνωστεί ξανά.
Έτσι έγινε και στο Κονουράλπ, εκεί που το αρχαίο θέατρο της Προύσας προς το Ύπτιω ποταμό ( Prusias ad Hypium λένε οι Τούρκοι) αποκάλυψε ένα ακόμη κεφάλαιο – αυτή τη φορά με βυζαντινή φωνή.
Η πέτρα που μίλησε: Ανασκαφές στο Κονουράλπ
Οι ανασκαφές στο Αρχαίο Θέατρο Κονουράλπ στη βορειοδυτική Τουρκία αποκάλυψαν παρεκκλήσι της πρώιμης Βυζαντινής περιόδου, αλλά και ενδείξεις ενός μεγαλύτερου πολυσύνθετου συγκροτήματος. Η ύπαρξη δύο κόγχων, μωσαϊκών και κεραμικών πλακιδίων δείχνει όχι μόνο την πνευματική λειτουργία, αλλά και την τελετουργική, κοινωνική χρήση του χώρου.
Οι ειδικοί πιστεύουν πως πρόκειται για μια εκκλησία ή ένα σημείο φιλοξενίας της ελίτ του πρώιμου Βυζαντίου, κατά τη μετάβαση από την εθνική θρησκεία στη χριστιανική πίστη. Ο Ρασίτ Αϊντίν εξήγησε ότι η ποιότητα των υλικών και η τεχνική δομής υποδεικνύουν πρώιμη ή μέση βυζαντινή εποχή.
Προύσα: Από την ελληνιστική ίδρυση στην ρωμαϊκή άνθηση – Η ιστορία μιας λουτρόπολης
Στους πρόποδες του Όλυμπου της Βιθυνίας γεννήθηκε η αρχαία Προύσα, μια πόλη που έμελλε να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο. Από τον βασιλιά Προυσία Α΄ μέχρι την ενίσχυσή της υπό ρωμαϊκή κυριαρχία, η Προύσα υπήρξε λίκνο ελληνικού πολιτισμού και αγαπημένος προορισμός των κατακτητών.
Ιστορική Αναδρομή
Η πόλη ιδρύθηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. από τον Προυσία Α΄ της Βιθυνίας, στη νότια πλαγιά του Όλυμπου, αποτελώντας κομβικό σημείο πολιτισμικής και στρατηγικής σημασίας. Ο τελευταίος βασιλιάς της Προύσας, ο Νικομήδης Γ’ Φιλοπάτωρ, αφού ηττήθηκε από τον Μιθριδάτη το 88 π.Χ., κατάφερε να ανακτήσει την πόλη με τη βοήθεια των Ρωμαίων το 74 π.Χ.
Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο, η Προύσα γνώρισε ιδιαίτερη ευνοϊκή μεταχείριση, διατηρώντας τη δική της βουλή. Σύμφωνα με τον γεωγράφο Στράβωνα, η πόλη χαρακτηριζόταν για την εύρυθμη και δίκαιη διακυβέρνησή της.
Ο Δίων Χρυσόστομος: Το τέκνο της Προύσας
Η άνθηση της πόλης αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στον Δίωνα τον Χρυσόστομο, γνωστό και ως Κοκκειανό, επιφανή φιλόσοφο και ρήτορα, ο οποίος διατηρούσε στενές σχέσεις με τον αυτοκράτορα. Την εποχή του, η Προύσα ήταν αμιγώς ελληνική, καθώς οι Έλληνες που είχαν εγκατασταθεί από τα παράλια είχαν εξελληνίσει πλήρως τις ντόπιες βαρβαρικές φυλές.
Λουτρά και ρωμαϊκή αναψυχή
Ένα από τα πιο γνωστά χαρακτηριστικά της Προύσας ήταν τα περίφημα λουτρά της, που την ανέδειξαν σε λαμπρή λουτρόπολη. Οι Ρωμαίοι ευγενείς την επέλεγαν ως τόπο ανάπαυσης και θεραπείας, με τις ιαματικές της πηγές και την πολιτισμική της αίγλη να αποτελούν πόλο έλξης.
Το πέρασμα του ανθρώπου και η φθορά ως αποτύπωμα
Οι δομές που αναδύονται απ’ το χώμα δεν είναι απλώς ιστορικά τεκμήρια. Είναι ενσώματοι χρόνοι – αποδείξεις ότι κάποτε πίστη, τέχνη και ζωή έγιναν ένα με τη γη. Ο πολιτισμός δεν είναι στατικός. Ανασαίνει μέσα από την φθορά του χρόνου, αποκαλύπτοντας νέες αλήθειες όσο σκάβουμε βαθύτερα.
Το Konuralp δεν είναι απλώς ένας τόπος, είναι μια χρονική τομή στο παλίμψηστο της ανθρωπότητας. Εκεί που ο ήχος της θεατρικής σκεπής συναντά τη βυζαντινή προσευχή. Εκεί όπου το παρελθόν δεν ζητά να αναστηθεί απλώς θέλει να ακουστεί.
πηγή: jpost.com, hurriyetdailynews.com, mikrasiates-konstantinato.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου