Δεν είναι όλοι οι καθρέφτες φτιαγμένοι από γυαλί—μερικοί είναι φτιαγμένοι από χρώμα, πόνο και μια βούληση να ειπωθεί η αλήθεια όπως κανείς δεν τολμά. Οι καλλιτέχνες τον αναδημιουργούν μέσα από το δικό τους κάτοπτρο πόνου, πολιτικής και πάθους. Η Φρίντα Κάλο ανήκει στη δεύτερη κατηγορία—μια γυναίκα που έγινε εικόνα, και μια εικόνα που έγινε σύμβολο.
Στην
τέχνη και στη ζωή, η Κάλο αντιπαρατέθηκε με θάρρος και ανέτρεψε τους παραδοσιακούς ρόλους φύλου.Φορούσε κραγιόν, γαλλικό άρωμα και καλλυντικά για να
τονίσει το χνούδι στο πρόσωπό της. Εναλλασσόταν ανάμεσα σε περίτεχνα κεντημένες
φούστες και μπλούζες και στα πρακτικά ρούχα της επανάστασης. Κάπνιζε, έβριζε,
και έπλεκε κορδέλες και φρέσκα λουλούδια στα μαλλιά της. Είχε ερωτικές σχέσεις
με άντρες και γυναίκες. Ταξίδευε, δούλευε, οργάνωνε, αγωνιζόταν, και αφιέρωσε
την ψυχή της στη διαμόρφωση του αγαπημένου της Γαλάζιου Σπιτιού.
Η Φρίντα Κάλο έζησε αμετανόητα, ακολουθώντας την
αυτογνωσία και την αγάπη πέρα από κάθε σύμβαση.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Στο μακρινό
Bendigo της Αυστραλίας, η έκθεση «Frida
Kahlo: In her own image» μεταφέρει τους επισκέπτες στο σύμπαν της
ζωγράφου—εκεί όπου η τέχνη δεν υπήρξε ποτέ διακοσμητική, αλλά μια ανάγκη ζωής.
Μέσα από προσωπικά της αντικείμενα, φωτογραφίες και εμβληματικά σχέδια, η
έκθεση φανερώνει τις εννοιολογικές γέφυρες ανάμεσα στο σώμα, την ταυτότητα, την
πολιτική και το βλέμμα της Κάλο πάνω στον εαυτό της.Ανάμεσα σε φούστες Tehuana,
λουλούδια στα μαλλιά, κραγιόν και ιατρικά κολάρα, ο επισκέπτης δεν κοιτά απλώς
τη Φρίντα—νιώθει ότι η ίδια τον παρατηρεί, με εκείνο το επίμονο, διαπεραστικό
βλέμμα που δεν ζητά έγκριση· μονάχα αλήθεια.
Τι βλέπει ο επισκέπτης στην έκθεση
- Προσωπικά
αντικείμενα της Φρίντα Κάλο: ρούχα, καλλυντικά, κοσμήματα και ιατρικά βοηθήματα
-
Αυτοπροσωπογραφίες και σχέδια
- Φωτογραφίες και
έγγραφα που φωτίζουν τη ζωή, την πολιτική σκέψη και την καλλιτεχνική της
ταυτότητα
- Αντικείμενα που παρέμειναν σφραγισμένα για 50 χρόνια στο μπάνιο του σπιτιού της, La Casa Azul, και εκτίθενται για πρώτη φορά.
Η αφήγηση της έκθεσης
Η εν λόγω εντυπωσιακή έκθεση «Frida Kahlo: In her own image» που φιλοξενείται στη Bendigo Art Galllery, αποκαλύπτει τις βαθιές συνδέσεις ανάμεσα στην ενδυματολογική και αισθητική ταυτότητα της Κάλο, την παρουσία της στη φωτογραφία και τα εμβληματικά της σχέδια και αυτοπροσωπογραφίες.
Άλλωστε, περισσότερο από
ένα σύμβολο, η Φρίντα ήταν μια επαναστατική καλλιτέχνις που μετέτρεψε τον πόνο,
τα πολιτικά της πιστεύω και το πάθος της σε δυναμική αυτοέκφραση.Η μεγάλη αυτή
έκθεση προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να εξερευνήσετε τη ζωή και την
παρακαταθήκη της μέσα από προσωπικές φωτογραφίες, αντικείμενα και εντυπωσιακά
πορτρέτα.
Αξιοσημείωτο έκθεμα
Στις 21 Απριλίου
1932, ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ, που ο Ριβέρα
είχε λάβει ανάθεση να φιλοτεχνήσει τοιχογραφίες αφιερωμένες στη σύγχρονη
βιομηχανία, στο Μουσείο Τεχνών του Ντιτρόιτ (Detroit Institute of Arts).Φιλοξενούμενος του Χένρι Φορντ, εμπνεύστηκε από
τους εργάτες και τα μηχανήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford Motor Company.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 13 Ιουλίου 2025.
Φωτογραφίες «Frida Kahlo: In her own image», Bendigo Art Gallery, 2025.
Φωτ.: Eljah Clarke
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου