Πάνω από 100 έργα και 500 βιογραφίες φωτίζουν ένα παραγνωρισμένο κεφάλαιο της ιστορίας της τέχνης...Μια νέα μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Kunstpalast του Ντίσελντορφ φέρνει στο προσκήνιο τις γυναίκες που δημιούργησαν τέχνη σε μια εποχή που η παρουσία τους ήταν αόρατη. Η έκθεση «Women Artists! Από τη Monjé στη Münter» είναι η πρώτη που εστιάζει αποκλειστικά στις ζωές, τα έργα και τις προκλήσεις των γυναικών που ήταν ενεργές καλλιτεχνικά στην πόλη κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα.
Το Ντίσελντορφ ως κέντρο γυναικείας δημιουργίας
Κατά τον 19ο αιώνα, το Ντίσελντορφ αποτέλεσε μαγνήτη για καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη. Αν και οι γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα φοίτησης στην Ακαδημία Τεχνών μέχρι τη δεκαετία του 1920, πολλές ταξίδεψαν στην πόλη, οργανώνοντας ιδιωτικά μαθήματα και χτίζοντας δίκτυα για να μπορέσουν να εργαστούν και να εκθέσουν. Κάποιες κατάφεραν να ξεχωρίσουν, άλλες εξαφανίστηκαν από το δημόσιο βλέμμα ή δεν έγιναν ποτέ αντιληπτές.
Ξεχασμένες μορφές και άγνωστα έργα
Η έκθεση παρουσιάζει περισσότερα από 100 έργα, πολλά από τα οποία εκτίθενται δημόσια για πρώτη φορά από τον 19ο αιώνα. Εκτός από γνωστά ονόματα όπως η Gabriele Münter, το Kunstpalast αναδεικνύει λησμονημένες δημιουργούς όπως η Anna Bensinger, η Minna Heeren και η Magda Kröner. Συνολικά, η έρευνα που προηγήθηκε της έκθεσης αποκάλυψε περίπου 500 ονόματα γυναικών καλλιτεχνών, πολλές από τις οποίες είναι σχεδόν άγνωστες σήμερα.
Η εξέλιξη της γυναικείας παρουσίας στην τέχνη
Από τη δεκαετία του 1830, οι γυναίκες στο Ντίσελντορφ εργάζονταν σε στενή επαφή με άνδρες συναδέλφους, συχνά με παρόμοια θεματολογία. Με την αύξηση της επαγγελματικής δραστηριότητας και την άνθηση της αγοράς τέχνης, ο αριθμός των γυναικών καλλιτεχνών αυξήθηκε. Από τη δεκαετία του 1890, αρκετές γυναίκες που αργότερα χαρακτηρίστηκαν ως «κλασικές μοντερνίστριες» ζούσαν και δημιουργούσαν στην πόλη.
Από τη σκιά στην αναγνώριση
Για πολλές γυναίκες, το Ντίσελντορφ ήταν απλώς ένας ενδιάμεσος σταθμός, καθώς αναζητούσαν καλύτερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε πόλεις όπως το Βερολίνο, το Μόναχο και το Παρίσι. Η σχολή εφαρμοσμένων τεχνών για γυναίκες άνοιξε το 1904, ενώ με το Σύνταγμα της Βαϊμάρης το 1919, οι γυναίκες απέκτησαν ίσα δικαιώματα και πρόσβαση στις ακαδημίες.
Αυτοκριτική και αποκατάσταση από το Kunstpalast
Η έκθεση αποτελεί και μια αυτοκριτική ματιά στην ιστορία των μουσείων. Οι γυναίκες παραμένουν υποεκπροσωπημένες στις περισσότερες ιστορικές συλλογές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Kunstpalast. Το μουσείο εργάζεται ενεργά για να καλύψει αυτά τα κενά, έχοντας ήδη αποκτήσει 15 έργα γυναικών του 19ου αιώνα για τη συλλογή της πόλης του Ντίσελντορφ.
Μια νέα ματιά στην ιστορία της τέχνης
Η έκθεση «Women Artists!» προσφέρει μια πολυαναμενόμενη δεύτερη ματιά στη γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία και διευρύνει ουσιαστικά την κατανόησή μας για την τέχνη του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Η επιμελήτρια Kathrin DuBois καλεί το κοινό να ανακαλύψει τις ξεχασμένες βιογραφίες και να επαναπροσδιορίσει την ιστορία της τέχνης με τρόπο πιο ποικιλόμορφο και πιο πλήρη.
πηγή :artdaily. cc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου