Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια της γης νεά σημαντικά ευρήματα στην αρχαία ελληνική πόλη, στους Αιζανούς. Οι αρχαιολόγοι ανέσκαψαν δίπλα από το Ναό του Δία, ένα αρχιτεκτονικό θαύμα που στέκει αγέρωχο εδώ και δύο χιλιετίες, αποκαλύπτει νέα μυστικά μέσα από τις πρόσφατες ανασκαφές.
Νέα αρχαιολογικά ευρήματα στον Ναό του Δία
Στην επαρχία Κιουτάχειας της δυτικής Τουρκίας, η αρχαία πόλη των Αιζανών συνεχίζει να εκπλήσσει τους αρχαιολόγους. Οι τελευταίες ανασκαφές στον περίφημο Ναό του Δία, έναν από τους καλύτερα διατηρημένους ρωμαϊκούς ναούς παγκοσμίως, έφεραν στο φως αρχιτεκτονικά στοιχεία που παρέμεναν θαμμένα για αιώνες. Παράλληλα, εντοπίστηκαν ταφές της Βυζαντινής περιόδου εντός του ιερού χώρου, προσθέτοντας νέα στρώματα ιστορικής σημασίας στην περιοχή.
Ο Ναός του Δία, ο οποίος δεσπόζει σε λόφο της πόλης, θεωρείται ο καλύτερα διατηρημένος ναός του Δία παγκοσμίως και αποτελεί το αρχιτεκτονικό της στολίδι. Εκτός από τον ναό, η πόλη διαθέτει μοναδικά μνημεία όπως το συνδυασμένο θέατρο-στάδιο, το μακέλλο με το Διάταγμα Τιμών του Διοκλητιανού και ρωμαϊκές γέφυρες, που μαρτυρούν την αστική της ακμή.
Στα βάθη της Ιστορίας
Η αρχαία πόλη Αιζανοί αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά σύνολα της δυτικής Ανατολίας, με ιστορία που εκτείνεται από την Εποχή του Χαλκού έως τη Βυζαντινή περίοδο και τους ρωμαϊκούς χρόνοους. Χτισμένη στις όχθες του ποταμού Πενκαλάς, κοντά στο σημερινό χωριό Τσαβνταρχισάρ στην επαρχία Κιουτάχειας, η πόλη υπήρξε κέντρο πολιτικής, οικονομικής και θρησκευτικής δραστηριότητας κατά τη ρωμαϊκή εποχή.
Κατά την μυθολογία, ιδρυτής της πόλης ήταν ο Αιζάνας (ή Αιζήνα), γιος του
Ταντάλου. Ο Παυσανίας υποστήριξε ότι οικιστής της ήταν ο ήρωας Αζάνας, γιος του Αρκά και της νύμφης Ερατώς. Ίχνη κατοίκησης όπως προαναφέρθηκε υπάρχουν από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού (α΄ μισό 3ης χιλιετίας π.Χ.), όπως αποδεικνύουν τα αρχαιολογικά ευρήματα.Κατοικήθηκε από Έλληνες και Φρύγες. Την Ελληνιστική περίοδο, πιθανόν γύρω στον 3ο αι. π.Χ., χρονολογείται η ελληνοποίησή της, με τη διείσδυση του ελληνικού πολιτισμού. Στις αρχές του 2ου αι. π.Χ. κατέστη μήλον της έριδος για τους βασιλείς Ευμένη Β΄ του Περγάμου και Προυσία Α΄ της Βιθυνίας. Το 184 π.Χ. Τελικά ο Ευμένης Β΄ καιη πόλη εντάχθηκε στο βασίλειο του Περγάμου, ενώ το 133 π.Χ. περνά στον έλεγχο της Ρώμης. Από την εποχή του Αυγούστου, οι πολίτες των Αιζανών καταλαμβάνουν υψηλά αξιώματα και η πόλη αναδεικνύεται σε σημαντικό κέντρο εμπορίου και πολιτισμού και ταυτόχρονα αναπτύσσει στενές σχέσεις με τη Ρώμη.
Η αρχαιολογική σκαπάνη
Οι πρώτες επιστημονικές ανασκαφές άρχισαν το 1926 από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο και συνεχίστηκαν σε διαδοχικές φάσεις έως σήμερα, με επικεφαλής αρχαιολόγους όπως οι D. Krencker, R. Naumann και A. Hoffmann. Τα ευρήματα περιλαμβάνουν στρώματα κατοίκησης από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού, επιγραφές, νομίσματα και αγάλματα, όπως της Υγιείας και του Ηρακλή.
Η πόλη γνώρισε φρυγική επιρροή κατά την Εποχή του Σιδήρου και εντάχθηκε στη ρωμαϊκή επικράτεια το 133 π.Χ., διατηρώντας ωστόσο το δικαίωμα κοπής νομισμάτων, ένδειξη της οικονομικής της αυτονομίας. Σήμερα, αποτελεί αντικείμενο συστηματικής μελέτης και προστασίας, ενώ έχει προταθεί για ένταξη στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Η ανθεκτικότητα ενός μνημείου δύο χιλιετιών
Σήμερα ο επικεφαλής των ανασκαφών, καθηγητής Γκιοκχάν Τσοσκούν από το Πανεπιστήμιο Ντουμλουπινάρ, τόνισε την εξαιρετική διατήρηση του ναού: «Ο Ναός του Δία στέκει μόνος του σχεδόν 2.000 χρόνια. Θεωρείται ο καλύτερα διατηρημένος ναός του Δία στον κόσμο. Ωστόσο, αιώνες σεισμών και φυσικών καταστροφών έχουν προκαλέσει φθορές στη δομή του, γεγονός που καθιστά την αποκατάσταση επιτακτική.»
Από τον Δομιτιανό στον Χαδριανό και από την Εκκλησία στο Οχυρό
Η κατασκευή του ναού ξεκίνησε γύρω στο 92 μ.Χ., κατά τη βασιλεία του Αυτοκράτορα Δομιτιανού, και ολοκληρώθηκε στο πρώτο μισό του 2ου αιώνα υπό τον Χαδριανό.
Στους επόμενους αιώνες, ο ιερός χώρος μετατράπηκε σε εκκλησία κατά τη Βυζαντινή περίοδο, ενώ τον 13ο αιώνα οχυρώθηκε από τους Τάταρους Τσαβντάρ, προσδίδοντας στο μνημείο έναν πολυεπίπεδο χαρακτήρα που αντανακλά τις μεταμορφώσεις της ιστορίας.
πηγή anatolianarcheology.net,/aizanoi.dpu.edu.tr, www.ancient-history-sites.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου