Ένα σημαντικό έργο του Βίνσεντ βαν Γκογκ (Zunder, 1853 - Auvers-sur-Oise, 1890) θα παρουσιαστεί στη Δημοπρασία Σύγχρονης Τέχνης της Sotheby’s, προγραμματισμένη για τον Νοέμβριο του 2025 στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για το Romans Parisiens (Les Livres jaunes), ένα σπάνιο και λαμπερό έργο νεκρής φύσης που ζωγραφίστηκε το 1887 και εκτιμάται περίπου στα 40 εκατομμύρια δολάρια. Το έργο παρουσιάζεται στην αγορά ως το κεντρικό κομμάτι της δημοπρασίας, η οποία περιλαμβάνει την ιδιωτική συλλογή της Cindy και του Jay Pritzker, ενός επιχειρηματικού ζευγαριού (ο Jay Pritzker αγόρασε το αλυσίδα ξενοδοχείων Hyatt το 1957, η οποία έχει παραμείνει πάντα στα χέρια της οικογένειας), που με κόπο και επιμονή συγκέντρωσαν, σε σχεδόν πενήντα χρόνια, μια σημαντική συλλογή τέχνης, αναγνωρισμένη
ως μία από τις καλύτερες στη σύγχρονη και ιμπρεσιονιστική τέχνη που παραμένει ιδιωτική.
Η γέννηση του έργου
Το έργο, που δημιουργήθηκε από τον Βαν Γκογκ κατά τη διάρκεια των Παριζιάνικων χρόνων του, απεικονίζει ένα τραπέζι καλυμμένο με μια σειρά βιβλίων με κίτρινους σκελετούς, αναγνωρίσιμα ως οι τότε δημοφιλείς εκδόσεις Charpentier. Πέρα από μια απλή νεκρή φύση, το έργο αποτελεί ένα συμβολικό αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, ο οποίος μέσα από προσωπικά αντικείμενα ήθελε να μεταδώσει την ταυτότητά του και τα πάθη του. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Βαν Γκογκ επέλεξε ακριβώς τα Romans Parisiens ως ένα από τα τρία μόνο έργα που παρουσίασε στην πρώτη του επίσημη έκθεση στο Salon des Indépendants το 1888: η έκθεση αυτή αποτέλεσε σημείο καμπής που εδραίωσε τη θέση του στην παριζιάνικη πρωτοπορία.
Η σχέση του με τα βιβλία
Ο δεσμός ανάμεσα στον Βαν Γκογκ και τα βιβλία είναι καλά τεκμηριωμένος: ένας ακόρεστος αναγνώστης, ο Ολλανδός ζωγράφος βρήκε στη λογοτεχνία όχι μόνο μια πηγή έμπνευσης αλλά και ένα μέσο κατανόησης της κοινωνίας και του ρόλου του μέσα σε αυτήν. Ακριβώς αυτός ο διάλογος μεταξύ τέχνης και ανάγνωσης αντικατοπτρίζεται και στη συλλογή Pritzker, όπου το έργο κατείχε εξέχουσα θέση στη βιβλιοθήκη της οικογένειας. Για τη Cindy Pritzker (Σικάγο, 1923 - 2025), φιλάνθρωπο, υποστηρικτή των βιβλιοθηκών και πιστή στην αξία της εκπαίδευσης ως πηγή εμπλουτισμού της δημόσιας ζωής, το έργο αποτελούσε τόσο ένα προσωπικό όσο και ένα πολιτιστικό σύμβολο.
Πηγή: https://www.finestresullarte.info/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου