Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

Μέγαρο Μουσικής: Ευφάνταστη παρουσίαση ενός πλούσιου προγράμματος

Ρεπορτάζ και φωτογραφίες : Μαριέττα Κοντογιάννη

Μηχανήματα, καλώδια, προβολείς, θεατρικά, κοστούμια, καθρέφτες και ηθοποιοί θαρρείς σε πρόβα που σε λίγο θα βγουν στη σκηνή για να πάρουν μέρος σε κάποια όπερα.
Μια ευχάριστη έκπληξη περίμενε όσους ανταποκριθήκαμε στην ανοιχτή πρόσκληση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση προγράμματός του σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού για τη σαιζόν 2014-2015. Μια ξενάγηση πίσω από τις κουίντες που μας επέτρεψε για πρώτη φορά στα χρονικά να εισβάλουμε στα άδυτα της αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη.  

Η είσοδος στα παρασκήνια γινόταν από τη δεξιά πλευρά της σκηνής και η έξοδος από την αριστερή. Μπαίνοντας σε έναν μικρό και σκοτεινό χώρο με ελάχιστο φως μια ηθοποιός ντυμένη με ένα υπέροχο θεατρικό κοστούμι μας υποδεχόταν δίνοντας, με τα χέρια της σε συνεχή κίνηση, μια θεατρική performance.




Λίγο πιο κάτω ξεπρόβαλε ένας καθρέφτης με εκτυφλωτικά φώτα από αυτούς που μακιγιάρονται οι ηθοποιοί κι ένα καλόγερος φορτωμένος με ρούχα και κοστούμια κι από εκεί τα βήματα οδηγούσαν στον χώρο της σκηνής που έχει σχήμα "Π".








Μπαίνοντας μέσα δεν ήξερε κανείς πού να πρωτοκοιτάξει.  Γύρω από κάθε πλευρά του "Π", το οποίο όπως διαπίστωσα ήταν η σκηνή η οποία είχε κατέβει σε βάθος 17 μέτρων, ομάδες ηθοποιών έδιναν διάφορες performance παίζοντας με το φως και τις σκιές.
















Εκτυφλωτικά φώτα έκρυβαν πίσω τους το άνοιγμα προς τα καμαρίνια, μηχανήματα, καλώδια και φώτα ήταν σκορπισμένα παντού, ενώ οι σκηνοθέτες και οι τεχνικοί φρόντιζαν για το άρτιο αποτέλεσμα της καλοστημένης αυτής παράστασης.


Πλησίασα τα κάγκελα γύρω από το "Π" και διαπίστωσα κατεβάζοντας το βλέμμα προς τα κάτω, πως σε όλα τα επίπεδα της σκηνής, πίσω από τους ειδικούς μηχανισμούς που την ανεβάζουν σαν ασανσέρ και τις μεταλλικές κατασκευές, άλλες ομάδες ηθοποιών έδιναν performance, διαφορετική ανάλογα με το ποια πλευρά του "Π" βρισκόσουν.




Πάνω στη βυθισμένη σκηνή ένα πιάνο και δίπλα του η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη τραγουδούσε γνωστές άριες, ντυμένη με μια υπέροχη μακριά κόκκινη τουαλέτα.




Όταν δε στεκόσουν στο κέντρο της πάνω πλευράς του "Π" και κοιτούσες απέναντι έβλεπες σε όλο της το μεγαλείο τη φωτισμένη αίθουσα και τους θεατές, μικροσκοπικούς από τέτοια απόσταση, να μετακινούνται στον χώρο για να καθίσουν στις θέσεις τους.



Εδώ δανείζομαι μια φωτογραφία από το Μέγαρο Μουσικής για έχετε μια πλήρη εικόνα από κάτω προς τα πάνω της σκηνής την οποία η δική μου μηχανή δεν μπορούσε να αποτυπώσει.




Τέλος βγαίνοντας από τη σκηνή από έναν επίσης μικρό και σκοτεινό χώρο όπως αυτός της εισόδου με καθρέφτη και καλόγερο με κοστούμια, σε αποχαιρετούσε ένας υπέροχος μυστηριώδης αρλεκίνος ο οποίος είχα την τύχη να ποζάρει μόνο για μένα! 



Κι αν ζηλεύετε γι αυτό που είχα την ευκαιρία να ζήσω, σας πληροφορώ ότι από τον νέο χρόνο, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος του Μεγάρου Ιωάννης Μάνος, θα εγκαινιαστεί ο κύκλος περιηγήσεων στα παρασκήνια του Μεγάρου για το κοινό  έτσι ώστε ο κόσμος να γνωρίσει και την αθέατη πλευρά του. Τις περιηγήσεις θα συμπληρώνουν μουσικές παραστάσεις και διαλέξεις για την ιστορία της μουσικής.
Επίσης ανακοίνωσε ότι τη φετινή σαιζόν θα τιμήσουν την Τίνα Μπαχάουερ, ενώ θα δημιουργήσουν έναν χώρο αφιερωμένο στη μεγάλη ντίβα της όπερας τη Μαρία Κάλλας. 
Τέλος πρέπει να σας πω ότι έφτιαξαν ένα καινούργιο δεύτερο πωλητήριο M Shop με πολύ όμορφα αναμνηστικά στην είσοδο του ΜΜΑ που οδηγεί στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, το οποίο εγκαινιάστηκε την ίδια μέρα.  

Όταν πια βγήκα από τα παρασκήνια στην αίθουσα περιττό να σας πω ότι κόντεψα να μείνω όρθια αφού όλες οι θέσεις είχαν γεμίσει ασφυκτικά. Ευτυχώς όμως στάθηκα τυχερή, βρήκα μια καλή θέση και παρακολούθησα την παρουσίαση του προγράμματος από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΜΜΑ Γιώργο Κουρουπό, από την αρχή μέχρι το τέλος αφού δεν περιλάμβανε μόνο ομιλίες αλλά και αρκετό θέαμα: βίντεο από τις πρόβες των παραστάσεων και μίνι συνεντεύξεις των καλλιτεχνών το οποίο σε τακτά διαστήματα διέκοπταν ολιγόλεπτα live αποσπάσματα από παραστάσεις που θα δούμε προσεχώς. Και αυτά οι ήταν μια ακόμα ευχάριστη έκπληξη. Ο κόσμος γύρω μου χειροκρότησε στο τέλος ενθουσιασμένος. Και λίγο αργότερα στα πηγαδάκια που δημιουργήθηκαν στο αίθριο του Μεγάρου με ένα κρασί στο χέρι και νόστιμα μεζεδάκια, μόνο καλά λόγια είχε να πει τόσο για την παρουσίαση όσο και για το ίδιο το πρόγραμμα το οποίο είναι πλουσιότατο και σίγουρα θα ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς φιλόμουσους. 

Ωστόσο αν και ο Γιώργος Κουρουπός όπως και ο Ιωάννης Μάνου αναφέρθηκαν εκτενώς στη ρύθμιση του χρέους του ΜΜΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο λέγοντας πως "κλείσαμε όλα τα προβλήματα και βρήκαμε μα λύση" η οποία όμως δεν θα πρέπει να λειτουργήσει εις βάρος του Μεγάρου,  δεν ανακοίνωσαν ανοιχτά ποια είναι αυτή η λύση, πώς και με ποιους όρους πρόκειται να γίνει αυτή η ρύθμιση. Το θετικό πάντως είναι ότι το ΜΜΑ φαίνεται ότι κάνει μια καινούργια αρχή και προχωράει μπροστά πολύ δυναμικά, ατενίζοντας το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία. Αν το αντέξει η σκηνή θα φανεί στο χειροκρότημα που σίγουρα, κατά την άποψή μου και φέτος ειδικά, θα είναι πολύ δυνατό. 

Να όμως ποιο είναι αναλυτικά το φετινό πρόγραμμα του Μεγάρου το οποίο περιλαμβάνει 658 παραγωγές, χωρίς τα συνέδρια και τις παραστάσεις τρίτων:

Η Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης φιλοξενεί λαμπερά ονόματα της συμφωνικής μουσικής στον κύκλο Διεθνείς Ορχήστρες: η London Symphony Orchestra υπό τον Βαλέρι Γκέργκιεφ ερμηνεύει δύο συνθέτες-ορόσημα της ρωσικής μουσικής, Τσαϊκόφσκι και Προκόφιεφ, με σολίστ στο πιάνο τον Ντένις Ματσούεφ (28/9), η Φιλαρμονική της Βιέννης υπό τον Ντανιέλε Γκάττι παρουσιάζει τις Συμφωνίες 1 & 3 του Μπραμς (15/2), η MusicAeterna με τον χαρισματικό Θεόδωρο Κουρεντζή σε ένα γκαλά με έργα Ραμώ και σολίστ η σοπράνο Ναντίν Κούτσερ (17/3) και κοντσερτάντε το μπαλέτο Ρωμαίος και Ιουλιέττα του Προκόφιεφ (18/3), ενώ η English Chamber Orchestra με τον Τζούλιαν Ράχλιν στο βιολί (27/4), έργα Μότσαρτ και Μέντελσον. Τέλος, προαναγγέλλουμε δύο μεγάλες μετακλήσεις για την καλλιτεχνική περίοδο 2015-2016: τη Φιλαρμονική του Ισραήλ με τον μαέστρο Μέτα, τον Λεωνίδα Καβάκο και τον βαρύτονο Άρη Αργύρη (18&19/10), και την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης υπό τον Ιβάν Φίσερ, με τον Δημήτρη Σγούρο (15 &16/11).  

Τον φετινό κύκλο των Μεγάλων Ερμηνευτών ανοίγει ο διεθνής βραζιλιάνος πιανίστας Νέλσον Φρέιρε (19/11), με Σούμαν και Σοπέν (συμπαραγωγή με το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας). Ακολουθεί η σύμπραξη τεσσάρων μεγάλων σολίστ του πιάνου: Γιάννης Βακαρέλης, Κυπριανός Κατσαρής, Λουί Λορτί και Ελέν Μερσιέ (10/1). Και ο Δημήτρης Σγούρος (5/2) σε ένα ρεσιτάλ με Λιστ, Μπετόβεν και Σοπέν.

Στον κύκλο Όπερα, η αριστουργηματική Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Ντονιτσέττι (σε συναυλιακή μορφή) από τη Συμφωνική της ΝΕΡΙΤ υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, με πρωταγωνιστές τη Βασιλική Καραγιάννη, τον Γιάννη Χριστόπουλο, τον Δημήτρη Τηλιακό και τον Τάσο Αποστόλου, με την καλλιτεχνική επίβλεψη του Άρη Χριστοφέλλη (24&26/3). Η ροκ όπερα Alexander The Great, σε μουσική Κωνσταντίνου Αθυρίδη και σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου και Κ. Αθυρίδη, έρχεται από τη Θεσσαλονίκη, συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του ΜΜΑ (27, 28/2 & 1/3). Η όπερα Ιούλιος Καίσαρας είναι μια ευτυχής συνάντηση του συνθέτη Φίλιππου Τσαλαχούρη με τον ποιητή Διονύση Καψάλη, βασισμένη στο ομώνυμο σαιξπηρικό έργο (11&12/3, σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών). Η σοπράνο Σοφία Κυανίδου με τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο παρουσιάζουν άριες από τον Μοντεβέρντι έως τον Σαιν Σανς, με τη στυφή γεύση της προδοσίας και τον εύγλωττο τίτλο «Προδομένες βασίλισσες – Έρωτες στο παρασκήνιο» (2/2). Οι εξαιρετικές παραγωγές της Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης συνεχίζουν να προβάλλονται –με την υποστήριξη του Antenna Group, σε συνεργασία με το ΜΜΑ και το ΜΜΘ– σε απευθείας μετάδοση. Θα δούμε: Μάκβεθ, Γάμοι του Φίγκαρο, Κάρμεν, Ο Κουρέας της Σεβίλλης, Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης, Η εύθυμη χήρα, Τα παραμύθια του Χόφμαν, Γιολάντα-Το κάστρο του Δούκα Κυανοπώγωνα, Η κυρά της λίμνης, Καβαλερία Ρουστικάνα-Παλιάτσοι.

Στο πλαίσιο του κύκλου Μουσικό Θέατρο ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος σε ρόλο συνθέτη δημιουργεί την παράσταση Εκεί που δεν ταξίδεψα ποτέ, σε ποίηση Κάμμινγκς, με τη σκηνοθετική συμβολή του Αργύρη Ξάφη (3&4/11). Η Καμεράτα με τον τσεμπαλίστα Μάρκελλο Χρυσικόπουλο παρουσιάζουν την μπαρόκ όπερα Αφροδίτη και Άδωνις του Τζον Μπλόου σε σύλληψη-σκηνοθεσία Ανδρέα Λινού (6-8/2).  

Στον κύκλο Θέατρο στο Μέγαρο ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί το −προφητικό για την επανάσταση του 1789− αριστούργημα του Μπωμαρσαί Ο γάμος του Φίγκαρο (Φεβρουάριος), ενώ στο πλαίσιο του Νational Theatre LIVE (σε συνεργασία με τη Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο) συνεχίζονται οι απευθείας αναμεταδόσεις από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας: Λεωφορείo Ο Πόθος, Άνθρωποι και ποντίκια, Το νησί των θησαυρών, Μήδεια (σε εκδοχή του Μπεν Πάουερ), Skylight του Ντέιβιντ Χέαρ, Jοhn του Λόυντ Νιούσον κ.ά.

Τον κύκλο Χορός στο Μέγαρο ανοίγει η «απόλυτη μπαλαρίνα» Σβετλάνα Ζαχάροβα σε ένα χριστουγεννιάτικο γκαλά χορού που συνδυάζει κλασικές με μοντέρνες χορογραφίες (11-13/12 / οργάνωση-παραγωγή: Λάβρυς). Το πρωτοπόρο, ανεξάντλητο και διάσημο σε όλο τον κόσμο Nederlands Dans Theater I παρουσιάζει τρία έργα, χορογραφημένα από τους Μάνεν, Λεόν & Λάιτφουτ και Βαλέρσκι (5-7/3). Ο Αντώνης Φωνιαδάκης και η ομάδα του Apotosoma,παρουσιάζουν το εμπνευσμένο από το καμπούκι έργο του Wisteria Maiden (20-28/4), που έκανε επιτυχημένη πρεμιέρα στο περσινό διεθνές φεστιβάλ Βελιγραδίου. Συνεχίζεται η απευθείας μετάδοση παραγωγών του Μπαλέτου της Βασιλικής Όπερας του Κόβεν Γκάρντεν  με την υποστήριξη του Antenna Group σε συνεργασία με το ΜΜΑ και το ΜΜΘ– με τα έργα: Μανόν του Κέννεθ ΜακΜίλλαν, Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων του Κρίστοφερ Ουίλντον, Η λίμνη των κύκνων του Πετιπά και Η κακοφυλαγμένη κόρη του Φρέντερικ Άστον. 

Ο κύκλος Lied: φωνή και πιάνο εγκαινιάστηκε την περσινή χρονιά και συνεχίζεται φέτος με έλληνες καλλιτέχνες του λιντ που κάνουν καριέρα στη διεθνή σκηνή: Mario Zeffiri και Manuel Lange σε έργα Λιστ και Στράους (16/10), Μαρίτα Παπαρίζου και Δημήτρης Γιάκας σε γαλλικά τραγούδια για τον έρωτα (11/11), Δημήτρης Τηλιακός και Βασίλης Βαρβαρέσος στο «Χειμωνιάτικο ταξίδι» του Σούμπερτ (14/1), Χριστόφορος Σταμπόγλης και Δανάη Καρά στη βραδιά «Έρωτας-Θάνατος: από τον Μιχαήλ Άγγελο στον Λόρκα» (26/2), Στέλλα Ντουφεξή και Daniel Heide (12/3), Δημήτρης Πλατανιάς και Γιάννης Βακαρέλης σε ένα πρόγραμμα με «αγγλοσαξονικό λυρισμό και ρωσικό πάθος» (11/5).

Η Μουσική Δωματίου έχει φιλοξενήσει τους μεγαλύτερους έλληνες και ξένους ερμηνευτές του είδους. Φέτος τρεις συναυλίες είναι αφιερωμένες στον Μπετόβεν: έργα για βιολί και πιάνο με τη Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε και τον Ούβε Μάτσκε (21/10), σονάτες και παραλλαγές από τον Άγγελο Λιακάκη και τον Τίτο Γουβέλη (6/11) και τα «Κουαρτέτα Ραζουμόφσκι» από το Κουαρτέτο Εγχόρδων Τετρακτύς (5/5). Στον ίδιο κύκλο η Ελευθερία Κοτζιά με το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών παρουσιάζουν συνθέσεις για κιθάρα και έγχορδα από τον Βιβάλντι έως τον Πιατσόλλα (24/2), το Quartetto di Cremona σε έργα Βέμπερν, Χάυντν και Μπετόβεν (5/3, σε συνεργασία με το Ιταλικό Ινστιτούτο), ο φλαουτίστας Νίκος Νικόπουλος με τον πιανίστα Θοδωρή Τζοβανάκη σε έργα  Μπετόβεν και Σούμπερτ (31/3) και το Artis Piano Trio που ερμηνεύει τσέχους ρομαντικούς (20/4).      

 Οι μελλοντικοί πρωταγωνιστές της μουσικής σκηνής φιλοξενούνται στον Κύκλο Καλωσόρισμα. Το Μέγαρο υποδέχεται τον νέο συνθέτη Νίκο Καρύδη, έργο του οποίου ερμηνεύει η ΑΣΟΝ υπό τον Παύλο Σεργίου, με τους οποίους συμπράττει και η μεγάλη μας κιθαρίστα Έλενα Παπανδρέου (26/1). Τον επόμενο μήνα το ΜΜΑ καλωσορίζει την τσελίστα Χριστίνα Μπαζίλη με τον πιανίστα Κάρολο Ζουγανέλη, σε έργα Σούμαν, Κόνταλυ και Φρανκ (2/4). Στον ίδιο κύκλο και η σειρά ΕCHO Rising Stars (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής), που αναδεικνύει τους καλύτερους νέους μουσικούς της Ευρώπης. Φέτος, το  Κουαρτέτο Σαξοφώνων Signum (10/11), το Κουαρτέτο Εγχόρδων Matosinhos  (2/12), ο τσελίστας Michael Petrov και ο πιανίστας Ashley Fripp (19/1), η σοπράνο Οmo Βello σε πρόγραμμα μπελκάντο (17/2), ο πιανίστας Aaron Pilsan (17/3) και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Ardeo (27/4).

Ο νέος κύκλος Πιανόραμα φέρνει επί σκηνής δεξιοτέχνες του «πιο δημοφιλούς οργάνου»: ο Μπενεντέττο Λούπο, που οι πρόσφατες εμφανίσεις του σε ΗΠΑ και Καναδά σημείωσαν μεγάλη επιτυχία (12/12, σε συνεργασία με το Ιταλικό Ινστιτούτο), ο Στέφανος Νάσος και ο Απόστολος Παληός σε έργα Αρένσκι, Τσαϊκόφσκι και Ραχμάνινοφ (21/1), η πολυβραβευμένη Ντόρα Μπακοπούλου  (10/2), ο Χρίστος Παπαγεωργίου στον διπλό ρόλο του πιανίστα και συνθέτη (29/4) και η Έφη Αγραφιώτη με τον Γιώργο Κοντραφούρη σε ένα πρόγραμμα που προβάλλει τον πλούτο του ελληνικού ρεπερτορίου (20/5).  

Στον ίδιο κύκλο, η σειρά Σοπενιάδα, αφιερωμένη στον κορυφαίο ρομαντικό συνθέτη και στην καινοτόμο επίδραση που άσκησε στο πιανιστικό ρεπερτόριο. Σε οκτώ ώρες, οκτώ από τους καλύτερους πιανίστες που διαθέτει η χώρα ερμηνεύουν το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό μέρος της εργογραφίας του Σοπέν: Θοδωρής Τζοβανάκης, Ναταλία Μιχαηλίδου, Βασίλης Βαρβαρέσος και Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (28/2), Ελισάβετ Κουναλάκη, Γιώργος Λαζαρίδης, Μαρία Ζήση και Βασίλης Τσαμπρόπουλος (1/3).

Η Σύγχρονη Μουσική Δημιουργία, με συνθέσεις του 20ού και 21ου αιώνα παρουσιάζει τις μουσικές τάσεις που επικρατούν ή διαμορφώνονται στη σύγχρονη σκηνή. Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τον Θόδωρο Αντωνίου παρουσιάζει τις συναυλίες «Η Ελλάδα παντού» με συνθέτες της Ελλάδας και της Διασποράς (13/10), «Εργαστήρι νέων συνθετών», αφιερωμένο στα ογδοντάχρονα του Θ. Αντωνίου (11/2), και «Οι μεγάλοι εξόριστοι» με έργα Άισλερ, Βάιλ, Κρένεκ και Χίντεμιτ (12/5). Σε συμπαραγωγή με το ΜΜΑ, το Kyklos Εnsemble παρουσιάζει τις «Μεταμορφώσεις» με σολίστ τον βιολονίστα Αντώνη Σουσάμογλου και τον ομποΐστα Μάριο Αργυρό (4/12). Το Ergon Ensemble στη συναυλία «1953» υπό τον Kasper de Roo παρουσιάζει Μπουλέζ, Λίγκετι, Στόκχαουζεν και Στραβίνσκι (29/1), ενώ στη βραδιά με τίτλο «Dream», ηχητικά περιβάλλοντα συνδυάζονται με τον φωτιστικό σχεδιασμό του Σάκη Μπιρμπίλη (19/2).   

Ορχήστρα με πλούσια δισκογραφία τόσο σε σύγχρονα όργανα όσο και σε όργανα εποχής, η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής εμφανίζεται στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης. Στο Μέγαρο παρουσιάζει: «Γκαλά με τους κορυφαίους κόντρα τενόρους του κόσμου» (Μαξ-Εμάνουελ Σέντσιτς, Χαβιέ Σαμπάτα, Βινς Γι, Γιούρι Μινένκο) (23/10) στις καλύτερες στιγμές της μπαρόκ δημιουργίας, «Οι τελευταίες συμφωνίες του Μότσαρτ», με τη Συμφωνία «του Λιντς», την υπ’ αρ. 40 και «του Διός» (23/11), «Νερά και πυροτεχνήματα» (18/1) με έργα Χαίντελ υπό τον Γιώργο Πέτρου, και «Τυμπανοκρουσίες» με τον Δημήτρη Δεσύλλα και το σύνολο κρουστών ΤΥΠΑΝΑ υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη (4/3). Υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, η Καμεράτα με τους σολίστ Κώστα Βασιλιάγκο, Δώρο Δημοσθένους, Βασίλη Γισδάκη και Στηβ Κόκκα  παρουσιάζουν το αφιέρωμα «The Beatles Tribute Project», όπου συμπράττουν και οι MELISSES (30/1).

 Όπως κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα στο Μέγαρο έχουν σχεδιαστεί με έμπνευση και γιορτινή διάθεση, για όλη την οικογένεια. Στις «Δώδεκα παρά δώδεκα» τα μάγια τυλίγουν τη σκηνή του Μεγάρου καθώς ξεκινά το νέο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού, σκηνικά-κοστούμια Έλλης Παπαγεωργακοπούλου και μουσική σύνθεση Δημήτρη Παπαδημητρίου, και με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα ως Γέρο Χρόνο (18-30/12, συμπαραγωγή με τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία). Τη «Σταχτοπούτα» του Προκόφιεφ θα χορέψει το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας του Κιέβου (19-28/12, συμπαραγωγή με τη PrimeArt). Πέρσι ο Καραγκιόζης καπετάνιος ταξίδεψε μαγικά το κοινό του Μεγάρου – φέτος θα διηγηθεί το «Θαύμα των Χριστουγέννων» πάντα με το Θίασο Σκιών του Ηλία Καρελλά, με τα Ημισκούμπρια και τους Kompanía (20-30/12). Τέλος, ένα εορταστικό γκαλά με αγαπημένες άριες και ντουέτα των Στράους, Όφενμπαχ, Σαμάρα, Σακελλαρίδη, Χατζηαποστόλου, Καλομοίρη, από την ΚΟΑ υπό τον Ανδρέα Τσελίκα και με την ευχή «Και του χρόνου να ’μαστε… gala. Τραγουδούν: Μυρσίνη Μαργαρίτη, Μαρία Μητσοπούλου, Βαγγέλης Χατζησίμος και Χάρης Ανδριανός (30/12).

Στον κύκλο ADAGIO–Μουσικές για τις Ημέρες του Πάσχα μεσαιωνικές μουσικές για το θρήνο της Παναγίας κατά τα Θεία Πάθη ερμηνεύονται από το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio και τη Θεοδώρα Μπάκα (4/4). «Στην αυλή των μαγικών αυλών», πρελούδια του Μπαχ, τα αντάτζιο του Αλμπινόνι και του Μπάρμπερ και έργα για όργανο από την Academica Αθηνών υπό τον Νίκο Αθηναίο, την Ουρανία Γκάσιου στο εκκλησιαστικό όργανο και τον κρουστό Θοδωρή Βαζάκα (5/4). 
Η Σαβίνα Γιαννάτου με τους Primavera en Salonico (6/4) ερμηνεύουν τραγούδια για την Παναγιά: οι περίφημες «Παναγιές του κόσμου» είχαν κάνει τεράστια αίσθηση όταν πρωτοκυκλοφόρησαν (11η θέση στα Top 20 των ευρωπαϊκών World Music). Η μεγαλειώδης Missa Solemnis του Μπετόβεν παρουσιάζεται σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βασίλη Χριστόπουλο (7/4) και τον κύκλο κλείνει η Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου, που αποδίδει το Stabat Μater και τη Συμφωνία αρ. 44 του Χάυντν (8/4).

Με έργα διαφορετικών εποχών και με ποικίλο ύφος, που τιμούν μεγάλα γεγονότα και σημαίνοντα πρόσωπα, ο κύκλος Επιλογές έχει φέτος ιδιαίτερο ενδιαφέρον. 
Η Συναυλία του Ωδείου Αθηνών παρουσιάζει ένα πολυποίκιλο πρόγραμμα με το δυναμικό του Ωδείου. Γνωστοί σολίστ, ανάμεσά τους η διεθνούς φήμης Δήμητρα Θεοδοσίου και ο Θανάσης Πολυκανδριώτης, συμπράττουν με την Ορχήστρα του Ωδείου και την Academica Αθηνών υπό τον Νίκο Αθηναίο (4/10). Η Ρομίνα Μπάσσο ερμηνεύει μπαρόκ θρήνους, Lamentο (από τον ομώνυμο δίσκο που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την εταιρεία Naive), μαζί με το σύνολο Latinitas Νostra και τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο (30/10). Η Ιουλία Τρούσσα και ο πιανίστας Θάνος Μαργέτης παρουσιάζουν έργα Λάβδα, Λαμπελέτ, Σαμάρα, Ριάδη κ.ά. σε ένα Καλειδοσκόπιο του ελληνικού κλασικού τραγουδιού (5/11). Στο μεγάλο αφιέρωμα στα 100 χρόνια από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου «1914: ένας αιώνας μετά - Ημέρα μνήμης σε συνεργασία με το δίκτυο ECHO» (9/11) θα ακουστεί, από το Ergon Ensemble υπό τον Μίλτο Λογιάδη, σε πανελλήνια πρώτη το έργο του Γ. Απέργη «Le soldat inconnu - Ο άγνωστος στρατιώτης» με σολίστ τον βαρύτονο Χόλγκερ Φαλκ, και του Στραβίνσκι «Lhistoire du soldat – Η ιστορία του στρατιώτη» με τον Τάσο Αποστόλου και τον Φάνη Μουρατίδη, ενώ η παιδική χορωδία Rosarte θα τραγουδήσει για την ειρήνη. Η Φιλαρμονική Εταιρία Μάντζαρος παρουσιάζει όλο της το δυναμικό στη μεγάλη συναυλία για τα 150 χρόνια της Ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα (22/11). Στη μουσική εκδήλωση για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Ελ Γκρέκο εμφανίζονται το σύνολο Εν Χορδαίς με την πλούσια διεθνή δισκογραφία, το Ensemble Constantinople, οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης και η Μαρία Φαραντούρη: Μουσικοί σταθμοί στα ίχνη του Ελ Γκρέκο στις 27/11. Η γνωστή φλαουτίστα Στέλλα Γαδέδη εμφανίζεται στη σκηνή του Μεγάρου με τη διπλή ιδιότητα της συνθέτριας και της σολίστ (15/12). Τέλος, έργα του συνθέτη, μαέστρου και δασκάλου Θόδωρου Αντωνίου, σε συναυλία για τα 80 χρόνια του, ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (συμπαραγωγή) υπό τον Μιχάλη Οικονόμου, με τον Σπύρο Λάμπουρα στο ταμπούρο (20/2).

Στις Γέφυρες, τη σειρά που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, περιλαμβάνονται οι Μέρες Κιθάρας, οι Μουσικές του Κόσμου καθώς και σύγχρονα θεάματα: Οι Μέρες Κιθάρας τιμούν σημαντικούς δασκάλους του οργάνου: τον Ιάκωβο Κολανιάν (9/10), τον Βαγγέλη Μπουντούνη και τη Μάρω Ραζή (20/11), τον Βαγγέλη Ασημακόπουλο και τη Λίζα Ζώη (12/1) και τον Νότη Μαυρουδή (7/5), και προβάλλουν νέους δεξιοτέχνες, πρώην μαθητές τους. Στις Μουσικές του κόσμου το συγκρότημα Γκονγκ Μιουνγκ διασκευάζει παραδοσιακή μουσική από τη Δημοκρατία της Κορέας (15/10, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Δημοκρατίας της Κορέας)· από την Αυλή της Ιαπωνίας έρχεται το παραδοσιακό μουσικοχορευτικό θέαμα γκαγκάκου που παρουσιάζει ο θίασος Όνο Γκαγκάκου-κάι (14/12, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιαπωνίας)· από τα δικά μας Επτάνησα, τοπικές Καντάδες και αρέκιες (24/1), και η σειρά ολοκληρώνεται με την εκδήλωση «Μουσικές του κόσμου σε μια μεγάλη νύχτα» (14/3). Revolutions per Minute τιτλοφορείται το αφιέρωμα στην dj κουλτούρα (8/12)· το τρίο Compagnia 2+1 με το θέαμα La Porta παρουσιάζει τον υπέροχο κόσμο της μαγείας και της ποιητικής των κλόουν (με τη συνεργασία της Πρεσβείας της Ελβετίας).

Και φέτος η βαθιά σχέση του ποιητικού λόγου με τη μουσική δημιουργία αναδεικνύεται μέσα από τον κύκλο Ημέρες Ποίησης. Στη συναυλία με τραγούδια του Νίκου Κυπουργού από τη «Λιλιπούπολη» και τα «Μυστικά του κήπου»  συμμετέχουν η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Δώρος Δημοσθένους και η Ορχήστρα Κυκλάδων (15/3). Ο Μιχάλης Γρηγορίου παρουσιάζει τα έργα του «Ανεπίδοτα γράμματα» σε ποίηση Άρη Αλεξάνδρου και «Ο Οδυσσέας στο ποτάμι» σε ποίηση Τάκη Σινόπουλου (19/3). Ποίηση και μουσική σε δημιουργικό διάλογο: ο Κώστας Κουτσουρέλης «συνομιλεί» με τον συνθέτη Φίλιππο Τσαλαχούρη, και ο Γιώργος Κακουλίδης με τον Θάνο Μικρούτσικο και τον Κώστα Θωμαΐδη. Την ποίηση του Γιάννη Βαρβέρη συνοδεύει μουσικά η Λουίζα Σοφιανοπούλου (21/3). Τέλος, η εμβληματική «Εποχή της Μελισσάνθης» του Μάνου Χατζιδάκι, σε ποίηση του ίδιου του συνθέτη, παρουσιάζεται στις 28/3. 

Στον κύκλο Ελληνικό τραγούδι, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη ερμηνεύει αξέχαστα «Τραγούδια της Μελίνας» στο πολύ επιτυχημένο αφιέρωμα «Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς» (7&8 /11, υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη). Στο αφιέρωμα στον Κώστα Γιαννίδη με τίτλο «Να γιατί ακόμα σ’ αγαπώ» τραγουδούν η Γιώτα Νέγκα, η Ανδριάνα Μπάμπαλη, ο Γιάννης Κότσιρας, ο Χάρης Ανδριανός και ο Άγγελος Παπαδημητρίου, σε καλλιτεχνικό συντονισμό του Δαυίδ Ναχμία (3&4/12). Τραγούδια του Σταύρου Κουγιουμτζή ερμηνεύει ο Γιώργος Νταλάρας, στο αφιέρωμα για τα δέκα χρόνια από το θάνατό του, με τίτλο «Τι σημαίνει αγάπη» (12-14/2). Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη (25, 26&28/2) και ο Μανώλης Μητσιάς (21&22/4) ολοκληρώνουν με τις συναυλίες τους τον κύκλο.

Ο κύκλος Μέγαρο των Παιδιών υποδέχεται το θρυλικό έργο του Ιούλιου Βερν «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες» σε σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη (την οποία ευχαριστούμε για την αφιλοκερδή συμμετοχή της), θεατρική διασκευή Γιώργου Γαλίτη, μουσική Μηνά Ι. Αλεξιάδη, σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, φωτισμούς Σάκη Μπιρμπίλη, σχεδιασμό βίντεο Σπύρου Ρασιδάκι και χορογραφία Πέπης Ζαχαροπούλου. Με ζωντανή μουσική και διαδραστικές βιντεοπροβολές, παρασύρει μικρούς και μεγάλους σε περιπετειώδη ταξίδια (από τον Δεκέμβριο και μέχρι τον Απρίλιο). 
Στη σειρά Κυριακή Πρωί: «Συναυλίες για όλη την οικογένεια», γεμάτη εκπλήξεις, παιχνίδια και ιδέες μουσικές, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (συμπαραγωγή) και η Φαίδρα Γιαννέλου με την Παναγιώτα Βλαντή ως αφηγήτρια θα διηγηθούν «Δύο μουσικά παραμύθια» (30/11).  Η ΚΟΑ, υπό τον Μίλτο Λογιάδη,  με αφηγητή τον Γεράσιμο Γεννατά, ζωντανεύουν τον Πόλεμο των άστρων, τον ET, τον Χάρρυ Πόττερ και τον Ιντιάνα Τζόουνς μέσα από τα πασίγνωστα μουσικά τους θέματα («Μουσική για τα… μάτια μας!», 1/2). Στην ίδια σειρά παρουσιάζεται η «Πολύχρωμη και πολύχρονη διαδρομή της κλασικής μουσικής ανά τους αιώνες», που αρχίζει από τον Γκλουκ και τον Βιβάλντι και καταλήγει στον Γκέρσουιν, με τη Συμφωνική της ΝΕΡΙΤ (συμπαραγωγή) και τον Ραφαήλ Πυλαρινό, σε επιμέλεια-παρουσίαση της Λήδας Μασούρα (8/3).
Στα «Μουσικά παραμύθια στην ΑΔΜ» η Μαρία Παπαγιάννη γράφει για μια Κλέφτρα ονείρων που έρχεται αντιμέτωπη με ένα γενναίο αγόρι. Σε μουσική Θύμιου Παπαδόπουλου (17&18, 24&25, 31/1).
Στο πλαίσιο των πολύπλευρων εκπαιδευτικών του δράσεων, το Μέγαρο συνεχίζει και φέτος το εκπαιδευτικό πρόγραμμα S-[cool]-life, που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και σχεδίασε  ο συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με δύο συναυλίες στο Μέγαρο στις 18/4 και 19/4.

Εκδηλώσεις στον Κήπο του Μεγάρου
Το καλοκαιρινό Μέγαρο βγαίνει στον Κήπο για τη Γιορτή της Μουσικής (21/6) και συνεχίζει τις εξαιρετικά επιτυχημένες υπαίθριες συναυλίες του. Οι μουσικές βραδιές με έλληνες δημιουργούς και ερμηνευτές της νέας γενιάς εμπλουτίζονται με συναυλίες κλασικής μουσικής, πάντα στον Κήπο του Μεγάρου. Μια πρώτη γεύση θα δώσει στο αθηναϊκό κοινό στις 26/9 η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Στέφανο Τσιαλή, στην πρώτη του εμφάνιση ως διευθυντή της ΚΟΑ.

Σταθερά παρών στα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά δρώμενα, ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής προτείνει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα συναυλιών και αυτή τη χρονιά. Δύο μοναδικά αστέρια του μουσικού στερεώματος σε μία κοινή εμφάνιση: ο βιρτουόζος βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος και η δεξιοτέχνις πιανίστα Γιούτζα Ουάνγκ ερμηνεύουν τις Σονάτες για βιολί και πιάνο του Μπραμς (14/10). Μέσα στον Δεκέμβριο, μια κατανυκτική βραδιά με τροπάρια της Γέννησης, κάλαντα του Δωδεκαημέρου και παραδοσιακή μουσική από τις «Αλησμόνητες Πατρίδες», ενώ σε πρώτη εκτέλεση θα παρουσιαστεί ένα έργο του Θόδωρου Αντωνίου, γραμμένο ειδικά γι’ αυτή τη συναυλία (5/12). Επίσης, το Johann Strauss Ensemble, σε έργα Στράους, αλλά και πόλκες, βαλς και λαϊκούς χορούς της Αυστρίας (6 & 7/12).

Συνεργασίες

Το Μέγαρο, εκτός από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή, που ανεβάζει την πολυαναμενόμενη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη, την όπερα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Βάγκνερ, καθώς επίσης με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΝΕΡΙΤ και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που παρουσιάζει τη ροκ όπερα «Alexander the Great» του Κωνσταντίνου Αθυρίδη. Συνεχίζεται η συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου