Η πόρτα ανοίγει και η ανατολίτικη μουσική δυναμώνει, ενώ καπνοί από θυμίαμα έρχονται από το βάθος. Κοιτώ γύρω μου τους θησαυρούς και νιώθω ότι μπήκα σε πυραμίδα. Ναι μπήκα σε Καρνάκ (σεβαστό τόπο). Χάρτες και κείμενα προσπαθούν να με επαναφέρουν αλλά εγώ μαγνητίζομαι από τους οικοδεσπότες, ένα άγαλμα της Ίσιδας, ένα ακόμη του Όσιρι και μια ακόμη θεά της γονιμότητας με μορφή ιπποπόταμου! Ο ζωομορφισμός είναι χαρακτηριστικό της πολυθεϊστικής θρησκείας των αρχαίων Αιγυπτίων διαβάζω, ενώ εστιάζω σε μια τεράστια προτομή του Φαραώ Ακετανών, πατέρα του Τουταγχαμών του μεγάλου πρωταγωνιστή της έκθεσης «ΤΟΥΤΑΓΧΑΜΩΝ-Ταξίδι στην Αιωνιότητα» που φιλοξενείται στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος. Ήταν μοιραίο πρόσωπο της ιστορίας αφού ανέβηκε στο θρόνο σε ηλικία των εννέα ετών και βασίλεψε μόνο για 10 χρόνια λόγω του πρόωρου θάνατού του. Ο τάφος του φυσικά δεν ήταν έτοιμος και γι' αυτό η μούμια του στεγάστηκε σε έναν άλλο στην Κοιλάδα των Βασιλέων που προορίζονταν για αξιωματούχο. Βέβαια αυτό δεν εμπόδισε από το να ταφεί με αίγλη και πλούτο, εάν κρίνω από τα πιστά αντίγραφα που θαύμασαν τα μάτια μου! Ένα ατόφιο βασιλικό σύνολο από 35 χιλιάδες πολύτιμα αντικείμενα!
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Παρασκευή βράδυ και ο Ελληνικός Κόσμος άνοιξε την αγκαλιά του στον Αιγυπτιακό! Εάν κάποιος προσγειωνόταν στην αίθουσα θα νόμιζε ότι συγκεντρωθήκαμε να γιορτάσουμε τον Τουταγχαμών, σκεφτόμουν, αφού οι περισσότεροι γυρίζαμε συνεπαρμένοι, χωρίς να συνειδητοποιούμε ότι πρόκειται για το μεταθανάτιο "βασίλειο" ενός νεαρού βασιλιά. Ίσως ήταν και οι ιστορίες του κ. Καράμ Σαντέκ , αρχαιολόγου και ξεναγού που είχαν καταφέρει να συγκεντρώσουν τους παρευρισκόμενους σαν μελίσσι γύρω από κάθε έκθεμα που εκείνος στεκόταν.
Μέσα σε αυτό το γιορτινό κλίμα ο ιδιοκτήτης της συλλογής κ. Λουχαμέτ φαινόταν να απολαμβάνει την επιτυχία καθώς έβγαζε αχόρταγα φωτογραφίες με τον κόσμο, τα εκθέματα και την οικογένεια Εφραίμογλου. Περήφανος για το εγχείρημα του, που όπως μου εξήγησε ότι δεν ήταν το κόστος τόσο η δυσκολία που αντιμετώπισε αλλά η διάρκεια των 10 χρόνων να κατασκευαστούν όλα αυτά τα πιστά αντίγραφα που βρίσκονται σε διαφορετικά μουσεία. Στόχος του είναι να φέρει στην Ευρώπη και να γνωρίσει μέσα από την περιοδεύουσα έκθεση τον αρχαίο πολιτισμό της Αιγύπτου. Σημαντικός σταθμός για εκείνον είναι η Ελλάδα καθώς το περίφημο κείμενο της Ροζέτας, το πρώτο έκθεμα που συναντά ο επισκέπτης είναι και στα Ελληνικά, γεγονός που βοήθησε τους αρχαιολόγους να αποκρυπτογραφήσουν τα ιερογλυφικά.
Τα εκθέματα
Υδραυλικό ρολόι που λειτουργεί σαν κλεψύδρα, θρόνοι, εντυπωσιακές βεντάλιες,
αναδιπλούμενα κρεβάτια (οι Αιγύπτιοι ήταν οι πρώτοι που κατασκεύασαν πτυσσόμενα έπιπλα),αγάλματα, η χρυσή νεκρική μάσκα ...δεν ξέρω τι να πρωτοθαυμάσω: Την χρυσή σαρκοφάγο με τον νεκρό να έχει τη μορφή του Όσιρι (τρεις είναι για την ακρίβεια); Τις τοιχογραφίες με το ταξίδι του νεκρού στο άλλο κόσμο; τις σαρκοφάγους των εσωτερικών οργάνων, τα ομοιώματα των θεών, τα εντυπωσιακά κοσμήματα; !
Προσπαθώ να φανταστώ πως αισθάνθηκε ο Howard Carter όταν στις 26 Νοεμβρίου του 1922 ανακάλυψε τον τάφο: πέρασε με ένα κερί σε μια τρύπα και μπόρεσε να διακρίνει λίγα από τα έργα τέχνης που έκρυβε για 3.300 χρόνια η γη που έθαψαν τον άτυχο βασιλιά. Λέγεται ότι το πρώτο πράγμα που αντίκρισε ο αρχαιολόγος ήταν το επίχρυσο ελκυθρόσχημο κιβώτιο με τη μορφή του θεού Ανούβ και φέρει τα σύμβολα της διάρκειας και της ζωής! Σκέφτομαι πως θα ανατρίχιασε μπροστά σε τέτοια ομορφιά παγωμένη στο χρόνο. Και πόση συγκίνηση θα ένιωσε όταν αντίκρυσε τη μούμια του θρυλικού Φαραώ! Άλλωστε για τους Αιγύπτιους ήταν υψίστης σημασίας η προστασία των άψυχων σωμάτων των Φαραώ, όπως εξηγεί ένα νοκτιμαντέρ που προβάλλεται στην έκθεση και ελκύει περισσότερο το κοινό.
Ο κόσμος έχει πλημμυρίσει το χώρο, τραβάει φωτογραφίες...η μπαταρία της δικής μου μηχανής έχει εξαντληθεί πιά! Σήμα ότι ήρθε η ώρα να φύγω, αποχαιρετώ τον Τουταγχαμών με μια γλυκιά μελαγχολία για αυτόν τον νεκρό ήρωα, το μόνο που με παρηγορεί είναι ότι εκείνος θα μείνει θρύλος στην αιωνιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου