Όταν η αρχαιολογία συναντά τη φαντασία και η τέχνη γίνεται τελετουργία του τέλους. Είναι τόποι που δεν φτιάχτηκαν για να αντέξουν στο φως, και μορφές που μοιάζουν να επιστρέφουν απ’ την αποδόμηση του χρόνου — όχι για να μιλήσουν, αλλά για να υπαινιχθούν.
Στο παλαιό Σφαγείο της Ύδρας, εκεί που η αλμύρα της θάλασσας συναντά τον ψίθυρο των ερειπίων, η Andra Ursuţa δε στήνει απλώς μια έκθεση. Στήνει ένα μνημείο στην απουσία. Τελετουργικά μπρούντζινα σώματα, οράματα σιωπής και αποσπασμένων παρελθόντων συγκροτούν μια υποθετική αρχαιολογία — μια απολογία προς το μέλλον που ήρθε ήδη ραγισμένο.
Η έκθεση Apocalypse Now and Then δεν είναι ένα βλέμμα στο τέλος· είναι ένας στοχασμός πάνω στη μανία του ανθρώπου να το φαντάζεται ξανά και ξανά. Και μέσα από τις σπασμένες φιγούρες της Ursuţa, μαθαίνουμε πως ακόμη και τα συντρίμμια κουβαλούν μνήμη. Ίσως και πρόθεση. Ίσως και λύτρωση.
Το Σφαγείο ως Μουσείο Φαντασμάτων
Στην άκρη του βράχου, εκεί όπου το παλιό Σφαγείο της Ύδρας κοιτάζει τη θάλασσα με βλέμμα που θυμάται, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη έκθεση της Ρουμάνας καλλιτέχνιδας Andra Ursuţa στην Ελλάδα. Από τις 24 Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου 2025, η έκθεση Apocalypse Now and Then μεταμορφώνει τον χώρο σε ένα υποθετικό μουσείο ενός πολιτισμού που δεν υπήρξε ποτέ — αλλά που μοιάζει επικίνδυνα οικείος.
Η Apocalypse Now and Then δεν είναι απλώς μια έκθεση. Είναι μια τελετουργία μνήμης, μια ανασκαφή στο φαντασιακό, μια υπενθύμιση ότι η τέχνη μπορεί να μιλήσει για το τέλος — όχι με κραυγή, αλλά με ψίθυρο.
Απομεινάρια ενός μέλλοντος που μοιάζει με παρελθόν
Η Ursuţa αντλεί από τη γλώσσα των αρχαιολογικών μουσείων για να δημιουργήσει ψευδο-ιστορικά αντικείμενα: Θραύσματα γλυπτών, απομεινάρια εργαστηρίου, μορφές που έχουν χτιστεί και καταστραφεί ξανά και ξανά, με αναλογικά και ψηφιακά εργαλεία. Το αποτέλεσμα είναι μια αποσπασματική ιστοριογραφία, όπου αρχαϊκά μοτίβα, γκροτέσκες αφιερωματικές μορφές και τραυματισμένα μπρούτζινα σώματα αιωρούνται ανάμεσα στην αρχαιολογία και τη φαντασία.
Desolation Ware: Ο μπρούντζος της υπαρξιακής αβεβαιότητας
Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται η νέα σειρά Desolation Ware — γλυπτά από μπρούντζο με τη μέθοδο του χαμένου κεριού, που μοιάζουν με αποστάγματα υπαρξιακής αγωνίας. Ένα πιάτο με φίδια που ξεχύνονται από κράνος ποδηλάτου, μια κανάτα-ζώο από έρημο πριν την Αναγέννηση, μια καρέκλα που θυμίζει είτε ορθοπεδικό θρόνο είτε σιδερένια παρθένο. Η Ursuţa παίζει με τα κλισέ της ιστορίας της τέχνης — όπως η λανθασμένη αντίληψη ότι τα αρχαία αγάλματα ήταν λευκά — και τα μετατρέπει σε δημιουργικές δυνάμεις.
Η Αποκάλυψη ως επαναλαμβανόμενο όνειρο
Η έκθεση δεν μιλά για μια στιγμή κατάρρευσης, αλλά για τη φαντασίωση του τέλους που επανέρχεται: Ο αρχαίος κόσμος κοιτάζει την άβυσσο, ενώ ο δικός μας μυθοποιεί ερείπια που δεν υπήρξαν ποτέ. Οι μορφές της Ursuţa, μνημειακές και φασματικές, κατοικούν τον χώρο σαν σκιές ενός πολιτισμού που δεν ξέχασε να πεθάνει — γιατί δεν έζησε ποτέ.
Η καλλιτέχνις και η διαδρομή της
Η Andra Ursuţa γεννήθηκε το 1979 στη Σαλόντα της Ρουμανίας και μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1997. Απόφοιτη του Columbia University, έχει παρουσιάσει έργα της σε σημαντικά μουσεία και biennale παγκοσμίως. Το 2024, έργο της επιλέχθηκε για την περίφημη Fourth Plinth Commission στην Πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου