Ένα μοναδικό κι αξέχαστο
βίωμα είχα με ένα ταξίδι στην κυριολεξία στο χρόνο, με τον πλου της τριήρους Ολυμπιάς!
Και δεν ήμουν μόνο εγώ ενθουσιασμένη. Χαζεύοντας το πλήθος του κόσμου που
συγκεντρώθηκε, προσπαθούσα να ερμηνεύσω την προθυμία αυτή και καταλήγοντας στο
συμπέρασμα ότι πρόκειται για κάτι οικείο:
Την άσκηση του «εθνικού» μας αθλήματος, την κωπηλασία αφού αρεσκόμαστε να λέμε ότι «τραβάμε κουπί», γεγονός που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα τη μνημονιακή δεκαετία που διανύουμε.
Την άσκηση του «εθνικού» μας αθλήματος, την κωπηλασία αφού αρεσκόμαστε να λέμε ότι «τραβάμε κουπί», γεγονός που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα τη μνημονιακή δεκαετία που διανύουμε.
Πέρα από την
χιουμοριστική διάσταση, ο πλούς με την
τριήρη Ολυμπιάς αποτελεί μια ξεχωριστή εμπειρία καθώς πρόκειται για το ακριβές
αντίγραφο αθηναϊκής τριήρους του 5ου
αιώνα π.Χ.. Η εν λόγω τριήρης κατασκευάστηκε
στην Ελλάδα την περίοδο 1985-1987 στο πλαίσιο προγράμματος πειραματικής
αρχαιολογίας, με βάση τις έρευνες του ιστορικού J.S. Morrison και του ναυπηγού J.F. Coates. Με χρήματα του Πολεμικού
Ναυτικού ολοκληρώθηκε η ναυπήγηση και η καθέλκυση του πιστού ομοιώματος της αρχαίας
τριήρους.
Της Μαρίας
Αλιμπέρτη
Από μακριά στάθηκα στη Μαρίνα του Φλοίσβου και κοίταξα το ξύλινο αυτό θαύμα, το σκαρί μήκους 36,9 μέτρων και πλάτους 5,5 μέτρων.
Ο θαυμασμός μου εκτινάχθηκε χάρη σε αυτή την αίσθηση που μου δημιουργήθηκε, καθώς παρατηρούσα το κατάστρωμα από ξύλο πεύκου. Έφερνα στο μυαλό μου όλα αυτά που είχα διαβάσει για τη τριήρη Ολυμπιάς που μπορεί να φθάσει μέχρι τους 9 κόμβους.
Με εύθυμη διάθεση και
προθυμία, παρά την υψηλή θερμοκρασία, οι περισσότεροι επιβάτες είχαν ήδη σπεύσει να πάρουν θέση στο
αμπάρι της τριήρης Ολυμπιάς. Σ αυτό το ταξίδι το πλήρωμα, δηλαδή οι κωπηλάτες
ήταν περίπου 120 άτομα καθώς λόγω των καιρικών συνθηκών ο προηγούμενος πλους
είχε ακυρωθεί.
Τι κι αν η ζέστη ήταν
αφόρητη, οι κωπηλάτες ήταν ετοιμοπόλεμοι, με τις αισθήσεις οξυμένες για να
δεχθούμε το πρόσταγμα του καπετάνιου, υποπλοιάρχου Νίκου Πολυχρονάκη! Το
αίσθημα της προσμονής που είχε φουντώσει διέκοψε μια δοκιμαστική προσπάθεια.
«Πτέρωσον», φωνάζει ο καπετάνιος και τα κουπιά βρίσκονται αυτομάτως έξω από το
νερό έτοιμα να βουτήξουν, ακολουθούν οι οδηγίες «ένα, δύο» και «όλοι μαζί συντονισμένα!»
Και κάπως έτσι βρεθήκαμε να ταξιδεύουμε στα νερά του Σαρωνικού, συγκεντρώνοντας όλη τη δύναμη μας στο κουπί στα χέρια μας. Τα πόδια βρίσκονται στις
ειδικές βάσεις-παπουτσάκια απέναντι από το κάθισμα, ώστε το σώμα μας να μπορεί
να αντιστέκεται στο βαρύ κουπί.
Ο καπετάνιος της τριήρους ζητά ησυχία για να ακούμε τις διαταγές του ως την πλώρη, αφού εξαιτίας των χαρούμενων φωνών δεν ακούνε όλοι το πρόσταγμα και τα κουπιά μας συγκρούονται. «Πρόσω οι δεξιοί» έρχεται το νέο παράγγελμα και βάζουμε όλη τη δύναμή μας.
Ο καπετάνιος της τριήρους ζητά ησυχία για να ακούμε τις διαταγές του ως την πλώρη, αφού εξαιτίας των χαρούμενων φωνών δεν ακούνε όλοι το πρόσταγμα και τα κουπιά μας συγκρούονται. «Πρόσω οι δεξιοί» έρχεται το νέο παράγγελμα και βάζουμε όλη τη δύναμή μας.
«Είναι μεγάλη η δυσκολία», διαπιστώνει μια κωπηλάτης πιο πίσω μου, προσπαθώντας να μετακινήσει το βαρύ ξύλινο κουπί. «Πρέπει να φέρεις το κουπί σε θέση πλάγια» συμπληρώνει μια άλλη και εγώ προσπαθώ να μην χάσω τον ρυθμό γιατί μπερδεύω και τον ακριβώς από πίσω μου κωπηλάτη. «Τι μυϊκή δύναμη είχαν οι αρχαίοι! Τι DNA!» σχολιάζει μια άλλη κωπηλάτης δίπλα.
«Θέλει τεχνική και όχι
δύναμη. Δεν κωπηλατούμε για να πιάσουμε ταχύτητα.» εξηγεί ο καπετάνιος μας από
το μεγάφωνο. «Να συντονιστούμε, όταν σκύβει ο μπροστινό σας, να σκύβετε κι
εσείς» επισημαίνει. «Το σκαρί αυτό μπορεί να ταξιδέψει και με 54 κωπηλάτες» θα
μας δώσει θάρρος. «Πρόσω άπαντες» και αρχίζουμε πάλι το κουπί!
Για ασφάλεια πλέουν
δίπλα από την τριήρη Ολυμπιάς φουσκωτά αλλά και το πλοιάριο του Λιμενικού, Πηνειός. Τα παιδιά δεν
επιτρέπεται να κάνουν κουπί, οπότε κάθονται στο διάδρομο και κοιτούν τους
γονείς τους συμμεριζόμενα τον κόπο τους. Κάποια στιγμή ένας μπόμπιρας θα φωνάξει «πάμε μάγκες» και όλο το πλήρωμα
θα ξεσπάσει σε γέλια!
Μετά από 30 λεπτά κωπηλασίας ο καπετάνιος, αφού θα
επαινέσει την προσπάθεια, υπενθυμίζει ότι στην αρχαιότητα τα παραγγέλματα
δινόταν με αυλό, το οποίο και δοκιμάζουμε. Το μεγάφωνο θα πλησιάσει τον οργανοπαίκτη
για να ακούγεται σε όλη τη τριήρη.
Στη μέση της διαδρομής
λύνονται τα καραβόπανα για να θαυμάσουμε και αυτή τη δυνατότητα πλεύσης. Ο καπετάνιος
μας καλεί επάνω να δούμε τα πανιά και να βγάλουμε αναμνηστική φωτογραφία
δίνοντας σαφείς οδηγίες για να μην μπατάρει το πλοίο.
Ήρθε η στγμή για την επιστροφή και η δίωρη κωπηλασία- με πολλά διαλλείματα για ανάπαυση- στην τριήρη Ολυμπιάς θα καταγραφεί στη μνήμη ως μια εκλεκτή εμπειρία.
Ήρθε η στγμή για την επιστροφή και η δίωρη κωπηλασία- με πολλά διαλλείματα για ανάπαυση- στην τριήρη Ολυμπιάς θα καταγραφεί στη μνήμη ως μια εκλεκτή εμπειρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου