Πέμπτη 19 Ιουνίου 2014

Ανακαλύψτε τον ιστορικό θησαυρό που κρύβει το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών

Τετάρτη πρωί, η Αθήνα σφύζει από ζωή, κόσμος περνά από την πλατεία Κλαυθμώνος, βιαστικά χωρίς να ρίξουν  μια ματιά στα αρχιτεκτονικά στολίδια της. Λίγοι γνωρίζουν ότι στην οδό Παπαρηγοπούλου 5- 7 κρύβεται το θησαυροφυλάκιο της νεότερης ιστορίας μας.  Περάσαμε το κατώφλι  του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών που στεγάζεται σε δύο από τα παλαιότερα κτήρια της πρωτεύουσας. Η υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, Κατερίνα Γρηγοριάδη μας υποδέχτηκε και μας ξενάγησε στον χώρο που έζησε το βασιλικό ζεύγος του Όθωνα και της Αμαλίας όταν πρωτοήρθαν στην Ελλάδα έως το 1843, δηλαδή λίγο μετά μεταφέρθηκαν στα ανάκτορα όπου το εξεγερμένο πλήθος συγκεντρώθηκε και ζήτησε το Σύνταγμα της 3ης Σεπτεμβρίου.


της Μαρίας Αλιμπέρτη

Η κατατοπιστικότατη ξενάγηση άρχισε από τον εντυπωσιακό πίνακα του J.Currey που το 1674 ήρθε στην Αθήνα ως συνοδός του πρεσβευτή της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη του Olivier de Noitel και απεικονίζει την Αθήνα του 17ου αιώνα και μάλιστα την Ακρόπολη-στην μοναδική εικόνα που έχουμε τον Παρθενώνα με στέγη πριν από την καταστροφή από το Morsini (1687) .
Από τα πιο ενδιαφέροντα εκθέματα αποτελεί μια μακέτα της Αθήνας του 19ου με 20χιλιάδες κατοίκους και 2 χιλιάδες σπίτια- από Σεπτέμβρη θα λειτουργεί με ψηφιακές προβολές. Μάλιστα η ξεναγός μας ενημέρωσε για κτίρια που δεν διασώζονται όπως οι βασιλικοί στάβλοι που βρίσκονταν στο σημερινό Attica,,η οικία Μακρυγιάννη, η οικία Κατακουζινού, το στρατιωτικό νοσοκομείο, ενώ η οικεία του Αντώνη Δημητρίου που στεγάζει σήμερα την Μεγάλη Βρεταννία, ήταν το πρώτο κτήριο που χτίστηκε στην πλατεία Συντάγματος.
Στον ισόγειο του κεντρικού κτιρίου- Παπαρηγοπούλου 7 που ανήκε στον τραπεζίτη Σταμάτη Δεκόζη-Βούρο και χτίστηκε από τους Γερμανούς Λύντερς και Χόφφερ και εκμίσθωσε το ζεύγος για 7χιλιάδες δραχμές- βρισκόταν ο χώρος υποδοχής. Οι κρεβατοκάμαρες δεν διασώζονται γιατι βρίσκονταν σε διπλανό κτίριο το οποίο έχει γκρεμιστεί. Στον διασωθέντα χώρο οι επισκέπτες μπορούν να δουν χρηστικά αντικείμενα με το μονόγραμμα του Όθωνα. Αξίζει να αναφερθούν τα φορμάκια που χρησιμοποιούσε η Αμαλία για να φτιάχνει γλυκά με βούτυρο, σε μια Αθήνα της εξαθλίωσης. Γι'αυτο το λόγο η βασίλισσα είχε δημιουργήσει μια κτηνοτροφική μονάδα στο Μενίδι ώστε να εξασφαλίσει το αγαπημένο της βούτυρο. Οι γκραβούρες δίνουν μια γεύση της Αθήνας, κατεστρεμμένη μετά την φυγή του τούρκικου στρατού, σε μια εποχή  που άλλες πόλεις όπως το Ναύπλιο ήταν σε πολύ καλύτερη κατάσταση. 
Ανεβαίνοντας στον δεύτερο όροφο θαυμάσαμε τα  περίτεχνα ταβάνια αλλά και τα έπιπλα που έφεραν από την Γερμανία, όμως με ελληνικά στοιχεία όπως η λύρα και αρχαιοελληνικές παραστάσεις. Από τον εξοπλισμό τους ξεχωρίζει το προσωπικό μαξιλάρι της Αμαλίας, το σεκρετέρ του Όθωνα με καθρέφτες ώστε να αποφεύγει κάθε απόπειρα δολοφονίας, αλλά και στην αίθουσα του θρόνου - όπως διαμορφώθηκε σήμερα- ο περίφημος πολυέλαιος στον οποίο φαίνεται ότι βρήκε το τσαρούχι κάποιου αγωνιστή και μας κληροδότησε την έκφραση "σιγά τον πολυέλαιο". Πραγματικό ντοκουμέντο αποτελεί ένα από τα αντίγραφα του Συντάγματος της 3ης Σεπτεμβρίου, στο οποίο ως γραμματέας υπογράφει ο γιος του Κολοκοτρώνη, ενώ στο ίδιο γεγονός αναφέρεται χαλκογραφία με έφιππο τον Καλέργη να ζητά από το βασιλικό ζεύγος που ήταν στο παράθυρο των ανακτόρων την εκχώρηση Συντάγματος. 
Απ' όλα τα εκθέματα ξεχωρίζει ο πίνακας του Γύζη "Το καρναβάλι" όπως το θυμόταν ο
ζωγράφος στο Βερολίνο όπου ζούσε. Στο έργο διακρίνονται οι δυτικές επιρροές με την βενετσιάνικη μάσκα και τον αρλεκίνο αλλά και οι επιδράσεις της Ανατολής στις ενδυμασίες των γυναικών. Στο κέντρο βρίσκεται το θέμα, το γαλακτομπούρεκο, το γλυκό του καρναβαλιού, το οποίο φωτίζεται από το παράθυρο όπως μοναδικά ήξερε να αποδώσει ο Γύζης ως ακαδημαϊκός ρεαλιστής- για τον συγκεκριμένο πίνακα ο Γύζης  είχε βραβευτεί με χρυσό μετάλλειο. Στο φόντο παρατηρείται ένας πίνακας-πορτραίτο  του Όθωνα αλλά πρόκειται για αναχρονισμό, αφού όταν δημιουργήθηκε ο πίνακας το 1892 ο Όθωνας είχε πεθάνει.
Σημειώνεται ότι ο δισέγγονος του Βούρου, Λάμπρος Ευταξίας δημιούργησε το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών- καθώς ήταν ένας πραγματικός μαικήνας- στο κτήριο της οδού Παπαρηγοπούλου 7 και στο κτήριο επί της οδού Παπαρρηγοπούλου 5, το οποίο συνδέεται μέσω κλειστής γέφυρας με το προηγούμενο, Το πρώτο κτίστηκε από τον αρχιτέκτονα Γεράσιμο Μεταξά το 1859 για να στεγάσει την οικογένεια του Κωνσταντίνου Βούρου και  αποτελεί μοναδικό δείγμα αστικής αρχοντικής κατοικίας της Αθήνας του 19ου αιώνα, με αίθουσες με έπιπλα της εποχής. Περπατώντας στις αίθουσες του Μουσείου της Πόλης των Αθηνών , ταξιδεύεις στον χρόνο και ανακαλύπτεις την συνέχεια του τόπου που πια δεν μοιάζει μόνο με φωτογραφικό ενθύμιο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου