Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025

Το Μουσείο Nivaagaard στη Δανία απέκτησε έργο της Artemisia Gentileschi- Στροφή και τιμή στις γυναίκες καλλιτέχνες

 



Η Artemisia Gentileschi στη Συλλογή Nivaagaard αποτελεί πλέον την πρώτη γυναίκα ζωγράφος του 17ου αιώνα σε δημόσια συλλογή στη ΔανίαΤο Μουσείο Nivaagaard στη Δανία απέκτησε το έργο «Η Σουσάννα και οι Πρεσβύτεροι» της Artemisia Gentileschi, της πρώτης γυναίκας ζωγράφου του 17ου αιώνα που αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητη επαγγελματίας στην ιστορία της τέχνης. Η απόκτηση αποτελεί την σημαντικότερη προσθήκη στη συλλογή του μουσείου από το 1908 και ενισχύει τη γυναικεία παρουσία στην ευρωπαϊκή καλλιτεχνική κληρονομιά.

Η Σουσάννα και οι Πρεσβύτεροι

Το έργο της Gentileschi, που δημιουργήθηκε μεταξύ 1644 και 1648, απεικονίζει την βιβλική ιστορία της Σουσάννας, η οποία αντιστέκεται σε δύο άνδρες που την απειλούν με ψευδή κατηγορία για μοιχεία. Σε αντίθεση με άλλες εκδοχές του θέματος, η Σουσάννα εδώ δεν αποστρέφεται το βλέμμα, αλλά κοιτάζει τους επιτιθέμενους με σταθερότητα και εσωτερική δύναμη, αποτυπώνοντας την ψυχολογική ένταση της σκηνής. Οι φιγούρες σε φυσικό μέγεθος εντείνουν την ταύτιση του θεατή με την ηρωίδα, ενώ η σύνθεση ισορροπεί ανάμεσα στην ευαλωτότητα και την αντίσταση.

Ένα έργο-σύμβολο γυναικείας αντίστασης και εικαστικής δύναμης

Η Gentileschi, εκπαιδευμένη στο εργαστήριο του πατέρα της Orazio, έγινε μέλος της Ακαδημίας του Σχεδίου στη Φλωρεντία και πούλησε έργα σε σημαντικούς συλλέκτες όπως οι Μέδικοι και ο Κάρολος Α΄ της Αγγλίας. Μέσα από τις επαναλαμβανόμενες απεικονίσεις γυναικείων μορφών όπως η Ιουδήθ, η Μαρία Μαγδαληνή και η Λουκρητία, ανέδειξε την γυναικεία αξιοπρέπεια και δύναμη, προσδίδοντας νέα διάσταση στο γυναικείο γυμνό στη ζωγραφική του Μπαρόκ.

Η νέα απόκτηση πλαισιώνει το έργο της Sofonisba Anguissola, της πρώτης γυναίκας ζωγράφου της Αναγέννησης που περιλαμβάνεται στη συλλογή, καθώς και έργα της αδελφής της Europa Anguissola και της Φλαμανδής ζωγράφου Catharina Ykens II. Το έργο της Gentileschi λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον Μανιερισμό και το Μπαρόκ, προσθέτοντας μια νέα θεματική ενότητα στη μόνιμη έκθεση του μουσείου και ενισχύοντας την ερμηνεία των θρησκευτικών θεμάτων που κυριαρχούν στη συλλογή, σύμφωνα με το όραμα του ιδρυτή Johannes Hage.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου