Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025

Νέο έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι σε δημοπρασία: Πιθανή δεύτερη εκδοχή της «Σαμαρείτισσας» του Palazzo Blu



Ένα σημαντικό καλλιτεχνικό εύρημα αναμένεται να προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον στη δημοπρασία του οίκου Capitolium στην Μπρέσια, στις 14 και 15 Οκτωβρίου 2025. Πρόκειται για έναν πίνακα που αποδίδεται στην Αρτεμισία Τζεντιλέσκι (Ρώμη, 1593 – Νάπολη, 1654/1656), και σύμφωνα με τους ιστορικούς τέχνης Riccardo Lattuada και Nicola Spinosa, αποτελεί αυθεντικό έργο της ζωγράφου και πιθανή δεύτερη εκδοχή της περίφημης «Σαμαρείτισσας στο Πηγάδι» που βρίσκεται στο Palazzo Blu της Πίζας.

Η σημασία της ανακάλυψης

Το έργο, λάδι σε καμβά διαστάσεων 85 x 109,5 εκ., απεικονίζει γυναικεία μορφή σε ημίσωμο και έχει αναγνωριστεί ως υψηλής ποιότητας παρά τις φθορές από παλαιότερη αποτυχημένη αποκατάσταση. Η εκτίμηση τιμής κυμαίνεται μεταξύ 20.000 και 30.000 ευρώ, ποσό που θεωρείται χαμηλό για την καλλιτεχνική του αξία, λόγω της κατάστασής του. Η εμφάνιση του πίνακα στην αγορά ανοίγει νέες προοπτικές για την κατανόηση του έργου της Τζεντιλέσκι και εμπλουτίζει τη συζήτηση γύρω από τη «Σαμαρείτισσα» του Palazzo Blu, η οποία θεωρείται αριστούργημα της νεοναπολιτάνικης περιόδου της ζωγράφου.

Σύγκριση με την εκδοχή της Πίζας

Η νέα εκδοχή διαφέρει από την Πισανή ως προς την κλίση του προσώπου, τη χρωματική απόδοση και την ποιότητα του φωτός. Οι αποχρώσεις είναι πιο πλούσιες, με έντονες κιτρινες και ιριδίζουσες λεπτομέρειες, χαρακτηριστικές της παλέτας της Τζεντιλέσκι. Η εικαστική ωριμότητα της ζωγράφου αποτυπώνεται με εντυπωσιακό τρόπο, ενισχύοντας την άποψη ότι πρόκειται για έργο της ίδιας περιόδου.

Ιστορική τεκμηρίωση και συλλεκτική πορεία

Η πρώτη αναφορά σε έργο με θέμα τη «Σαμαρείτισσα στο Πηγάδι» χρονολογείται το φθινόπωρο του 1637, όταν η Τζεντιλέσκι πρότεινε το έργο στους καρδινάλιους Barberini μέσω του προστάτη της Cassiano del Pozzo. Αν και η πώληση δεν ολοκληρώθηκε, η σκηνή εμφανίζεται τριάντα χρόνια αργότερα σε πίνακα του Michele Ragolia, που απεικονίζει εσωτερικό πατρικίου σπιτιού στη Νάπολη, πιθανώς της οικογένειας Ruffo di Sicilia. Το έργο πέρασε στη συλλογή του Giovanni Stefano Oneto και τελικά αποκτήθηκε από το Palazzo Blu το 2022.

Η Σαμαρείτισσα ως προσωπικό σύμβολο

Η μορφή της Σαμαρείτισσας αποκτά συμβολική διάσταση, αντανακλώντας την προσωπική πορεία της Τζεντιλέσκι: αναζήτηση της αλήθειας, αποκατάσταση της αξιοπρέπειας και δυνατότητα λύτρωσης. Η νέα εκδοχή του έργου ενισχύει την κατανόηση της ζωγράφου ως καλλιτέχνιδας, τεχνίτριας και επιχειρηματία, και αναδεικνύει τη βαθιά ψυχολογική και αφηγηματική δύναμη της τέχνης της.

ΠΗΓΗ: Finestresullarte.info

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου