Μεγάλη έκθεση για τον νεαρό Tittorento (Τιντορέττο), τον σπουδαίο ζωγράφο της Αναγέννησης που συνδέθηκε, όσο κανένας
άλλος καλλιτέχνης, με τη Βενετία, πραγματοποιείται στην Gallerie Dell' Accademia της ιταλικής πόλης και θα διαρκέσει τιτορεντο μέχρι
τις 6 Ιανουαρίου.
Όντας μια από τις
μεγαλύτερες ιδιοφυίες της Αναγέννησης, ο Τιντορέττο (Jiacopo Robusti ήταν το πταγματικό του όνομα), θεωρείται ως ο πιο Βενετός
από όλους τους καλλιτέχνες της περιόδου, καθώς είναι η προσωπικότητα που
σημάδεψε περισσότερο την Γαληνότατη Δημοκρατία της Βενετίας με το αλάνθαστο
στυλ του.
Του Ανδρέα Αναγνωστόπουλου
Ο Τιντορέττο, που κλήθηκε
από τους αξιωματούχους της Βενετικής Αυτοκρατορίας να διακοσμήσει εκκλησίες και
παλάτια στο ιστορικό κέντρο της πόλης, κατάφερε να εντυπωσιάσει και να
επηρεάσει με τα θαυμαστά έργα του ολόκληρες γενιές καλλιτεχνών και εραστών της
τέχνης, όπως τους συγχρόνους του, Δομίνικο Θεοτοκόπουλο (Ελ Γκρέκο), Ρούμπενς
και Βελάσκεθ.
Με αφορμή την 500ή επέτειο
από την γέννησή του, ο Τιντορέττο "επέστρεψε" στην Βενετία, όχι μόνο
στη Gallerie Dell' Accademia αλλά και σε ξεχωριστή έκθεση στο Παλάτι των Δόγηδων, η
οποία είναι αφιερωμένη στα χρόνια της ωριμότητας του ιδιοφυούς ζωγράφου.
Από
τις 10 Μαρτίου 2019, πολλά αριστουργήματα του Ιταλού καλλιτέχνη θα εκτεθούν
επίσης στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, στις ΗΠΑ, στην πρώτη έκθεση
εκτός Ευρώπης που είναι αποκλειστικά αφιερωμένη στον Βενετό ζωγράφο.
Οι επισκέπτες μπορούν να
πραγματοποιήσουν ένα συναρπαστικό ταξίδι στους καλλιτεχνικούς πειραματισμούς
του Τιντορέττο, μαθαίνοντας επίσης το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο έζησε και
εργάστηκε ο μεγάλος Αναγεννησιακός ζωγράφος.
Από το 1538, έτος των
πρώτων έργων του καλλιτέχνη, μέχρι το 1548, όταν ο πρώτος πίνακάς του
παρουσιάστηκε δημόσια στην Scuola Grande di San Marco (Μεγάλη Σχολή του Αγίου Μάρκου) και συνοδεύτηκε από
τεράστια επιτυχία, ο Τιντορέττο διανύει μια περίοδο που ακόμα συζητείται μεταξύ
των ιστορικών τέχνης. Αυτό συμβαίνει γιατί η δραστηριότητα του ζωγράφου, εκείνη
την εποχή, δεν μπορεί ακόμα να οριστεί από ένα συγκεκριμένο εργαστήριο ή από
μια πλήρως διαμορφωμένη προσωπικότητα.
Για αυτόν τον λόγο, υπάρχει
η ανάγκη να δώσουμε προσοχή στο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό πλαίσιο που
χαρακτήρισε τη Βενετία κατά τις δεκαετίες του 1530 και του 1540 - με την
επίδειξη πινάκων των Τιτσιάνο, Πορντενόνε, Μπονιφάτσιο ντε Πιλάτι, Φραντσέσκο
Σαλβιάτι και άλλων. Έτσι, μπορούμε να διαπιστώσουμε πώς ο Τιντορέττο
μεταμόρφωσε τα καλλιτεχνικά μοντέλα του, προκειμένου να αναπτύξει την δραματική
και επαναστατική μέθοδό του, που κατέστησε μοναδική την ζωγραφική του.
Περίπου 60 έργα, εκ των
οποίων 26 είναι πραγματικά εξαιρετικής ομορφιάς, αναπαριστούν την πρώτη
δημιουργική δεκαετία του Τιντορέττο, μέσα σε μια έκθεση χωρισμένη σε τέσσερα
τμήματα, τα οποία ακολουθούν χρονολογική σειρά.
Τα εκθέματα προέρχονται όχι
μόνο από το βενετικό μουσείο, αλλά και, μεταξύ άλλων, από τον Λούβρο, το
Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, την
Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας και το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης.
Παράλληλα, στα εκθέματα
περιλαμβάνονται πίνακες και γλυπτά καλλιτεχνών που εργάστηκαν στο ίδιο
περιβάλλον με τον Τιντορέττο, όπως οι Αντρέα Σκιαβόνε, Τζουζέπε Πόρτα Σαλβιάτι
και Μπαρτολομέο Αμμαννάτι.
Πηγές
Gallerie Dell' Accademia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου