Εκατό χρόνια
μετά το θάνατό του στις 9 Νοεμβρίου του 1918, μέσα από τις συλλογές της Δημόσιας
Πινακοθήκης Μοντέρνων και Σύγχρονων Τεχνών του Τορίνο GAM αποτίεται φόρο τιμής
στον Guillaume Apollinaire (1880-1918), βασικό παράγοντα στην παρισινή τέχνη και
λογοτεχνική σκηνή κατά τη δεκαετία του 1910! Η έκθεση στη Δημόσια Πινακοθήκη Μοντέρνων και
Σύγχρονων Τεχνών του Τορίνο είναι αφιερωμένη στον Guillaume Apollinaire, ο
οποίος υπήρξε εφευρέτης νέων μορφών ποίησης και θεάτρου, υπερασπιστής των
κυβιστικών πρακτικών και θαυμαστής των
Futurists και του De Chirico. Η έκθεση πραγματοποιείται παράλληλα με μια ακόμη αφιερωμένη στους Ντανταιστές και Σουρεαλιστές ζωγράφους. Η έκθεση καθίσταται δυνατή χάρη στη γενναιόδωρη συνεισφορά του Fondazione Ferrero στην Alba.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Τα σχέδια, τα
γράμματα και τα έγγραφα ενώνουν τους συγγραφείς και τους ζωγράφους γύρω από τον
Guillaume Apollinaire ! Η έκθεση αρχίζει με τις καρικατούρες του Άντρε
Σάλμον, συνδεδεμένος με βαθιά φιλία με τον Apollinaire, ήταν επίσης από τους πρώτους θαυμαστές του Πικάσο και της
κυβιστικής αισθητικής. Είχε καταδυθεί στο έργο " Les mamelles de Tirésias" του Apollinaire! Ένα γοητευτικό δράμαγοητευτικό δράμα, ταυτόχρονα, κωμικό και γκροτέσκο!
Στους κύκλους των περιοδικών Les Soirées de Paris, SIC και Nord-Sud, βασικό ρόλο διαδραμάτισαν άλλα συγγενικά ρεύματα που γεννήθηκαν στη Ρωσία όπως των Serge Férat και Hélène di Ôttingen, οι οποίοι μεταξύ 1913 και 1914 υποστήριξαν τη δημοσίευση της δεύτερης σειράς Les Soirées de Paris. Ως γνωστόν ο Apollinaire έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στις νέες τάσεις της τέχνης. Η έκθεση τεκμηριώνει τις φιλίες και τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες των Férat και του Ôttingen, κυρίως μέσω της σκηνής και των κοστουμιών του Cubist-style που έκανε ο Férat για το προαναφερόμενο "Les Mamelles de Tirésias" από τον Apollinaire.
Στην εισαγωγή, ο Apollinaire χρησιμοποιεί για άλλη μια φορά τον «neologism surréaliste», τον οποίο εφάρμοσε για την παρουσίαση
του μπαλέτου Parade, με στόχο να παρακάμψει ριζικά όλες τις
μορφές του νατουραλισμού. Οι συναντήσεις μεταξύ του De Chirico, του αδελφού του συγγραφέα -μουσικού Alberto Savinio και του Apollinaire έγιναν πιο συχνές, από το 1914. Ο Apollinaire σε μια ανασκόπηση, ερμήνευσε τους πίνακες του ιταλικού καλλιτέχνη με
τρόπο που αποκάλυψε τον «μοιραίο χαρακτήρα των σύγχρονων πραγμάτων». Ο De Chirico τον «προίκισε» με το πορτρέτο Σουρρεαλιστές.
Το
1930, ο De Chirico ήθελε να τιμήσει τον παριζιάνικο φίλο του απεικονίζοντας (μέσω μιας σειράς
λιθογραφιών) την πολύτιμη έκδοση του Gallimard, τις ποιητικές οπτικές συνθέσεις «του
πολέμου και της ειρήνης» που δημιούργησε ο Apollinaire μεταξύ 1913 και το 1916, η πλήρης
συλλογή του οποίου δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1918.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Πανεπιστήμιο του Τορίνο πραγματοποίησε διήμερο αφιέρωμα στον ποιητή!
Έως τις 24 Φεβρουαρίου.
Πηγή: www.fondazionetorinomusei.it, mutualart.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου