Σάββατο 28 Αυγούστου 2021

Όταν οι γυναίκες συμπεριφέρονται άσχημα! Πως η Τέχνη απέδωσε τα επαναστατικά γυναικεία μυαλά

 



Οι γυναίκες που επαναστάτησαν ενάντια στους σεξιστικούς κοινωνικούς κανόνες έχουν ευτελιστεί ανά τους αιώνες και απεικονίσθηκαν σύμφωνα με στερεότυπα υβριστικά. Οι  γυναίκες που ενεργούν για λογαριασμό τους έχουν υπονομευθεί στη δυτική τέχνη. Από την Αναγέννηση έως τα προοδευτικά κοινωνικά κινήματα του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα, μια έκθεση συνδέει ηρωίδες του παρελθόντος με σύγχρονες πρωτοπόρους, που γιορτάζουν  το γεγονός ότι σε όλη την ιστορία παραβίασαν κανόνες, παραβίασαν τα όρια και επέμειναν στην αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους.

 



Περίπου 75 εκτυπώσεις, φωτογραφίες και βιβλία που
απεικονίζουν τη γυναικεία δύναμη και θάρρος για πέντε αιώνες, μέχρι τη σύγχρονη εποχή, όταν οι γυναίκες συμμετείχαν ενεργά στην κοινωνική αλλαγή παρουσιάζεταισε μια ξεχωριστη έκθεση.


Συγκεκριμένα, η
 έκθεση  Women Behaving Badly: 400 Years of Power and Protest  θα φιλοξενεί έως τις 19 Δεκεμβρίου 2021, το Μουσείο Τέχνης της Βαλτιμόρης. Μια έκθεση αποτυπώνει εικαστικές αναπαραστάσεις ανεξάρτητων, προκλητικών και μερικές φορές παρεξηγημένων γυναικών.

 


Στην πρώτη ενότητα, εκτυπώσεις από κανονικούς καλλιτέχνες όπως οι Albrecht Dürer, Rembrandt, Francisco de Goya και Edvard Munch καταδεικνύουν αφορούν εμβληματικές απεικονίσεις ισχυρών γυναικών του παρελθόντος. 

Η δεύτερη ενότητα γιορτάζει τις γυναίκες που επιδίωξαν ταυτότητες πέρα ​​από τις παραδοσιακές κατηγορίες της συζύγου και της μητέρας, επεκτείνοντας την παρουσία τους στη δημόσια σφαίρα ως χορεύτριες, ηθοποιοί, μουσικοί, συγγραφείς και υπερασπιστές των πολιτικών δικαιωμάτων. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο γνωστό απόφθεγμα, «Οι γυναίκες με καλή συμπεριφορά σπάνια γράφουν ιστορία», από ένα δοκίμιο του 1976 της βραβευμένης με Πούλιτζερ ιστορικού Laurel Thatcher Ulrich. Γενεές γυναίκες συνέχισαν να δίνουν σε αυτό το αξίωμα μια δική του ζωή, συσπειρώνοντας πίσω από αυτό ως έκκληση για αμφισβήτηση των κοινωνικών προτύπων.

 

  


Από τις ηρωίδες του αρχαίου μύθου μέχρι τις γυναίκες πρωτοπόρες της σύγχρονης εποχής, αιώνες ανεξάρτητων και εξεγερμένων γυναικών έχουν καταδικαστεί μέσω των εξευτελιστικών μύθων και στεγανών του φύλου τους που διαιωνίζονται στις έντυπες εικόνες. 


Η έκθεση επιχειρεί να διερευνήσει τον ρόλο της ευρωπαϊκής και της αμερικανικής τέχνης τόσο στη συνέχιση της καταδίκης όσο και στον εορτασμό των επιτευγμάτων τους.  Τα εκθέματα προέρχονται από τα τεράστια έργα του BMA σε συλλογή χαρτιού και συμπληρωμένα με δάνεια από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, το Smithsonian Institution, Johns Πανεπιστήμιο Χόπκινς, Πανεπιστήμιο Πρίνστον, Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού του Μέριλαντ και ιδιωτικές συλλογές.

 


«Οι εξεγερμένες γυναίκες που πίεσαν τα όρια των προβλεπόμενων ρόλων τους για να διεκδικήσουν την εξουσία και να διεκδικήσουν τα ανθρώπινα δικαιώματά τους έχουν εδώ και καιρό ευτελισθεί, ντροπιαστεί και τιμωρηθεί. Η τέχνη έχει διαδραματίσει ισχυρό ρόλο ως αγγελιοφόρος μέσα στο χρόνο και τον πολιτισμό, υποστηρίζοντας και επαναπροσδιορίζοντας μακροχρόνιες παρανοήσεις», δήλωσε ο Andaleeb Badiee Banta, Ανώτερος Επιμελητής Εκτυπώσεων, Σχεδίων & Φωτογραφιών του BMA. «Το Women Behaving Badly ανακτά τις αναπαραστάσεις των γυναικών των οποίων οι πράξεις είχαν καταγραφεί στην οπτική κουλτούρα ως παραβατικές, εμπρηστικές και ενοχλητικές και γιορτάζει τις βάσεις που έθεσαν για γενιές γυναικών στη συνέχεια».

 

 


Αφετηρία της αφήγησης είναι  ιστορικές ευρωπαϊκές απεικονίσεις των γυναικών των αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αφηγήσεων των οποίων η ανεξαρτησία θεωρήθηκε συχνά ως υπονόμευση του ανδρικού ηρωισμού. Αυτές οι ιδέες, που εκπροσωπούνται από καλλιτέχνες για αιώνες, διαμόρφωσαν τη δυτική σκέψη για τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία. Το Women Behaving Badly συνεχίζει με αρχετυπικές εικόνες μαγισσών, βρικόλακων και άλλων ενσαρκώσεων γυναικείου πειρασμού από καλλιτέχνες όπως ο Albrecht Dürer, ο Francisco Goya και ο Edvard Munch, και περιλαμβάνει απεικονίσεις της Εύας, της Delilah και της Salomé των οποίων οι βιβλικές ιστορίες ορίζονται από τα κακώς τους. 


 Αυτές οι αφηγήσεις συνέχισαν να παρουσιάζουν τη γυναικεία φιλοδοξία για ανεξαρτησία και τα επιτεύγματα ως στοιχεία που πρέπει να συγκρατηθούν ή να εξαλειφθούν για τη βελτίωση της κοινωνίας.


Αναφορές δεν λείπουν για τον  φεμινισμό στις αρχές του 20ου αιώνα - όταν οι γυναίκες άρχισαν να σπάνε με τους παραδοσιακούς οικιακούς χαρακτηρισμούς της συζύγου και της μητέρας και διεκδικούν την παρουσία τους στο κοινό σφαίρα σε μια προσπάθεια να διορθώσει αιώνες στέρησης δικαιωμάτων και καταπίεσης. Μεταξύ των τρομερών γυναικών που απεικονίζονται είναι οι ερμηνεύτριες Josephine Baker, Sarah Bernhardt, Isadora Duncan, Bessie Smith και Anna May Wong. συγγραφείς Collette, Julia Ward Howe, George Sand και Virginia Woolf. και οι ακτιβιστές Susan B. Anthony, Harriet Tubman και Sojourner Truth. Μεταξύ των καλλιτεχνών που τεκμηριώνουν αυτές τις γυναίκες είναι ο Henri de Toulouse-Lautrec, ο Man Ray, ο Edward Steichen, ο Carl Van Vechten και ο James Van Der Zee. 


Οι γυναίκες καλλιτέχνες που απεικόνισαν τις πρωτοπόρες σύγχρονες γυναίκες στην έκθεση περιλαμβάνουν τις Bernarda Bryson Shahn, Elizabeth Catlett, Gisèle Freund, Frances Benjamin Johnston και Sarah Choate Sears.

 


Εκτός από ενημερωτικά κείμενα τ και αποσπάσματα από πρωτοποριακές γυναίκες, 20 αντικείμενα της έκθεσης έχουν επιπλέον περιεχόμενο στο BMA Go Mobile , τον βελτιστοποιημένο για smartphone ιστότοπο του μουσείου. Παραδείγματα περιλαμβάνουν τη φωτογραφία του Έντουαρντ Στάιχεν της πρωτοποριακής ηθοποιού Άννα Μέι Γουόνγκ με αποσπάσματα από τις πιο εξέχουσες ταινίες της και μια φωτογραφία με βίντεο της δια βίου ακτιβίστριας Mary Church Terrell σχετικά με την υπεράσπιση της για τα πολιτικά δικαιώματα και το δικαίωμα ψήφου των γυναικών.

 


Το Women Behaving Badly: 400 Years of Power and Protest επιμελείται ο Ανώτερος Επιμελητής Εκτυπώσεων, Σχεδίων & Φωτογραφιών της BMA, Andaleeb Badiee Banta.

Πηγές: https://artbma.org/ https://artdaily.cc/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου