Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

«Άρωμα» της Άπω Ανατολής στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο: Δυο εντυπωσιακές εκθέσεις!



Oυράνιες θεότητες, ανθρώπινες μορφές και μυθολογικά ζώα, περίτεχνα δοχεία και διακοσμητικά σκεύη δημιουργίες από βαθύ μπλε lapis lazuli, τυρκουάζ, ιώδη αμέθυστο, διάφανη ορεία κρύσταλλο κ.ά….Εντυπωσιακές με άρτια παρουσίαση δυο εκθέσεις για τους πολιτισμούς της Άπω Ανατολής στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο μας ταξίδεψαν στη χώρα του Κόκκινου Δράκου αλλά και στη γη των Χρυσανθέμων.

 

Η πρώτη στο κεντρικό κτίριο του μουσείου προβάλλει αντικείμενα από την ασιατική συλλογή του Ιδρύματος Πασσά, με τίτλο «Έργα Κινεζικής τέχνης από τη Συλλογή Ι. & Δ. Πασσά». Η δεύτερη με τίτλο «Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο- Κληρονομιά και αφομοίωση» αφορά σύγχρονους Ιάπωνες καλλιτέχνες, η οποία διοργανώνεται με αφορμή την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι στο Τόκιο.


 της Μαρίας Αλιμπέρτη


Μια άλλη οπτική της κινεζικής τέχνης της μικρογλυπτικής σε πολύτιμους λίθους, πέρα από τις γνωστές πορσελάνες αναδεικνύει η έκθεση με το άρτιο σχεδιασμό, τον υπέροχο φωτισμό και την συνομιλία με την σύγχρονη Τέχνη.

Ο επισκέπτης με την βοήθεια των φυλάκων κατευθύνεται από το ισόγειο όπου δεσπόζει ένα επιβλητικό ξύλινο παραβάν στο πρώτο όροφο. Μεγάλα «πανό» δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τον Κινέζικο Πολιτισμό, τους πολύτιμους λίθους κ.ά.. Η πληρότητα των στοιχείων είναι εντυπωσιακή, αλλά σε αυτά μου έλειψε η μεγέθυνση κάποιων λέξεων-κλειδιά που να διευκολύνει την γρήγορη ή διαγώνια ανάγνωση για τους μη υπομονετικούς επισκέπτες.

Σε μπλε τόνους και χρωματικά εναρμονισμένες βιτρίνες, με λεπτομέρειες ακόμη και στην βάση που φέρουν μοτίβα της Κινέζικης Ανατολής φυλάσσονται οι μικροί θησαυροί. Οι μικρές θεματικές ενότητες (Απόηχοι ενός ένδοξου παρελθόντος, Μεγαλείο και Πολυτέλεια, Ο κόσμος των συμβόλων, Γυναικείο κάλλος, Αντικείμενα λατρείας, Συλλέγοντας κινεζικούς νεφρίτες και Ζωγραφική στο λίθο) διευκολύνουν τον επισκέπτη να κατανοήσει την εξέλιξη της Τέχνης. 

Άξιες λόγου είναι ότι οι περιεκτικές λεζάντες που στην πλειοψηφία τους δεν μένουν στην απλή περιγραφή του εκθέματος βοηθούν την σκέψη να πάει ένα βήμα παραπέρα.


Αξιοσημείωτος και εξίσου εντυπωσιακός είναι ο «διάλογος» που διανοίγεται με τα εκθέματα που «συνυπάρχουν» με τα ζωγραφικά έργα της Ευσταθίας Μηλαράκη, μίας δημιουργού που έχει αναπτύξει σχέσεις με την Κίνα. Φρέσκια πνοή αποκτούν οι θησαυροί αιώνων χάρη στην ανανεωτική ματιά της καλλιτέχνιδος  με την αξιοποίηση του φθορισμού αλλά και τον ειδικό τρόπο έκθεσης των έργων της.

 

 

 

Ιαπωνική Τέχνη

 

Μια σύγχρονη οπτική της Άπω Ανατολής μας προσφέρει η περιοδική έκθεση “Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο - Κληρονομιά και αφομοίωση”  που διοργάνωσαν το Ιαπωνικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο (Japan Foundation) και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Πέντε σύγχρονοι Ιάπωνες καλλιτέχνες (Yu Araki, Kei Imazu, Nobuaki Takekawa, Paramodel Hayashi Yashuhiko, Naoki Honjo) και ένας αρχιτέκτονας (Kengo Kuma), οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της σύγχρονης Ιαπωνικής καλλιτεχνικής παραγωγής μας προσφέρουν μέσω της Τέχνης τους μια γεύση της σύγχρονης κουλτούρας και του πολιτιστικού γίγνεσθαι αυτού του σπουδαίου Πολιτισμού.

 

Μπορεί η έκθεση να μην υλοποιήθηκε σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό όπως μας εξήγησε η επιμελήτριά του κατά την ξενάγηση του Σαββάτου, αλλά σίγουρα είναι εντυπωσιακή αυτή η συνομιλία της σύγχρονης Τέχνης με την έννοια της Κληρονομιάς και των Ολυμπιακών Αγώνων.

 

Σε αυτή την έκθεση με παρέσυραν τα ίδια τα εκθέματα όπως η «Τελετή Αφής των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες» με κεραμικές κούκλες του Νομπουάκι Τακεκάβα.
 το  βίντεο «Temple of the Temple» του Αράκι με την παράλληλη έκθεση των αθλητικών φορμών και των παπουτσιών στην μουσειακή βιτρίνα και την υπόμνηση του ελληνικού ονόματος «Νίκη».

 

Άξιο λόγου είναι το εντυπωσιακό κολάζ του Κέι Ιμάτζου με τίτλο «Επαναπατρισμός» που περιλαμβάνει από τα γλυπτά του Παρθενώνα και άλλα πολιτιστικά αγαθά που έχουν μεταφερθεί από την πατρίδα τους.

Μοναδική αίσθηση δημιουργεί και η εγκατάσταση Parademic Graffiti  των Γιασουχίκο και Χαγιάσι καθώς ο επισκέπτης βρίσκεται στην έξοδο της περιοδικής έκθεσης και ταυτόχρονα στο κέντρο του έργου που αποτελείται από σιδηροδρόμους παιχνίδια εγκατεστημένα στους τοίχους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου