Από τα κομμένα χέρια της Αφροδίτης
της Μήλου βγαίνουν καλώδια. Θα μπορούσε ένα άγαλμα να «αναστηθεί» με τη Τεχνητή Νοημοσύνη; Να αποκτήσει κίνηση και να εξελιχθεί; Η «τεχνητή Μήλος» έργο του Βασίλειου Καγκαράς θέτει ένα ακόμη θέματα
στη συζήτηση για την «εισβολή» της Τεχνητής
Νοημοσύνης στην ζωή μας.
Ταυτοτικά ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και για το μέλλον της θίγει ο
Βασίλειος Καγκαράς στην εκθεσή του «2084: Στα χρόνια της Τεχνητής Νοημοσύνης»
που φιλοξενείται στο ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, σε επιμέλεια της pictura manus. Σε μια
εποχή που συζητάμε για την πολύτιμη βοήθεια του ΑΙ στην επιστήμη, στην διάγνωση
ασθενειών και στον εντοπισμό νέων θεραπειών, στην εξομάλυνση διοικητικών προβλημάτων
αλλά στο τραπέζι του διαλόγου τίθενται
και οι αμφιβολίες για τους κινδύνους που εγκυμονεί όπως είναι η άκρατη ανάπτυξη της και ο συγκεντρωτισμός της
εξουσίας σε μια τεχνολιγαρχία, ο
καλλιτέχνης κάνει μια προβολή στο μέλλον με έργα- στοχασμούς: Πως θα είναι το
ανθρώπινο πρόσωπο στο μέλλον; Θα θρέφετε ο άνθρωπος από καλώδια; Ο εγκέφαλος θα
έχει μικροτσιπ;Ο άνθρωπος θα εξελιχθεί σε υβρίδιο μισός σάρκα, μισός ρομπότ;
Της Μαρίας Αλιμπέρτη
Εύλογα τα ερωτήματα που θέτει ο κ.
Καγκαράς καθώς η ΤΝ μοιάζει για πολλούς το φετίχ της εποχής μας αλλά δεν είναι
μια απλή τάση. Ο καλλιτέχνης θέτει το ζήτημα σε σωστή βάση: Η ΤΝ έρχεται να
αλλάξει μέσα από την μηχανική
αυτόματοποίηση τον τρόπο που εργαζομαστε, αλληλοεπιδρούμε με το περιβάλλον
εν γένει που ζούμε. Η ΤΝ μιμείται την ανθρώπινη νοημοσύνη, εκπαιδεύεται στην
μάθηση και μεγαλώνει τις δυνάμεις της και όσο τα ρομπότ «ανθρωπομορφίζονται» αυτό μας φοβίζει. Ο άνθρωπος νιώθει δέος,
φαντάζομαι όπως ένιωθε δέος μπροστά στη Τεχνολογία την εποχή της Βιομηχανικής
Επανάστασης. Ίσως βιώνουμε αυτό που έλεγε ο Thomaw Khun ως αλλαγή παραδείγματος.
Υπάρχει κίνδυνος;
Αρκετοί μεταξύ αυτών, κι ο συνιδρυτής της Google Larry Page που πιστεύουν στη συνέχιση της ανθρώπινης
νοημοσύνης χωρίς την ανθρώπινη σάρκα, αποκαλώντας το Εξέλιξη και αντιμετωπιζοντας την ιδέα αυτή ως διαδοχή
κατάσταση. Είναι όμως δυνατόν να προκληθεί αυτό που αφηγείται η μυθολογία με τη Τιτανομαχία-
αλλαγή φρουράς στον Όλυμπο, δηλαδή ηγεσίας στον πλανήτη - μεταξύ ανθρώπινου
είδους και μηχανών;
Τέτοιους προβλημαστισμούς εκφράζει κύκλος επιστημόνων; Ο Yoshua Bengio που έλαβε βραβείο Turing και Nobel Πληροφορικής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου αφου παραιτήθηκε από την google, μαζί με άλλους επιστήμονες όπως ο βραβευμένος Geoffrey Hinton υπογράφοντας επιστολές για ανάγκη ελέγχου της ΤΝ και
καταστροφή της ανθρωπότητας. Η επιστημονική κοινότητα συνεπώς
διχογνωμεί. «Φρένο» βέβαια στην
ανεξέλεγκτη ανάπτυξη της ΤΝ εκτιμάται ότι μπορεί να βάλει η Βιοηθική μέσα από την «γλώσσα» ή
καλύτερα δεοντολογία, δηλαδή την ηθική όπως την ορίζουμε ανθρώπινα .Μην ξεχνάμε ότι ο ηθικός στοχασμός είναι προτέρημα του ανθρώπου που οδηγεί στη
λήψη της ορθής απόφασης, με τον
τρόπο αυτό σε περίπτωση χρήσης της ΤΝ το λάθος χρεώνεται στον τελικό χρήστη.
Τι
είναι αυτό που φοβίζει
Η Τεχνητή Νοημοσύνη όμως δεν έχει συναίσθημα και τι είναι όμως ο άνθρωπος χωρίς συναισθήματα. Το έλλειμμα αυτό ο καλλιτέχνης το αποδίδει πολύ χαρακτηριστικά σε ένα έργο για τη σύνδεση ανθρώπου με τα ζώα και εν προκειμένω με ένα γατάκι. Η σύνθεση περιλαμβάνει ένα υβριδικό πλάσμα με ένα καλώδιο στο κεφάλι να κρατά το σκοινί μιας γάτας. Νιώθω ότι επιχειρώντας να δείξει τη σύνδεση αυτών των πλασμάτων, υπάρχει ένα αέναο σκοινί που τα ενώνει και αυτό είναι η Φύση. Άκρως ενδιαφέρον στην έκθεση είναι πως στο σύνολο των έργων του απεικονίζουν μια δυστοπία, καθώς ο κ. Καγκάρας υπογραμμίζει την δραματικότητα που μου θυμίζει την γοτθική ιστορία του Φρακεσταιν! Τα έργα του λειτουργούν σαν υπόμνημα ποια είναι ίδια ανθρώπινης δημιουργίας και ποια πρέπει να είναι η ηθική της επιστήμης.
Σαρκαστικό για μένα ήταν το έργο «Τεχνητή Δικαιοσύνη»: Μια γυμνή γυναίκα η καλύτερα υβρίδιο κρατάει σταυρωτά δυο ζυγαριές. Το ένα μάτι της είναι δεμένο το αλλιώς φανερώνει ότι είναι ρομπότ. Είναι ανέκφραστη και μυστηριώδης, δεν μοιάζει με άνθρωπο πάρα το γεγονός ότι έχει σάρκα σαν να μιμείται δεν είναι ο εαυτός της. Καθώς παρατηρούσα την μορφή αναρωτιόμουν πιστεύει αυτό που παριστάνει ή απλά το διεκπεραιώνει; Το έργο επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Εγώ αναρωτιέμαι, στο μέλλον θα μπορούσε ένα σύστημα ΑΙ να αντικαταστήσει τον φυσικό δικαστή, αποκτώντας νομικές γνώσεις με τη βιωματική κατανόηση του ανθρώπινου περιβάλλοντος και με επεξεργασία των δεδομένων της νομοθεσίας ταχύτερα να κρίνει υποθέσεις. Δεν θα διαθέτει συνείδηση της ύπαρξης θα εκδίδει δικαστική απόφαση, χωρίς ανθρώπινο συναίσθημα.
Με κινηματογραφικές αναφορές ο καλλιτέχνης νομίζω ότι θέλει να εννοήσει στο έργο «Ηρακλής» ότι μπορεί να αποκτήσει ηράκλεια δύναμη ο Άνθρωπος μέσω της τεχνολογίας. Καθώς επεξεργάζομαι νοητικά τις λεπτομέρειες του έργου, αναρωτιέμαι εν αυτή θα του εξασφαλίσει την πολυπόθητη ανθρώπινη ευτυχία. Εν τέλει μήπως η Τεχνολογία είναι μονόδρομος που οδηγεί σε μια αιώνια δυστυχία;
Με ένα υπαρξιακό σκεπτικισμό ο καλλιτέχνης θέτει το εναγώνιο ερώτημα ευθέως στο έργο «α-ψυχη» με ένα πλασμα μισό σκελετός και μισό ρομπότ. Με το βλέμμα του ρομπότ παγωμένο με κάνει να αναρωτιέσαι τελικά αξίζει η πρόοδος; Και τι είναι άνθρωπος; Ψυχή, απαντώ κοιτώντας το πλάσμα αυτό, δηλαδή συναίσθημα.