Παρασκευή 27 Ιουνίου 2025

Computerspielemuseum Βερολίνου: Πατώντας Start στην Ιστορία των Games



Αν πιστεύεις ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι απλώς ψυχαγωγία, μια επίσκεψη στο Computerspielemuseum θα σε κάνει να το ξανασκεφτείς. Στην καρδιά του Βερολίνου, στην ιστορική Karl-Marx-Allee, στεγάζεται το πρώτο μουσείο στην Ευρώπη αφιερωμένο αποκλειστικά στην πολιτιστική ιστορία των ψηφιακών παιχνιδιών — ένας χώρος που η νοσταλγία, η τεχνολογία και η Tέχνη συναντιούνται.

Το Computerspielemuseum Βερολίνου, το οποίο αποτελεί το πρώτο μουσείοο στο είδος του, κατακτώντας μια θέση στο Γκίνες,  φιλοξενεί πάνω από 25.000 τίτλους, 300 κονσόλες και υπολογιστές, καθώς και σπάνια λειτουργικά πρωτότυπα, όπως είναι  ο Nimrod — ο πρώτος υπολογιστής σχεδιασμένος αποκλειστικά για παιχνίδια. Από το Pong και το Pac-Man μέχρι το Tamagotchi και το Grand Theft Auto, η έκθεση σε ταξιδεύει μέσα από δεκαετίες ψηφιακής εξέλιξης.

Βιωματικότητα και αλληλεπίδραση 

Και δεν είναι μόνο για να βλέπεις: μπορείς να παίξεις σε αυθεντικά arcade μηχανήματα, να χειριστείς ένα γιγαντιαίο joystick, να δοκιμάσεις το διαβόητο PainStation (ναι, πονάει!) και να χαθείς σε διαδραστικές εμπειρίες που συνδυάζουν εκπαίδευση και διασκέδαση.



Το Computerspielemuseum δεν είναι απλώς ένα μουσείο — είναι ένας ζωντανός φόρος τιμής στη φαντασία, την καινοτομία και την κουλτούρα του gaming. Είτε είσαι gamer, είτε απλώς περίεργος για το πώς τα pixel άλλαξαν τον κόσμο, αυτός ο χώρος αξίζει μια θέση στο ταξιδιωτικό σου ημερολόγιο.


Τι θα δεις και θα ζήσεις:

- Wall of Hardware: πάνω από 60 ιστορικές κονσόλες και υπολογιστές, από το Game & Watch μέχρι το PlayStation.

- PainStation: ένα διαδραστικό παιχνίδι Pong που τιμωρεί τον ηττημένο με θερμότητα και ηλεκτρικά σοκ (μόνο για ενήλικες!).

- Retro Arcade Zone: αυθεντικά coin-op μηχανήματα όπως Donkey Kong, Space Invaders και Asteroids.

- Αυθεντικά διαμορφωμένα δωμάτια από τις δεκαετίες του ’70, ’80 και ’90 με κονσόλες της εποχής.

- Εικονική περιήγηση στην ιστορία των games και ειδικές θεματικές εκθέσεις που ανανεώνονται τακτικά.

Πέρα από τα σπάνια αυθεντικά κομμάτια, κλασικά παιχνίδια που μπορείς να δοκιμάσεις, διαδραστικά αντικείμενα και εικαστικές δημιουργίες ζωντανεύουν τον κόσμο του παιχνιδιάρη ανθρώπου στον 21ο αιώνα.

Για την ιστορία των games

Τη δεκαετία του ο σύγχρονος άνθρωπος ’70 εφευρίσκει τα πρώτα ψηφιακά παιχνίδια. Με τίτλους όπως το Computer Space και το Pong, γεννιέται μια εντελώς νέα βιομηχανία. Από τότε, το hardware και το software δεν άλλαξαν μόνο τον παραδοσιακό μας τρόπο παιχνιδιού — άλλαξαν και τον τρόπο που φτιάχνουμε εικόνες και ήχους, λέμε ιστορίες, επικοινωνούμε παγκόσμια, μαθαίνουμε, παίζουμε αθλήματα, δημιουργούμε. Το μήνυμα αυτού του μέσου είναι η αλληλεπίδραση. Και αυτή η αλληλεπίδραση διαμορφώνει την καθημερινότητά μας, την εργασία και την ψυχαγωγία μας, την εκπαίδευση και την τέχνη, την οικονομία και την πολιτική — επηρεάζει το ίδιο μας το μέλλον ως κοινωνίες.Περισσότερες από 70 συσκευές παιχνιδιών στη «Wall of Hardware» (Τοίχος του Υλικού) έπαιξαν σημαντικό ρόλο σ’ αυτήν την ταχύτατη εξέλιξη. Ένα arcade της δεκαετίας του ’80 μας θυμίζει ότι τα βιντεοπαιχνίδια ξεκίνησαν τη νικηφόρα τους πορεία στο δημόσιο χώρο.

 Ταξίδι στον χρόνο

Στο Μουσείο του Βερολίνου, σε αναπαραστάσεις σαλονιών από τα '70s, '80s και '90s, το να παίξεις με κλασικά παιχνίδια ξυπνά τη μνήμη της εποχής που το gaming μπήκε στο σπίτι μας.



Κατά την επίσκεψή σου θα καταλάβεις  γιατί 50 παιχνίδια έγραψαν ιστορία και φυσικά θα έχεις την ευκαιρία να δοκιμάσεις ορόσημα από την 70ετή ιστορία των παιχνιδιών, ανάμεσά τους κλασικά vintage παιχνίδια και σπάνιες αυθεντικές συσκευές από τις απαρχές του νέου αυτού μέσου.

Πρακτικές Πληροφορίες

Karl-Marx-Allee 93A, 10243 Berlin

Καθημερινά 10:00–20:00

Εισιτήριο: 11€ (κανονικό), 7€ (μειωμένο)

Πλησιέστερος σταθμός: U5 – Weberwiese

-Προσβασιμότητα: Πλήρως προσβάσιμο σε ΑμεΑ


Ο σκιτσογράφος Περικλής Κουλιφέτης στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών : Φυσάει ανεμελιά απ’ το χαρτί

 


Ούριο και δροσερό αέρας φυσάει στη Δημοτική Πινακοθήκη  Αθηνών. «Ανάσα»  και ανακούφιση μετά τον καύσωνα στη τσιμεντένια πόλη μπορεί να προσφέρει ένα πολιτιστικό γεγονός με νεανική αύρα. Αύριο Σάββατο 28 Ιουνίου  θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του Περικλή Κουλιφέτη εικαστικού/ σκιτσογράφου/δημιουργού κόμικ /αρθρογράφου σε μια ομιλία για τους σκιτσογράφους .

Ο νεαρός σκιτσογράφος-γελοιογράφος από την Κόρινθο, δεν είναι τυχαίος. Ευφάνταστος δημιουργός ξεχωρίζει για το χιούμορ του. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός  μέσα από την κυκλοφορία  του κόμικ «Οι Έγκλειστοι», που αναφέρεται στην καραντίνα που βιώσαμε λόγω πανδημίας:  Ένα παχουλό -κλεισμένο στο κλουβί-  καναρίνι, συνομιλεί με τον ιδιοκτήτη του, με τον δεύτερο να προσπαθεί μάταια να την «παλέψει» με την πανδημία. Ο Περικλής Κουλιφέτης συμμετείχε στο συλλογικό βιβλίο κόμικ «Μουσικά Καρέ», μία επιτυχημένη προσπάθεια εικονογράφησης αγαπημένων τραγουδιών του ελληνικού και του διεθνούς ρεπερτορίου. Ο Περικλής εικονογράφησε το τραγούδι «Δημοσθένους Λέξις» του Διονύση Σαββόπουλου

 

Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο παράλληλων δράσεων της έκθεσης Ιστορίες Ανεμελιάς, με έργα από τις μόνιμες συλλογές της Πινακοθήκης.

Η είσοδος είναι ελεύθερη, δεν απαιτείται κράτηση

 

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

 

Λεωνίδου & Μυλλέρου

 

104 36 Αθήνα (Μεταξουργείο)

 

 

210 52.02.420

 

 

Επισκεφθείτε την Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

 

 

Δευτέρα: Κλειστά

Τρίτη: 11:00-19:00

Τετάρτη: 11:00-19:00

Πέμπτη: 11:00-19:00

Παρασκευή: 11:00-19:00

Σάββατο: 11:00-19:00

Κυριακή: 10:00-16:00

Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025

Όταν οι Γυναίκες πρωταγωνιστούν: Μια Νέα Σελίδα στη δημοπρασία του Sotheby’s Λονδίνου



Σε μια βραδιά γεμάτη λάμψη, ρεκόρ και ιστορικές στιγμές, ο οίκος Sotheby’s Λονδίνου απέδειξε ότι η αγορά Τέχνης μπορεί – και πρέπει – να κοιτάζει πέρα από τα καθιερωμένα. Η δημοπρασία Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της 25ης Ιουνίου 2025 είχε όλα τα χαρακτηριστικά μιας επανάστασης με… βελούδινο άγγιγμα.

Με συνολικές πωλήσεις που έφτασαν τα 62,43 εκατομμύρια λίρες, η βραδιά ανέδειξε όχι μόνο εικαστικά αριστουργήματα αλλά και την αυξανόμενη παρουσία και αξία των γυναικών καλλιτεχνών.

Η Λαμπερή Επιστροφή της Tamara de Lempicka

Το ατμοσφαιρικό La Belle Rafaëla της Tamara de Lempicka έκλεψε τις εντυπώσεις, πουλώντας για 7,47 εκατ. λίρες. Η ζωγραφική της τολμηρής Πολωνής καλλιτέχνιδας, με τη θεατρική απεικόνιση της γυναικείας μορφής, επανεξετάζεται σήμερα υπό νέο πρίσμα: αυτό της θηλυκής δύναμης, κομψότητας και αυτονομίας.

Η πώληση ακολούθησε την πρώτη αναδρομική έκθεση της de Lempicka στις ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας ότι η σύγχρονη κοινότητα της τέχνης αποζητά ιστορίες που είχαν παραγκωνιστεί.

 Οι γυναικείες υπογραφές που ανέβασαν τον πήχη

Η Jenny Saville συνεχίζει να καίει τα στερεότυπα γύρω από το γυναικείο σώμα. Τα έργα της όχι μόνο συγκίνησαν, αλλά και ξεπέρασαν τις προσδοκίες των ειδικών:

- Juncture – 5,4 εκατ. λίρες

- Mirror – νέο ρεκόρ για σχέδιο της καλλιτέχνιδας (2,11 εκατ. λίρες)

Και η Elizabeth Peyton, με το πορτρέτο των αδερφών Gallagher των Oasis, σημείωσε εξαπλάσια αξία από την προηγούμενη εμφάνιση του έργου της, αποδεικνύοντας ότι η συναισθηματική απεικόνιση προσωπικοτήτων της pop κουλτούρας έχει πια φωνή και στην αγορά τέχνης.

 Κλασικά Ονόματα και Νέες Αναγνώσεις

Η βραδιά είχε και τα "βαριά χαρτιά" της:

- Picasso και Monet διατήρησαν τη θέση τους στον θρόνο,

- ενώ ο Basquiat και ο Lichtenstein επιβεβαίωσαν πως η pop art δεν είναι τάση, αλλά ιστορία σε εξέλιξη.

 Τι Μένει από αυτή τη Βραδιά;

Όχι μόνο υψηλές πωλήσεις. Αλλά μια ισχυρή υπενθύμιση ότι η τέχνη ξαναγράφεται διαρκώς. Οι γκαλερί και τα μουσεία ανοίγουν επιτέλους χώρο για τις γυναίκες, όχι επειδή "πρέπει", αλλά επειδή η φωνή τους αντηχεί δυνατά και αξίζει.

πηγή artsy.net

Θραύσματα: Σκάβοντας τον Ευριπίδη με πινέλα και αναπνοές-Το Θέατρο συνομιλεί με την Αρχαιολογία

   



Κάποιοι σκάβουν για να βρουν χρυσό. Άλλοι σκάβουν για να βρουν Θεό. Αλλά λίγοι είναι εκείνοι που, σκάβοντας στο χώμα, φέρνουν στο φως λέξεις. Θραύσματα φωνών, υπολείμματα αναστεναγμών, παύσεις που κάποτε είχαν ρυθμό.

Αυτή την εμπειρία προσφέρει η νέα παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας, με τίτλο Fragments: Euripides. Ένα θέατρο ενσώματο, χειρωνακτικό, σχεδόν αρχαιολογικό. Σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό Διάζωμα, την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και των τοπικών αρχών, και υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Ευθέμη Θεού, η παράσταση μεταμορφώνει τη σκηνή σε χώρο ανασκαφής. Κυριολεκτικά.

Αρχαίες καταβολές

Στην ορχήστρα των αρχαίων θεάτρων, εκεί όπου κάποτε αντηχούσε ο χορός του Διονύσου, οι ηθοποιοί δεν απαγγέλλουν—ανασύρουν. Με σκαπάνες, κόσκινα και πινελάκια, ερμηνεύουν την ίδια τη διαδικασία εύρεσης των παπύρων που περιέχουν τα αποσπάσματα από τα χαμένα έργα Πολύειδος και Ινώ του Ευριπίδη — παπύρων που εντοπίστηκαν το 2022 σε ανασκαφή στην περιοχή Philadelphia της Αιγύπτου.

Αυτή η παράδοξη αρχαιολογική τελετουργία φέρνει στο προσκήνιο όχι υλικά κτερίσματα, αλλά σπαράγματα θεάτρου. Όχι ολόκληρες πράξεις, αλλά σκέψεις που τρεμοπαίζουν. Μισά λόγια από στόματα που έπαψαν να υπάρχουν. Σκιές χαρακτήρων που ακόμη αναπνέουν, αρκεί κάποιος να τις προσέξει.

Μέσα από αυτή την αισθαντική προσέγγιση, το Fragments γεφυρώνει παρελθόν και παρόν, δείχνοντάς μας πως το αρχαίο θέατρο δεν είναι στατικό μουσειακό είδος. Είναι ζωντανό υλικό, πάντα έτοιμο να επιστρέψει, ακόμα και μέσα από το πιο εύθραυστο αποτύπωμά του: ένα παπύρινο κομμάτι, μια σβησμένη λέξη, έναν αναστεναγμό θαμμένο στη σκόνη, οι ηθοποιοί αναμετρώνται με την πρόκληση της «ανασκαφής» αποσπασμάτων από τα χαμένα έργα "Πολύειδος" και "Ινώ", σε μια θεατρική αρχαιολογική αναπαράσταση.

Συνομιλία Θεάτρου και Αρχαιολογίας

Η παράσταση παρουσιάζεταισε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό Διάζωμα, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και τοπικών αρχών. Το πρότζεκτ ενώνει τον κόσμο της θεατρικής δημιουργίας με αυτόν της αρχαιολογίας.

Στις ορχήστρες των αρχαίων θεάτρων που περιοδεύει η παραγωγή σε θέατρα διαφόρων περιοχών, έχει στηθεί αυτοσχέδιο αρχαιολογικό σκάμμα. Πέντε ηθοποιοί, ως ερμηνευτές-αρχαιολόγοι, εξοπλισμένοι με μικρές σκαπάνες, πινέλα, κόσκινα και τρίγωνα, εκτελούν μια τελετουργική "ανασκαφή" κάτω από τον ήλιο, αναζητώντας τα κρυμμένα μέσα στο χώμα απομεινάρια των λέξεων του Ευριπίδη.

Πάνω στη σκηνή εκτυλίσσεται μια παράδοξη, υπαρξιακή ανασκαφή: Δεν αποκαλύπτονται αγγεία ή αρχιτεκτονικά λείψανα, αλλά σπαράγματα θεατρικών στίχων, λόγοι αρχαίων ηθοποιών σπασμένοι σε λέξεις και συλλαβές. Μέσα από αυτή την καινοτόμο προσέγγιση, αναδύονται εικόνες αρχαίων παραστάσεων και λεπτομέρειες της θεατρικής καθημερινότητας, γεφυρώνοντας το τότε με το τώρα.




Ο “Μπερνίνι του Βορρά” ζωντανεύει στο Άμστερνταμ

  




Το Βασιλικό Παλάτι τιμά τον Artus Quellinus, τον γλύπτη που ύψωσε το μπαρόκ στο βορειότερο άκρο της Ευρώπης. Μπορεί να μην τον ξέρει το ευρύ κοινό, όμως τα έργα του δεσπόζουν στο αρχιτεκτονικό σώμα ενός από τα πιο εμβληματικά κτίρια της Ευρώπης: του Βασιλικού Παλατιού του Άμστερνταμ. Ο Artus Quellinus, ο Φλαμανδός γλύπτης του 17ου αιώνα που φιλοτέχνησε τις περίτεχνες διακοσμήσεις του Παλατιού στην Πλατεία Dam, αποκτά επιτέλους τη δική του στιγμή φωτός.

 Από την Αμβέρσα στην Αιώνια Πόλη, κι έπειτα στο Άμστερνταμ

Γεννημένος το 1606 στην Αμβέρσα, ο Quellinus ταξίδεψε μέχρι τη Ρώμη,  εκεί που σφυρηλάτησε το ύφος του κάτω από τη βαριά σκιά του Μπερνίνι. Σαν καθρέφτης του σωματικού και δραματικού μπαρόκ του Νότου, μετουσίωσε τη μάθησή του στη δική του μοναδική γλώσσα ύλης: αγάλματα από μάρμαρο, πηλό και ελεφαντόδοντο, γεμάτα ζωή, φλέβα και πάθος.

Οι μορφές του, αγγελικά πρόσωπα με μυθολογική αύρα, ζώα, θεοί, γυναίκες και σύμβολα, έφεραν μια νέα γλυπτική πνοή στην προτεσταντική Ολλανδία του 17ου αιώνα – μια χώρα συνηθισμένη σε αρχιτεκτονικές γραμμές πιο αυστηρές και λιτές. Και όμως, εκείνος κατόρθωσε να παντρέψει την ακρίβεια του Βορρά με την υπερβολή του Νότου, δημιουργώντας ένα ιδίωμα μοναδικό.


 Ένας “σμιλευτής πόλης”: Το Παλάτι των Δημάρχων

Οι παραγγελίες για τον διακοσμητικό πλούτο του Βασιλικού Παλατιού –που τότε λειτουργούσε ως Δημαρχείο του Άμστερνταμ– του χάρισαν τον άτυπο τίτλο του «γλύπτη της πόλης». Το κορυφαίο του έργο: το άγαλμα του Άτλαντα που σηκώνει τον κόσμο στην κορυφή του κτιρίου — ένα εμβληματικό σύμβολο για μια πόλη που ήδη είχε αρχίσει να θεωρεί τον εαυτό της τον «ομφαλό» της εμπορικής Ευρώπης.


Η έκθεση που τον επανατοποθετεί στην Ιστορία

Το Βασιλικό Παλάτι, σε συνεργασία με το Rijksmuseum, παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση του Quellinus, με πάνω από 100 έργα από συλλογές της Ολλανδίας και του εξωτερικού. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει από κοντά αγάλματα, ανάγλυφα, σχέδια και μικρές μυθολογικές σκηνές – σαν να διαβάζει μια γλυπτή εγκυκλοπαίδεια του ευρωπαϊκού μπαρόκ.Όπως σημειώνει η ιστορικός τέχνης Bieke van der Mark, «με τον Quellinus, η γλυπτική του Βορρά απέκτησε σάρκα — κυριολεκτικά και μεταφορικά».


Η έκθεση εντάσσεται στις εκδηλώσεις για τα 750 χρόνια του Άμστερνταμ και φιλοδοξεί να αποδώσει στον γλύπτη εκείνο που για καιρό του είχε αρνηθεί η φήμη: μια θέση στην καρδιά της καλλιτεχνικής Ευρώπης, δίπλα στους μεγάλους δημιουργούς.

πηγή : lefigaro.fr