Με φόντο το απόκοσμο της Φύσης, μορφές από την Αναγέννηση και το Ροκοκό, εμβληματικών έργων βρίσκονται σε μια δημιουργική δίνη, σε μια κοσμογονία. Σαγηνευτικά χρώματα στους τόνους του βαθύ μπλε και του γαλάζιου σου προκαλούν την διάθεση να βουτήξεις μέσα τους! Φιγούρες που νομίζεις ότι κινούνται μέσα στον δισδιάστατο καμβά και θέλεις να απλώσεις το χέρι να τις πιάσεις. Με έμπνευση από τον Τέρνερ, η Έλενα Κυρκιλή μας αποπλανεί για να εισέλθουμε στο δικό της πολύχρωμο σύμπαν. Η καλλιτέχνης στη δεύτερη ατομική της έκθεση στη γκαλερί Ευριπίδη με τίτλο «Συλλογές του Βλέμματος» τολμά να πειραματίζεται, με σχεδόν ευλάβεια να συνδιαλέγεται με μεγάλους καλλιτέχνες αλλά και να εντάξει αντικείμενα και να μετατρέψει τα δισδιάστατα τελάρα σε τρισδιάστατο χώρο, αλλά και να μετατρέψει ευτελή υλικά σε εντυπωσιακές εικαστικές συνθέσεις.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Σε αυτόν τον κόσμο με μια τακτική σύνθεσης ενός παζλ αντικείμενα που είχαν τεθεί σε αχρηστία αποκτούν νέα ζωή, γίνονται γλυπτά χάρη στο μοναδικό ταλέντο της Ελληνοκαναδής καλλιτέχνιδος να οραματίζεται, να συνθέτει και να δημιουργεί. Σε μια περιπλάνηση από το ατελείωτο μπλε του ουρανού και της θάλασσας σε συνέχεια με τηννπροηγούμενη συλλογή της, η καλλιτέχνης στο νέο εγχείρημά της με λάδια και κολάζ νιώθω ότι η ανθρώπινη οντότητα βρίσκει τη θέση του μέσα στη φύση, που με ένα ματαιόδοξο τρόπο ο σημερινός άνθρωπος έχει καταπατήσει και καταστρέψει. Η ανθρώπινη ύπαρξη, μέσα από μορφές -έργα που άφησαν το στίγμα τους στην Ιστορία της Τέχνης στέλνουν μηνύματα για ερωτήματα αιώνια: Του νοήματος της ύπαρξης, του σεβασμού στο περιβάλλον, της μοναξιάς, της αναγέννησής δυνάμεων.
Χαρακτηριστικό της απόπειρας της καλλιτέχνιδος είναι το κορίτσι του Φραγκονάρ, ένα δημοφιλέστατο έργο που μεταφέρθηκε σε κέντημα και κοσμούσε για δεκαετίες το σαλόνι των περισσότερων Ελληνικών οικογενειών, μεταφέρθηκε από την ανάποδη στον πίνακα της καλλιτέχνιδος για να καταδείξει τον κόπο σε ένα πελώριο έργο που κυριαρχεί το χρώμα. Στόχος της θα μου εξηγήσει η καλλιτέχνης είναι να αναπαραστήσει πως η ηρωίδα χάνεται στον δικό της κόσμο μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, αλλά συναντά και τον κόσμο της εικαστικού.
Ιδιαιτερότητα
Στα έργα της Έλενας
νιώθεις ότι συντελείται η γέννηση ενός κόσμου μπροστά στα μάτια σου, καθώς
είναι εμποτισμένα με δράση και ένταση. Ίσως γιατί έχει καταφέρει να μεταδώσει πάνω
στα τελάρα αλλά και τα τρισδιάστατα έργα της την ψυχική της δυναμική αλλά και τις σωματικές τις ικανότητες. Νιώθεις το πάθος της δημιουργίας αλλά και την προσπάθεια της να ενώσει και να
γεφυρώσει μέσα από κολάζ και το
ασαμπλάζ.
Και μπορεί οι χώροι να είναι τεράστιοι χώροι και ο άνθρωπος μικρός μέσα στην φύση, όπως προανέφερα, εντούτοις τα έργα της είναι τόσο εσωτερικά, έχουν αναφορές στον ανθρώπινο ψυχικό κόσμο. Οι μορφές δεν είναι στατικές έχεις την αίσθηση ότι θέλουν να λάβουν τον έλεγχο και άλλοτε να αποφράσσουν. Ενδεικτικά είναι τα έργα «nothing wrong with a little sin» αλλά και το έτερο Έργα «τα πάντα ρει».
Ξεχωριστή είναι η εγκατάσταση- πύργος με τίτλο «All about love», το οποίο θα περιέγραφα ως «μυστική συνταγή του έρωτα», καθώς η εικαστικός μου εξήγησε ότι ο έρωτας αναπαρίσταται τυφλός η καλύτερα άμορφος, έχει το πάθος αλλά και την προδοσία, ένα κρύσταλλο για το δάκρυ που δεν θα αποφύγουμε αλλά και την γλύκα της καραμέλας. Πως αλλιώς θα μπορούσε να παριγραφεί καλύτερα τον Έρωτα; Ο πύργος της μου θυμίζει τις κατασκευές του Ντα Βίτσι και με ιντριγκάρει να «σπάσω» τον κωδικό για κατακτήσω την συνταγή.
Τα έργα της περιέχουν μια νοσταλγία, μια VINTAGE διάθεση χάρη στις κορνίζες στα μικρά της έργα που προσδίδουν με κλασσικό χαρακτήρα και θυμίζουν Βενετσιάνικο αέρα. Αυτό το ύφος σου δημιουργεί την αίσθηση ότι έχει αποτυπωθεί η φθορά και η πατίνα του χρόνου.
Όσο για αξιοθαύμαστες
μικρές εγκαταστάσεις ασαμπλάζ με παλιά
σκουλαρίκια καπάκια από κολώνας κλωστές μικρά άχρηστα αντικείμενα ξανά περνούν
ζωη και αναγεννιούνται μινιατούρες σε κάνουν να θαυμάζεις την ευρηματικότητα και την ικανότητα να συνδυάζει
διαφορετικά υλικά.
Η Έλενα Κυρκιλή, με τις εικαστικούς Φιόνα Μουζακίτη και Έλενα Αντωνίου |
«Μεντεσέδες, κρυστάλλινα πόμολα, άδεια σωληνάρια λαδομπογιάς, καπάκια από αρώματα, πλαστικά λουλούδια, υφάσματα, πορσελάνινες φιγούρες, περίτεχνες κορνίζες και μεταλλικές σπάτουλες διαμορφώνουν το εικαστικό σύμπαν της, που κινείται ανάμεσα στις δύο και στις τρεις διαστάσεις», σημειώνει η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου