Με καταβολές από τον Εγγονόπουλο και τον Ντε Κίρικο αλλά και με χρώματα που παραπέμπουν σε Ελληνικά τοπία ο Φώτης Ασπρομάτης, ο οποίος υπογράφει ως Φωτεινός σε καλωσορίζει σε ένα σύμπαν ονειρικό και γήινο συνάμα. Η καλλιτεχνική «συνταγή» του έχει λίγο από την λογική της αφαίρεσης, την μαγεία του σουρεαλισμού, την αυθεντικότητα του ελληνικού μοντερνισμού…
Στην έκθεσή του με τίτλο «ΦΩΤΗνές Διαδρομές», η οποία φιλοξενείται στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Άρτεμις» του δήμου Αμαρουσίου, μας ταξιδεύει σε μονοπάτια ουράνια και γήινα, σε μέρη που ίσως έχουμε περιπλανηθεί νοερά το Παρίσι της μόδας, το Λονδίνο των γιορτών, την μυστηριακή μακρινή Κίνα...
Της Μαρίας
Αλιμπέρτη
Με συγκίνησαν βαθιά οι μορφές του χωρίς χαρακτηριστικά που αποπνέουν μια μελαγχολία και ταυτόχρονα όταν της κοιτάς νιώθεις ότι ενσαρκώνουν το βαθύ νόημα της ύπαρξης. Στάθηκα μπροστά από το τρίπτυχο έργο «Αγγέλων όνειρα» διέκρινα σε αυτές μια υπαρξιακή αγωνία όπως και στα έργα του Εγγονόπουλου, με τα χαρακτηριστικά ανδρείκελα. Διαισθάνθηκα μια ακόμη επίδραση, την χάρη των μορφών του Τουλούζ Λοτρέκ αποδιδόμενη αφαιρετικά. Ίσως ο συνειρμός προκλήθηκε από την ατμοσφαιρική απεικόνιση του Πύργου του Άιφελ αλλά και την επιλογή των χρωμάτων συνδυασμένη με την κίνηση των φουλαριών μου θύμισε το έργο του Λοτρέκ Aristide Bruant και την ψιλόλιγνη φιγούρα της Jane Avril!
Στο δε έργο Υετός Αγγέλων ένιωσα ότι επιβεβαιώθηκε το ένστικτό μου για τις καταβολές από την Μεταφυσική ζωγραφική του Giorgio de Chirico την οποία ο Φωτεινός την έχει ενσωματώσει και «μεταβολήσει», την έχει κάνει δική του. Οι αφαιρετικές μορφές εδώ είναι σαν να «κρατούν» ταυτόχρονα από την παράδοση της Ανατολικής Ρωμαϊκής/ Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αφού τους αγγέλους απεικονίζει ως άφυλα όντα και όχι τα δυτικά Αναγεννησιακά πλάσματα που αποδίδονται ως άρρενες, ενώ ταυτόχρονα έχουν το χάρισμα της γυναικείας φύσης – τη μητρότητα με τονισμένους τους γοφούς και της κοιλιάς. Οι μορφές όπως αποδίδονται με τα ιερά χρώματα θα μπορούσαν να συμβολίζουν τον Αρχάγγελο Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ραφαήλ – ονόματα που εμπεριέχουν το -ηλ που θα μπορούσε να μεταφραστεί από τα εβραϊκά ως θεόμορφος.
Στη συλλογική φαντασία βέβαια οι άγγελοι δεν είναι άπτεροι, αλλά οι άγγελοι του Φωτεινού, -ίσως όχι τυχαία διάλεξε αυτό το ψευδώνυμο- μετουσιώνουν μια άλλη συλλογική ανάγκη για ενσαρκωμένους αγγέλους ανάμεσα μας, σε μια εποχή κοινωνικής σήψης και δυσώδους παρακμής.
Οι μορφές – ανδρείκελα-άγγελοι, γίνονται οδηγοί μας σε μια περιπλάνηση σε διάφορα μέρη του γήινου κόσμου. Σε κάποια έργα του εμπεριέχονται ως σύμβολα του Κάλλους, της Αύρας του Αισθησιασμού . Χαρακτηριστικό είναι ότι σε κάποια έργα εμπεριέχονται ως κόσμημα καθώς ο Φωτεινός δημιουργεί και κοσμήματα. Σε άλλα έργα επικρατεί το τοπίο, αλλά νιώθω την μεταφυσική τους παρουσία καθώς οι εικόνες του έχουν κάτι το μαγικό.
Στην αναδρομική έκθεση στον Πολυχώρο «Άρτεμις» ο θεατής μπορεί να θαυμάσει έργα από διαφορετικές καλλιτεχνικές του φάσεις, την δεινότητά του σε ακρυλικά, λάδι ακόμη και ακουαρέλα. Με λιτό, σχεδόν δωρικό τρόπο στον σχεδιασμό του ο καλλιτέχνης στέλνει πολλαπλά μηνύματα, προσωποποιώντας για τον κάθε θεατή το νόημα μέσα στην φλυαρία τούτου του κόσμου. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο καλλιτέχνης με μεράκι δημιουργεί ακόμη ακρυλικά σε χαρτί τοπία της γειτονίας απεικονίζοντας τις αντιθέσεις του παλιού και του νέου αρχιτεκτονικού τοπίου. Ακόμη και τα «θαλασσινά» του που αποδίδουν σύγχρονα φορτηγά- πλοία που έχουν τον πεζό ρόλο να μεταφέρουν εμπορεύματα, αποπνέουν μια ευαισθησία ή μια ιδιαίτερη στιγμή με έντονο φωτισμό(λάμψη των αστεριών, ηλιοβασίλεμα κ.ά). Παρά την διαφορετική και ποικίλη θεματολογία του αναγνωρίζεται ένα μοναδικό προσωπικό στυλ που ισορροπεί ανάμεσα στο ονειρικό και στο γήινο.
Έως 15 Δεκεμβρίου
Βασιλ. Όλγας 14 & Σουρή, Μαρούσι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου