Ποιο έργο
έφτιαχνε ο Marchel Duchamp την ημέρα που πέθανε; Πως μια βαλίτσα μπορεί να χωρέσει μια
σημαντική καλλιτεχνική πορεία ; Τι ήταν το
περιβόητο πράσινο κουτί;
Πολλά ερωτήματα απαντήθηκαν με την έκθεση Re (a)Duchamp στη Elefteria Tseliou Gallery για τον σπουδαίο καλλιτέχνη στην ελληνική πρωτεύουσα. Ποιος θα περίμενε ότι θα έχει τη δυνατότητα να «συναντήσει» τον άνθρωπο ορόσημο για την σύγχρονη ιστορία Τέχνης δια των έργων του σε μια γκαλερί στο Κολωνάκι; Κι όμως είναι αλήθεια χάρη στον κύριο Κύριλλο Σαρρή και την γκαλερίστα Ελευθερία Τσέλιου μπορούμε να καταδυθούμε στο σύμπαν του μεγάλου καλλιτέχνη και να κατανοήσουμε την σημαντικότητά του. Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα από την Ευρώπη και την Αμερική.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Χωρίς υπερβολή, η έκθεση είναι αξιοσημείωτη γιατί αφενός δεν πρόκειται για κάποια τυχαία προσωπικότητα αλλά για έναν καλλιτέχνη με ρηξικέλευθο σκεπτικό και τεράστια συμβολή στη Σύγχρονη Τέχνη και αφετέρου σημαντικό υλικό από την παραγωγή του μπορούμε να θαυμάσουμε να σταθεί «σπόρος» για αναστοχασμό. Ήταν μια από τις δυο πιο σημαντικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα στη Τέχνη, μαζί με τον Picasso, μας εξήγησε ο επιμελητής της έκθεσης Κύριλλος Σαρρής με παθιασμένη φωνή και βλέμμα να σπινθηρίζει από θαυμασμό μιλώντας για τον πρωτοποριακό καλλιτέχνη. Περιγράφοντας την πορεία του καλλιτέχνη, την απόρριψη του από το "συνάφι" των Κυβιστών, την σκανδαλώδη επιτυχία του στη Νέα Υόρκη, ο επιμελητής μας επισήμανε το καινοτόμο στοιχείο που εισήγαγε ο Marchel Duchamp με το ουρητήριο δίνοντας έμφαση στην ιδέα με τα ready made. Μια κίνηση που έχε τρομερά φιλοσοφικό ενδιαφέρον, όπως μας διευκρίνισε ο επιμελητής σχολιάζοντας ότι οι Λατίνοι έλεγαν για την Ζωγραφική και εν γένει τη Τέχνη ότι συντίθεται από την ιδέα, την άσκηση τη τριβή και την τυχαιότητα, αλλά ο Marchel Duchamp κράτησε την ιδέα και την τυχαιότητα. Σε διάλεξη που είχε παραθέσει, άλλωστε είχε πάρει θέση στην οποία σημείωνε ότι δεν θεωρεί τον εαυτό του καθ’αυτόν δημιουργό που επιθυμεί να επιβάλλει την αισθητική του άποψη αλλά επιχείρησε να εμπλέξει τον άλλο άνθρωπο νοητικά , ο οποίος ξαναπροβάλει με τον νοητικό μηχανισμό την ιδέα του ερεθίσματος- αντικειμένου.
Παρακολουθώντας σαγηνευμένη τα χείλη του κ. Κύριλλου να μλούν για τον μεγάλο καλλιτέχννη συγκράτησα την αγάπη του Marchel Duchamp για την κίνηση και την συνδύασα με το έργο του με την ρόδα ποδηλάτου αλλά και την μανία του να κρατάει σημειώσεις για τα έργα του τα οποία τα κατέθετε στο opus magnus του, γνωστό ως «μεγάλο γυαλί» ή « Η Νύφη ξεγυμνωμένη ακόμη και από τους Μνηστήρες της» ένα νοητικό έργο όπως θα μας εκμυστηρευτεί ο κ. Σαρρής που μοιάζει σαν συσκευή χρήσης η οποία μας επιτρέπει να διαβάσουμε γι’ αυτή την ιδιαίτερη «ερωτοτροπία».
Πολλά είναι τα ενδιαφέροντα εκθέματα που αξίζει να δείτε και εσείς από κοντά και να θαυμάσετε για παράδειγμα την σύλληψη του καλλιτέχνη που αναγκάζεται να ξεριζωθεί και να χωρέσει σε μια «βαλίτσα» τα έργα που έχει παράξει αλλά και να θαυμάσετε το πρωτοποριακό μυαλό του στο έργο που δημιούργησε τη τελευταία ημέρα της ζωής του. Φυσικά θα είστε τυχερή ένα συναντήσετε τον κ. Κύριλλο και μοιραστεί το πάθος του μαζί σας αφού έχει μελετήσει τον Duchamp για 50 χρόνια και πλέον δηλώνει ευτυχής που του έδωσε τη ευκαιρία η κ. Τσέλιου να υλοποιήσει το όνειρό του να πραγματοποιήσει μια μουσειακή έκθεση σε έναν χώρο Τέχνης.
Το ίδιο πάθος καταλαβαίνεις ότι μοιράζεται και η φιλόξενη οικοδέσποινα της γκαλερί κ. Τσέλιου όπως φαίνεται από όσα που μοιράζεται με τους επισκέπτες της έκθεσης. Προσφέροντας πληροφορίες στους επισκέπτες τόνισε ότι τα μεγαλα ερωτήματα που έθεσε ο καλλιτέχνης γύρω από τη Τέχνη μας απασχολούν ακόμη και τώρα , παραμένουν επίκαιρα και η συμβολή του ήταν καθοριστική για το πώς βλέπουμε σήμερα ένα έργο τέχνης.
Έως 30 Μαρτίου.
Ηρακλείτου 3, Κολωνάκι.
Παράλληλα με την
έκθεση στη γκαλερί, θα κυκλοφορήσει το βιβλίο του Κύριλλου Σαρρή ‘Marcel
Duchamp (28.7.1887 – 2.10.1968)’ από τις εκδόσεις Άγρα και την Eleftheria
Tseliou Gallery.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου