Αν η Αλίκη είχε βγει από τη λαγότρυπα τον 20ό αιώνα, πιθανότατα θα φορούσε πουά φόρεμα και θα χόρευε ανάμεσα σε λιωμένα ρολόγια. Η Χώρα των Θαυμάτων του Lewis Carroll δεν είναι απλώς ένα παραμύθι, είναι ένας ψυχολογικός λαβύρινθος, ένας καθρέφτης του ασυνείδητου. Και ποιοι θα μπορούσαν να την εικονογραφήσουν καλύτερα από δύο καλλιτέχνες που έκαναν την τρέλα τέχνη και την φαντασία σύμπαν; Ο Salvador Dalí και η Yayoi Kusama δεν εικονογράφησαν απλώς την Αλίκη· την έκαναν δική τους.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Salvador Dalí: Η Σουρεαλιστική Αλίκη
Το 1969, ο Νταλί εικονογράφησε την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, δημιουργώντας εικόνες που μοιάζουν με ονειρικά θραύσματα. Η Αλίκη εμφανίζεται ως κορίτσι που κάνει σχοινάκι, μια φιγούρα επαναλαμβανόμενη σε κάθε κεφάλαιο. Οι χαρακτηριστικές πινελιές του—όπως τα λιωμένα ρολόγια και οι αλλόκοτες μορφές—μετατρέπουν το παραμύθι σε μια υπαρξιακή εξερεύνηση φαντασίας και ψυχής.
Yayoi Kusama: Η Ψυχεδελική Οπτική της Αλίκης
Το 2012, η Kusama παρουσίασε μια δική της εκδοχή γεμάτη έντονα χρώματα, πουά και μοτίβα, αναδεικνύοντας την δική της εμπειρία του κόσμου. Η νευρολογική της κατάσταση την κάνει να βλέπει στίγματα παντού, κάτι που ταιριάζει αρμονικά με την παράλογη λογική της Χώρας των Θαυμάτων. Μέσα από το βιβλίο της, η ίδια δηλώνει πως αισθάνεται σαν η σύγχρονη Αλίκη, προσκαλώντας τον αναγνώστη να περιπλανηθεί σε έναν κόσμο μαγικής απορρύθμισης.
Η απήχηση του έργου του Salvador Dalí
Η έκδοση του 1969 με τις εικονογραφήσεις του Dalí θεωρείται πλέον συλλεκτικό αντικείμενο. Μόνο 2.700 αντίτυπα τυπώθηκαν αρχικά, με κάθε ένα να περιλαμβάνει υπογεγραμμένη χαρακτική από τον ίδιο τον Dalí. Το έργο επανεκδόθηκε από το Princeton University Press το 2015, δίνοντας την ευκαιρία σε ευρύτερο κοινό να το αποκτήσει σε πιο προσιτή μορφή.
Στην αγορά τέχνης, η αξία του έχει εκτοξευθεί: ένα πλήρες σετ των 13 χαρακτικών πωλήθηκε σε δημοπρασία για περίπου £25.000 το 2018. Οι εικονογραφήσεις εκτίθενται κατά καιρούς σε μουσεία και γκαλερί, και συχνά συνοδεύονται από αναλύσεις για τη σχέση του σουρεαλισμού με τη λογοτεχνία.
Η απήχηση του έργου της Yayoi Kusama
Η έκδοση της Kusama από την Penguin Classics το 2012 χαρακτηρίστηκε ως “ο πιο οπτικά συναρπαστικός τρόπος να δεις την Αλίκη”. Το κοινό την υποδέχθηκε με ενθουσιασμό, καθώς η ψυχεδελική αισθητική της Kusama ταίριαξε απόλυτα με την παραμορφωμένη λογική του παραμυθιού.
Η ίδια η Kusama έχει δηλώσει: «Εγώ είμαι η σύγχρονη Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων». Το βιβλίο εκτίθεται σε γκαλερί όπως το Tate Modern και έχει παρουσιαστεί σε εκθέσεις αφιερωμένες στην καλλιτέχνιδα, όπως τα περίφημα Infinity Rooms. Η έκδοση θεωρείται πλέον έργο τέχνης, και όχι απλώς εικονογραφημένο βιβλίο.
Η Αλίκη ως καθρέφτης του εσωτερικού κόσμου
Η Αλίκη δεν είναι απλώς ένα κορίτσι που κυνηγά έναν λαγό. Είναι η προσωποποίηση της περιέργειας, της αμφισβήτησης και της εσωτερικής αναζήτησης. Ο Dalí και η Kusama, μέσα από τις εικονογραφήσεις τους, δεν απλώς την απεικονίζουν· την ερμηνεύουν. Και μέσα από αυτή την ερμηνεία, μας προσκαλούν να βουτήξουμε κι εμείς στη δική μας Χώρα των Θαυμάτων.
https://library.csun.edu/sca/peek-stacks/dali-wonderland
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου