Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025

Gabrielle Hébert: Μια φωτογραφική ματιά στην Villa Medici και την ιστορία του γυναικείου βλέμματος

 


Μια νέα έκθεση αφιερωμένη στη φωτογράφο Gabrielle Hébert ετοιμάζεται να παρουσιαστεί την άνοιξη του 2026 στο Μουσείο Hébert στη La Tronche (Isère), και την άνοιξη του 2027 στην Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης – Villa Medici. Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Musée Hébert και την Villa Medici, με επιμελήτρια τη Marie Robert, η οποία πραγματοποίησε ετήσια έρευνα για την ιστορία της φωτογραφίας στο πλαίσιο κοινής φιλοξενίας από τη Villa Medici και το Musée d'Orsay.

Η Gabrielle Hébert και η φωτογραφική της κληρονομιά

Η Gabrielle Hébert (1853–1934), ερασιτέχνης ζωγράφος και σύζυγος του Ernest Hébert, διευθυντή της Γαλλικής Ακαδημίας στη Ρώμη, άρχισε να φωτογραφίζει με πάθος το 1888 στη Villa Medici. Επηρεασμένη από την επανάσταση της στιγμιαίας φωτογραφίας, ανέπτυξε ένα προσωπικό και συναισθηματικό ύφος, καταγράφοντας την καθημερινότητα, τους επισκέπτες, τους καλλιτέχνες και το προσωπικό της Villa Medici. Το έργο της αποτελεί το πρώτο φωτογραφικό χρονικό του χώρου, αποκαλύπτοντας μια άγνωστη πλευρά της ζωής σε αυτό το καλλιτεχνικό καταφύγιο.

Η γυναίκα πίσω από τον φακό

Η Hébert δεν περιορίστηκε στον ρόλο της οικοδέσποινας. Απέκτησε κάμερα, έστησε σκοτεινό θάλαμο και δημιούργησε πάνω από 2.000 φωτογραφίες. Ανέτρεψε τα στερεότυπα του φύλου, κάνοντας τον σύζυγό της κεντρικό θέμα του φακού της: από τις καλλιτεχνικές του στιγμές έως τις προσωπικές του στιγμές μοναξιάς. Η φωτογραφία έγινε για εκείνη δημιουργική και υπαρξιακή εμπειρία, αποκαλύπτοντας την ταυτότητά της ως καλλιτέχνιδα σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο.

Το τελευταίο ταξίδι και η φωτογραφική αποχαιρετιστήρια πράξη

Μετά τον θάνατο του Ernest Hébert, η Gabrielle εγκατέλειψε τη φωτογραφία, διατηρώντας μόνο την εικόνα του αγαπημένου της. Πριν από αυτό, πραγματοποίησε ένα τελευταίο ταξίδι στην Ισπανία, καταγράφοντας τη χώρα με μοντέρνα ματιά, επηρεασμένη από τον κινηματογράφο. Η έκθεση παρουσιάζει την εξέλιξή της από τις πρώτες λήψεις έως τις τελευταίες εικόνες, αναδεικνύοντας πώς η φωτογραφία διαμόρφωσε την ίδια και το έργο της.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου