Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Συμφωνία του Μουσείου Ορσέ με τα Μουσεία του Κατάρ για το αριστούργημα του Γκυστάβ Κουρμπέ


Με αφορμή το επίσημο αφιέρωμα στον Sylvain Amic, πρόεδρο των Musées d’Orsay et de l’Orangerie, το Μουσείο Ορσέ και τα Qatar Museums ανακοίνωσαν μια εξαιρετική συμφωνία δανεισμού του αριστουργήματος του Γκυστάβ Κουρμπέ Αυτοπροσωπογραφία, γνωστό και ως "Ο Απελπισμένος".

Βάσει της συμφωνίας δανεισμού μεταξύ του Μουσείου Ορσέ και των Qatar Museums, που διαθέτουν το έργο (1844–1845), ο πίνακας εκτίθεται πλέον στο Ορσέ. Στις 20 Απριλίου, κατά την επίσκεψη της Γαλλίδας Υπουργού Πολιτισμού Rachida Dati στη Ντόχα, υπογράφηκε πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των Qatar Museums και του Οργανισμού Musées d’Orsay et de l’Orangerie – Valéry Giscard d’Estaing, με τον δανεισμό του έργου να αποτελεί την πρώτη εφαρμογή του. Το έργο θα παραμείνει στο Ορσέ έως την έναρξη λειτουργίας του Art Mill Museum στη Ντόχα, που θα φιλοξενεί τη συλλογή μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης των Qatar Museums. Στη συνέχεια θα εκτίθεται εναλλάξ στο Παρίσι και στη Ντόχα.

Εκ μέρους του Εμίρη Sheikh Tamim Al Thani, η πρόεδρος των Qatar Museums, Σεΐχα Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani, ανακοίνωσε ότι ο δανεισμός του Απελπισμένου αφιερώνεται στη μνήμη του Sylvain Amic.

Ο Amic, κορυφαίος ειδικός στο έργο του Κουρμπέ, συνεργάστηκε με το Υπουργείο Πολιτισμού και τους εκπροσώπους των Qatar Museums για να καταστεί δυνατή η παρουσίαση του πίνακα στο Ορσέ. Το έργο δεν είχε εκτεθεί στη Γαλλία από τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του 2007–2008 (Παρίσι, Νέα Υόρκη, Μονπελιέ).


Το έργο Αυτοπροσωπογραφία ή Ο Απελπισμένος

Μεταξύ 1842 και 1855, ο Κουρμπέ δημιούργησε περίπου είκοσι αυτοπροσωπογραφίες. Το συγκεκριμένο έργο θεωρείται το πιο εντυπωσιακό και μυστηριώδες: ο καλλιτέχνης απεικονίζεται ως μποέμ δημιουργός, με μάτια ορθάνοιχτα, στόμα μισάνοιχτο και χέρια να σφίγγουν τα μαλλιά του. Η έντονη φωτοσκίαση και το σφιχτό κάδρο εντείνουν τη δραματική ένταση.

Ο πίνακας παρέμεινε στο ατελιέ του Κουρμπέ μέχρι τον θάνατό του. Πρωτοεκτέθηκε το 1873 στη Βιέννη, ενώ λίγο πριν τον θάνατό του παρουσιάστηκε ξανά στη Γενεύη με τον τίτλο Απελπισία. Η δραματική εικόνα αντανακλά στιγμές οδύνης στη ζωή του καλλιτέχνη και έχει καταστεί εμβληματική για την εκφραστική δύναμη και την τεχνική της.


Στο Μουσείο Ορσέ

Σήμερα το έργο εκτίθεται στην πρώτη αίθουσα της διαδρομής (Αίθουσα 4), αφιερωμένη στη γέννηση του ρεαλισμού και στις σχέσεις της Επανάστασης του 1848 με τις τέχνες. Συνομιλεί με έργα των Jean-François Millet και Honoré Daumier, ενώ ενισχύει τη συλλογή αυτοπροσωπογραφιών του Κουρμπέ που διαθέτει το Ορσέ, όπως "Ο άνθρωπος με τη δερμάτινη ζώνη (1846)", "Ο τραυματισμένος άνδρας" (1855) και "Το Εργαστήριο του Ζωγράφου".

Η ακατέργαστη δύναμη του Απελπισμένου αναμένεται να το καταστήσει ένα από τα κεντρικά έργα της διαδρομής του Ορσέ καθ’ όλη τη διάρκεια του δανεισμού.

πηγή: https://artdaily.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου