Καστέλα, δρόμοι με νεοκλασικά και στενά σοκάκια, το γιασεμί να απλώνει την μυρωδιά του και να απειλεί να ξελογιάσει τις αισθήσεις μας και να μην προφθάσουμε να μπούμε στο Βεάκειο Θέατρο.
Η θέα στον Πειραιά μοιάζει με πλανεύτρα γυναίκα που θέλει να σε σαγινεύσει με ένα μικρό δείγμα από τα θέλγητρά της αλλά το κόλπο της δεν έπιασε, παραμένουμε πιστοί στον στόχο μας να δούμε τους "Αχαρνής"το καλοκαίρι. Το θέατρο παρά την μεγάλη χωριτικότητά του σχεδόν γεμίζει και με δέκα λεπτά καθυστέρηση η παράσταση αρχίζει για να μας βάλει ο
πρόλογος στο πνεύμα: πόλεμος, φτώχεια αρρώστια. Το τρίπτυχο της δυστυχίας κατακεραυνώνεται στο έργο του Αριστοφάνη , το οποίο κάτω από το προσωπείο της κωμωδίας κρύβει τις μεγαλύτερες αντιπολεμικές αλήθειες.
της Μαρίας Αλιμπέρτη
Τα μηνύματα πληθώρα: Η καπήλευση της δημοκρατίας , η επίκληση του καλού της
πατρίδας, η ιδιοτέλεια , ζητήματα που απασχολούν και σήμερα ξεδιπλώνονται σε μια παράσταση που "πρωτοανέβηκε" στα Λήναια το 425 π.Χ
και πήρε το όνομά της από τον χορό, τους αγρότες των Αχαρνών (σημερινό Μενίδι). Τότε βέβαια μαίνονταν ακόμη ο Πελοποννησιακός πόλεμος, μια πολεμική καταστροφή, αλλά σήμερα βιώνουμε τις τραγικές συνθήκες μιας οικονομικής καταστροφής.


Η αλήθεια είναι ότι η είσοδος τους πάνω στην σκηνή σε μίνι όχημα παραπέμπει σε άρμα του πατρινού καρναβαλιού, μια υπερβολή που συγχωρείται στο πλαίσιο της της κριτικής ματιάς στο πολιτικό γίγνεσθαι.
Που να βρει όμως ο άμοιρος ο πολίτης Δικαιόπολης το δίκιο του; Έτσι ζητά από τον ημίθεο Αμφίθεο, τον οποίο ενσαρκώνει η χαρισματική Αγγελική Τρομπούκη, να διεκδικήσει για λογαριασμό του την Ειρήνη σε μια διαπραγμάτευση με τους Σπαρτιάτες.

Ο ήρωας μας θα έρθει σε σύγκρουση με τον λαοπλάνο και πατριδοκάπηλο στρατηγό Λάμαχο, τον οποίο ενσαρκώνει με μανιέρα ο Φάνης Μουρατίδης. Οι παράλληλοι μονόλογοι- η προετοιμασία του Λάμαχου για τον πόλεμο και αντίστοιχα για το γλέντι του Δικαιόπολη- μοιάζουν με στιχομυθία για τα πλεονεκτήματα της ειρήνης έναντι του πολέμου.
Δίκαιος ο Αριστοφάνης, δεν μένει μόνο σε ρήσεις για να προβληματίσει το κοινό του ,αλλά ζητά από τους Αθηναίους να αναλογιστούν τις ευθύνες τους, να αφυπνιστούν και να ανακαλέσουν στην μνήμη τους την αιτία του πολέμου,
να αναλογιστούν την άδικη συμπεριφορά τους απέναντι στους Μεγαρείς. Όταν ο Δικαιόπλης που έχει κάνει πια ειρήνη, καταφέρνει να στήσει μια αγορά, φιλοξενεί και έναν Μεγαρέα, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, ο οποίος αποσκοπεί να πουλήσει τις κόρες του ως γουρουνίτσες για να πάρει πίσω τα αγαθά που έκλεψαν οι Αθηναίοι από τον τόπο του. Χαρακτηριστική είναι και η σκηνή που ένας Βοιωτός, Λεωνίδας Καλφαγιάννης, ο οποίος πουλά Δικαιόπολη προϊόντα της πατρίδας του, ενώ λαμβάνει ως "αθηναϊκό προϊόν" έναν συκοφάντη.
Ο άνθρωπος οφείλει να αγωνίζεται και να θυσιάζεται για την ειρήνη, θα καταλήξει ο Αριστοφάνης, αλλά ένα είναι το μεγαλύτερο μήνυμα που κλείνει το μάτι στον σημερινό θεατή, δια στόματος Δικαιόπολη "όποιος κοιμάται στην Δημοκρατία, ξυπνάει σε δικτατορία".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου