Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

Ποια; η επίδραση των σχεδίων του Ραφαήλ στις ταπισερί και σε ποιες χώρες; Μια έκθεση στις ΗΠΑ απαντά



 Το Μουσείο Τέχνης του Κολόμβου στο Οχάο παρουσιάζει για πρώτη φορά στις ΗΠΑ μια σειρά από έξι σημαντικές ταπισερί σχεδιασμένες από τον Ραφαήλ από την Gemäldegalerie Alte Meister (GAM) στη Δρέσδη της Γερμανίας. Οι ταπισερί αυτές είναι υφασμένες από τα ίδια σχέδια του Ραφαήλ που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία των ταπισερί για την Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό το 1515-16. Ραφαήλ

Η έκθεση ανοίγει τις πύλες της άνοιξε χθες Κυριακή 17 Ιουλίου και θα δέχεται επισκέπτες έως τις 30 Οκτωβρίου 2022. Στόχος της έκθεσης  είναι να καταδείξει τη διαρκή επιρροή των σχεδίων του Ραφαήλ και των ταπισερί σε όλες τις εποχές και τα βασίλεια. «Η δύναμη των αναγεννησιακών εικόνων: The Dresden Tapestries and their Impact» διοργανώνεται από την Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden (Γκαλερί Παλαιών Δασκάλων, Κρατικές Συλλογές Τέχνης της Δρέσδης) σε συνεργασία με το CMA. Το έργο προέκυψε στο πλαίσιο του διεθνούς εορτασμού των 500 χρόνων από τον θάνατο του Ραφαήλ.

 

 

Τα έργα της Δρέσδης υφάνθηκαν στην Αγγλία τον 17ο αιώνα στη γνωστή βιοτεχνία ταπισερί Mortlake. Η παραγωγή των ταπισερί στην Αγγλία είναι άμεση συνέπεια της απόκτησης των πρωτότυπων γελοιογραφιών του Ραφαήλ (προπαρασκευαστικά σχέδια της Αναγέννησης σε πλήρη κλίμακα για μια ταπισερί) από τον πρίγκιπα της Ουαλίας (μετέπειτα Κάρολο Α΄) για τη βρετανική βασιλική συλλογή το 1623. Ο Κάρολος Α΄ ανέθεσε στη συνέχεια την ύφανση συνόλων στη βιοτεχνία Mortlake, το πρόσφατα ιδρυμένο εργοστάσιο ταπισερί της Αγγλίας που βρισκόταν λίγο έξω από το Λονδίνο. Οι ταπισερί μεταφέρθηκαν στη Γερμανία τον 18ο αιώνα από τον Αύγουστο τον Ισχυρό (εκλέκτορα της Σαξονίας και βασιλιά της Πολωνίας). Οι ταπισερί αποκαταστάθηκαν το 1991-2003 από την Gemäldegalerie Alte Meister και έκαναν το ντεμπούτο τους στα εγκαίνια της έκθεσης στο GAM το 2020. Η παρουσίαση του Κολόμβου, η οποία καθυστέρησε λόγω της πανδημίας, σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ταξιδεύουν ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες.

 

Οι ταπισερί και οι γελοιογραφίες από τις οποίες έχουν δημιουργηθεί, παραγγελία του Πάπα Λέοντα Χ, εν μέρει για να ενισχύσουν το κύρος του παπισμού, απεικονίζουν επεισόδια από τη ζωή των Αγίων Πέτρου και Παύλου. Τα έργα του Ραφαήλ αποτελούνται από μνημειακές μορφές που τοποθετούνται σε σκηνικά τοπίου ή αρχιτεκτονικής. Τα αριστουργήματα αυτά και οι ταπισερί που υφαίνονται από αυτά, θεωρούνται από πολλούς ως οι σπουδαιότεροι πίνακες που δημιουργήθηκαν ποτέ και φημίζονται για τις αριστοκρατικές πόζες των μορφών τους, τις κομψές ομαδοποιήσεις συνόλων, τις αρμονικές και δυναμικές συνθέσεις και τις δραματικές αφηγήσεις που παρουσιάζονται με αξιοσημείωτη σαφήνεια και οικονομία μέσων. Η σημασία τους για τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό ταπισερί ήταν επίσης βαθιά. Οι ταπισερί αντιπροσωπεύουν μια σημαντική στυλιστική μετατόπιση, από μια αισθητική που βασίζεται στον πεπλατυσμένο χώρο και το διακοσμητικό μοτίβο - μεσαιωνικής προέλευσης - στην προσομοίωση ενός ψευδαισθητικού, τρισδιάστατου χώρου που κατοικείται από πανύψηλες μορφές, φέρνοντας το σχέδιο ταπισερί σε στενότερη τυπική ευθυγράμμιση με τη ζωγραφική. Οι γελοιογραφίες του Ραφαήλ εκπροσωπούνται στην έκθεση με δύο ολόσωμες απομιμήσεις, που δημιουργήθηκαν ειδικά για τη Δρέσδη και τον Κολόμβο.

 

Εκτός από τις ταπισερί, η έκθεση θα περιλαμβάνει δύο σχέδια του Ραφαήλ που αποτέλεσαν σπουδές για τις γελοιογραφίες του, έργα από δασκάλους της Αναγέννησης και του Μπαρόκ που επηρεάστηκαν από τις ταπισερί, όπως ο Albrecht Dürer, ο Nicolas Poussin και ο Peter Paul Rubens, έργα του 19ου αιώνα που καταδεικνύουν τη συνεχή επίδραση των ταπισερί, καθώς και πορτρέτα των ισχυρών προσώπων που συμμετείχαν στην παραγωγή και την απόκτηση των ταπισερί της Δρέσδης, ιδίως του Καρόλου Α' της Αγγλίας και του Αυγούστου του Ισχυρού.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου