Πέρα από παραδοσιακούς κανόνες που βασίζονταν στην αρχαιότητα ο καλλιτέχνης Alberto Giacometti χαράσσει δικά του μονοπάτια, «γεύεται» τον μοντερνισμό, τον κυβισμό, τον σουρεαλισμό, πειραματίζεται με την αφρικανική τέχνη και την τέχνη των λαών της Ωκεανίας. Δωρικές μορφές, μάσκες, κεφάλια… αποδόθηκαν με το δικό του μοναδικό εικαστικό στυλ… Δύσκολα θα δεις ένα έργο του και δεν αναγνωρίσεις την υπογραφή του. Μια έκθεση φέρνει στην επιφάνεια το σύνολο της εικαστικής παραγωγής του, όχι μόνο την γλυπτική.
Το Μουσείο Τέχνης
του Σιάτλ παρουσιάζει τον Alberto Giacometti: Toward the Ultimate αναδεικνύοντας τις εμβληματικές εξερευνήσεις της ανθρώπινης
μορφής από τον σύγχρονο καλλιτέχνη, εστιάζοντας στα οραματικά επιτεύγματά του
κατά τα μεταπολεμικά χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της γλυπτικής, της ζωγραφικής
και του σχεδίου. Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Fondation Giacometti στο Παρίσι- το SAM είναι
ο δεύτερος και μοναδικός σταθμός της Δυτικής Ακτής στην περιοδεία της στη Βόρεια
Αμερική. Είναι η πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη στο Σιάτλ.
Ο Alberto Giacometti (1901-1966) είναι ένας διεθνώς διάσημος γλύπτης, του οποίου οι
λεπτεπίλεπτες μορφές μιλούν για την αναζήτηση της ανθρωπιάς και της
ταπεινότητας μετά το τραύμα και την καταστροφή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η
έκθεση Toward the Ultimate Figure περιλαμβάνει πάνω
από 60 προτομές πορτρέτων και αγαλματίδια από μπρούντζο και γύψο που ποικίλλουν
ευρέως σε κλίμακα -από μινιατούρες έως επιβλητικές φιγούρες ύψους δύο μέτρων-
καθώς και σχέδια και πρώιμους πίνακες ζωγραφικής. Παρουσιάζονται επίσης
φωτογραφίες του καλλιτέχνη και του φημισμένου εργαστηρίου του από φωτογράφους
όπως οι Richard Avedon, Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Gordon Parks και Irving Penn.
Η Catharina Manchanda, Jon & Mary Shirley Curator of Modern & Contemporary Art, είναι η επιμελήτρια της SAM για την παρουσίαση της έκθεσης στο Σιάτλ-
την επιμέλεια είχε η Serena Bucalo-Mussely του Fondation Giacometti. «Το έργο του
Giacometti έγινε ένας φάρος
πεισματικής και σιωπηλής ελπίδας ενάντια στην παράλογη και καταστροφική
αναταραχή που καθόρισε τη γενιά του"» εξηγεί η Manchanda. "Βλέπω μια ανανεωμένη σύγχρονη
συνάφεια στο έργο του, καθώς αναγνωρίζουμε την ευθραυστότητά μας μετά από δύο χρόνια
παγκόσμιας πανδημίας χρόνια και έναν νέο πόλεμο στην Ανατολική Ευρώπη".
Η έκθεση Toward the Ultimate Figure είναι οργανωμένη σε ευρείες θεματικές ενότητες, αποκαλύπτοντας πώς ο
καλλιτέχνης έφτασε να βρει νέους τρόπους να φαντάζεται την ανθρώπινη φιγούρα
στο χώρο.
Η αφήγηση της έκθεσης
Στην πρώτη
αίθουσα, οι επισκέπτες εισάγονται στην πρώιμη καλλιτεχνική ανάπτυξη του Giacometti. Παρουσιάζονται πίνακες και ακουαρέλες με
το ορεινό τοπίο της γενέτειράς του Stampa στην Ελβετία, όπου ο πατέρας του ήταν διάσημος μεταϊμπρεσιονιστής
ζωγράφος. Μορφές όπως μια μάζα βράχων ή μια συστάδα δέντρων και η φιγούρα μέσα
στο τοπίο ήταν θέματα στα οποία ο Giacometti θα επέστρεφε στις δεκαετίες του 1950 και 1960.
Ο Giacometti μετακόμισε στο Παρίσι το 1922 και πέρασε
εκεί το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του, αποτελώντας ζωτικό μέρος της
πρωτοποριακής σκηνής της πόλης και διατηρώντας το μικρό του στούντιο στο Montparnasse σε όλη του τη ζωή. Από τη δεκαετία του
1920 άρχισε να μελετά την αφρικανική και την αρχαία τέχνη- σε μια εσοχή μεταξύ
της πρώτης και της δεύτερης αίθουσας παρουσιάζονται δύο «πρωτοσουρεαλιστικά»
γλυπτά σε διάλογο με δύο αφρικανικές και μία κυκλαδική μορφή από τη συλλογή του
SA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου