Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022

ΚΑΘΑΡΣΙΣ : Ο Δημήτρης Αλιθεινός ανιχνεύει τη σύνδεση της Τήνου με την Δήλο




Κάθαρση, ψυχικός και ηθικός εξαγνισμός, η απαλλαγή από το βλαβερό συνδέθηκε με τη Τραγωδία… Για το νησί της Δήλου σηματοδοτεί μια σημαντική στιγμή : περίπου 540π. Χ. όταν ο τύραννος Πεισίστρατος των Αθηνών είχε διατάξει την πρώτη κάθαρση στο νησί στο πλαίσιο της σφαίρας επιρροής του της Συμμαχίας της Δήλου, με την οποία απομακρύνθηκαν όλοι οι τάφοι από το τμήμα του νησιού που ήταν ορατό από το ναό του Απόλλωνα. Στόχος του ήταν να σφετεριστεί η πόλη του τα χρήματα της συμμαχίας που βρίσκονταν στο νησί του Απόλλωνα.  Σύμφωνα με τον Θουκιδίδη το 426/5π.Χ., πραγματοποιήθηκε η δεύτερη κάθαρση και ανοίχθηκαν όλοι οι τάφοι της Δήλου και μεταφέρθηκαν τα λείψανα στο γειτονικό νησί, στη Ρήνεια, σ’ ένα κοινό τάφο, το «βόθρο κάθαρσης». Έκτοτε  μεταφέρονταν εκεί οι ετοιμοθάνατοι και οι έγκυες γυναίκες. Απαγορεύτηκε δηλαδή στους Δηλίους όχι μόνο να πεθαίνουν στο νησί τους αλλά και να γεννιούνται. Οι Δήλιοι ζήτησαν βοήθεια το Δελφικό Μαντείο για να αλλάξουν τις σκληρές αποφάσεις, αλλά δεν τα κατάφεραν και έγιναν άπατρις.

Η έκθεση σύγχρονης τέχνης «ΚΑΘΑΡΣΙΣ : ΜΙΑ Εκστατική πορεία προς τη Δήλο» που εγκαινιάζεται σήμερα στη Τήνο. χαρτογραφεί την οργανική σχέση διάδρασης της Τήνου με το ιερό νησί του Απόλλωνα. Αφορμώμενη από τις αρχέγονες τελετές εξαγνισμού που τελούνταν στο ιερό του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης στα Κιόνια Τήνου, προτού οι αρχαίοι προσκυνητές μεταβούν στη Δήλο, η έκθεση οπτικοποιεί την ορμέμφυτη άρθρωση μίας σύγχρονης «μυθολογίας καθάρσεως». Αρχέτυπες μυθολογικές δομές και ενστικτώδεις τελετουργικές πρακτικές συνυφαίνονται με τη σύγχρονη τέχνη στην πραγματοποίηση της 228ης Κατάκρυψης από τον καταξιωμένο Έλληνα καλλιτέχνη Δημήτρη Αληθεινό.

Εντασσόμενη στις ευρέως γνωστές Κατακρύψεις, ένα εν εξελίξει έργο που άρχισε το 1981 ως διαφύλαξη μνήμης και περιλαμβάνει ένα διεθνές δίκτυο 227 θέσεων, η βύθιση ενός έργου σύγχρονης τέχνης στα χωμάτινα σπλάχνα του Αρνάδου αντίκρυ της Δήλου συνιστά το κοσμικό ομόλογο της τελετουργικής προσφοράς – θυσίας που προηγούνταν της καθάρσεως.

Σε αυτό το τελετουργικό σχήμα, η σπλαχνική ανατομική πλαστικότητα των αιματηρών κόκκινων επιφανειών της ανερχόμενης καλλιτέχνιδος Δάφνης Αθά(νασοπούλου) συμπληρώνει τον μυστηριακό χαρακτήρα της έκθεσης.

Επιμέλεια: Άλια Τσαγκάρη
Οργάνωση:
EuroMare

Έως 15 Σεπτεμβρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου