Έργα λες και ξεπήδησαν από τη γη, χωρίς να τα
άγγιξε ανθρώπινο χέρι, βγάζουν κραυγές του παρελθόντος, μιλούν για μύθους είναι
τα έργα του Λάζαρου Λαμέρα. Έργα τόσο
ακατέργαστα και ταυτόχρονα τόσο σμιλευμένα, λιτά αλλά με τόση νοηματική
λεπτομέρεια συνάμα, αποτελούν την επιτομή της αφαίρεσης.
Τα έργα του Λάζαρου Λαμέρα που φιλοξενούνται στη Zivas Art Gallery αποτελούν το ορισμό της « Ανάστασης της αφαίρεσης». Στην έκθεση αναδεικνύονται εντυπωσιακά έργα από την συλλογή του Νάσου Κοτσανά, μια έκθεση που τιμά τον γλύπτη που φέρει μέσα του όλη την τηνιακή παράδοση της γλυπτικής.
Τα
έργα του τόσο μοντέρνα και τόσο βαθιά έθνικ, κάποια μοιάζουν λες
και τα άρπαξαν από τις πυραμίδες των Φαραώ, «ξελογιάζουν» τους φιλότεχνους με τις
γραμμές τους και να βάζουν σε τροχιά προβληματισμού. Για παράδειγμα η
αναπαράσταση της «Δίκης» που αναδεικνύεται από τον επιμελητή της
έκθεσης, Νήκου Ζήβα έχει τόσο αιγυπτιακές καταβολές που νομίζεις ότι
ταξιδεύεις και περιδιαβαίνεις τον Ναό του Λουξόρ.
Από
τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα το γυναικείο γυμνό που παραπέμπει στις ψιλόλιγνες φιγούρες του Αλμπέρτο Τζιακομέττι
αλλά και εξίσου ερεθιστικό για το έμπειρο βλέμμα είναι ο «άγνωστος
πολιτικός κρατούμενος», το οποίο έργο διαθέτει
αστείρευτη δυναμικότητα. Ίσως αυτό το στοιχείο ξεχώρισε ώστε να
βραβευτεί και στη συνέχεια να εκτεθεί στη Tate Gallery.
Η λιτότητα είναι επιλογή του καλλιτέχνη όπως καταδεικνύει ένα αναπαραστατικό γλυπτό, η κλασική προτομή του Κολοκοτρώνη, εξίσου γοητευτικό έργο το οποίο καταδεικνύει για την ικανότητα του καλλιτέχνη. Η πολυλογία και πληθωρικότητα δεν είναι αιτούμενό τους ακόμα και όταν παθιάζεται με το αντικείμενο απεικόνισης. Αυτό φαίνεται και από την απόδοση όγκων με λιτές γραμμές όπως μαρτυρά η κατακόκκινη προτομή της συζύγου του.
«Από το πρώτο αφαιρετικό έργο "η Ανάσταση" του 1932 έως την εγκατάσταση των ειδωλίων της "Δίκης" της δεκαετίας του 70 καθώς και των εικαστικών εκπαιδευτικών παιγνίων του, η έκθεση παρακολουθεί διάφορους σημαντικούς σταθμούς της πορείας της αφαιρετικής δουλειάς του Λάζαρου Λαμέρα, παράλληλης της κλασσικής δημιουργίας του από την οποία ενδεικτικά εκτίθεται η προτομή του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη σε έναν διάλογο με το μικρό δοκίμιο για το βραβευμένο διεθνώς αφαιρετικό
έργο του "Μνημείο του Άγνωστου Πολιτικού Κρατούμενου" μόνιμου αποκτήματος της Tate gallery του Λονδίνου. Η ευτυχής συνεργασία με τον Νάσο Κοτσανά και η ανάδειξη του συλλεκτικού του πάθους θεωρούμε ότι θα ικανοποιήσει θα τέρψει και θα διευρύνει τη γνώση για το έργο και την προσωπικότητα του πρωτοπόρου Λαζάρου Λαμέρα, όσων επισκεφθούν αυτήν τη σημαντική και εμβληματική για το χώρο μας έκθεση» γράφει ο επιμελητής της έκθεσης Νίκος Ζήβας.
Βιογραφικό Σημείωμα
Ο Λάζαρος Λαμέρας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1911. Ήταν γιος του μαρμαροτεχνίτη Ιωάννη Λαμέρα από τα Υστέρνια της Τήνου και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1932-1938) και του Παρισιού με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών. Φοίτησε κοντά στον Ζαν Μπουσέ και το 1939 τιμήθηκε με το Α' βραβείο. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της πρωτοποριακής ομάδας "Ακραίοι", με επικεφαλής τον Αλέκο Κοντόπουλο.
Το 1953 το μνημείο του για τον Άγνωστο Πολιτικό Κρατούμενο βραβεύθηκε σε διεθνή διαγωνισμό και στη συνέχεια εκτέθηκε στην Tate Gallery του Λονδίνου. Το 1956 εξελέγη τακτικό μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Γραμμάτων και Τεχνών και το 1957 βραβεύθηκε από τον Δήμο Αθηναίων με το Α' βραβείο γλυπτικής. Το διάστημα 1960-1987 διετέλεσε καθηγητής στην έδρα της Πλαστικής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π. Το 1969 δημοσίευσε μελέτη με τίτλο "Πλαστική" και το 1975 το "Χωροθετικό διάγραμμα γλυπτών έργων Δήμου Αθηναίων Νεωτέρας Ελλάδος". Τιμήθηκε, επίσης, με το παράσημο του Ταξιάρχη του Φοίνικα. Ανέπτυξε πλούσια εκθεσιακή δραστηριότητα, η οποία ξεκίνησε με συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις. Το 1933 εξέθεσε με την "Ομάδα Τέχνη" και στη συνέχεια με τους "Ελεύθερους Καλλιτέχνες" (1937-1939).
Έλαβε επίσης μέρος σε Πανελλήνιες Εκθέσεις, στις Μπιενάλε του Σάο Πάολο (1955, 1961) και της Βενετίας (1960), καθώς και στην έκθεση Μεταμορφώσεις του Μοντέρνου, που έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη το 1992. Το 1979 οργανώθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη ατομική έκθεση έργων του για τα κωφάλαλα παιδιά με τίτλο "Αφή-Τέχνη-Παιδί". Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ο Λάζαρος Λαμέρας δημιούργησε μια ταινία μικρού μήκους, για τους περιστεριώνες της Τήνου, τιμώντας έτσι τους ανώνυμους λαϊκούς αρχιτέκτονες του νησιού του, που από μικρός θαύμαζε. Το 1992 δημοσίευσε ποιητική συλλογή με τίτλο, "Αντί πολλών". Πέθανε στις 24 Σεπτεμβρίου 1998 στην Αθήνα.
Διάρκεια έκθεσης
έως τις 9 Απριλίου
Zivasart Gallery
Παντανάσσης 1 Μαρούσι
Πηγη φωτο αρχείου
Λάζαρου Λαμέρα:
https://tinosecret.gr/lazaros-lameras/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου