Το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ υποδέχεται ξανά τον Ομότιμο Καθηγητή Γιάννη Μουρέλο για δύο μοναδικές οπτικοακουστικές βραδιές. Με επίκεντρο τη σχέση μουσικής και κινηματογράφου, ο Μουρέλος επιχειρεί μια ανατροπή της καθιερωμένης αντίληψης, αναδεικνύοντας τη μουσική όχι ως συνοδευτικό στοιχείο αλλά ως θεμελιώδη δημιουργική δύναμη της κινηματογραφικής εμπειρίας.Την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου στις 18:30 και το Σάββατο 18 Οκτωβρίου στις 18:00, με είσοδο ελεύθερη.
Η μουσική ως πρωταγωνιστής στην κινηματογραφική αφήγηση
Κινηματογράφος δίχως μουσική είναι εφικτός; Την απάντηση δίνει κατηγορηματικά ο απειροελάχιστος αριθμός των κινηματογραφικών ταινιών που δεν διαθέτουν την παραμικρή μουσική επένδυση. Αν όμως η συνοδεία της εικόνας από μουσική αναδεικνύεται από μόνη της σε θεμελιώδη παράμετρο, το ερώτημα συνίσταται στο κατά πόσο η μουσική καταλαμβάνει τη θέση, η οποία δικαιωματικά της αναλογεί.
Εδώ η απάντηση είναι αποκαρδιωτική. Στην πληθώρα των περιπτώσεων, η μουσική υποβαθμίζεται από τη στιγμή, κατά την οποία η προτεραιότητα δίνεται εξ ορισμού στην εικόνα. Μην ξεχνάμε, ο κινηματογράφος είναι εξ ορισμού τέχνη οπτική. Λίγες είναι οι περιπτώσεις ισοδύναμου καταμερισμού, προς όφελος πάντοτε του γενικού συνόλου. Συνήθως οφείλεται στην καλή χημεία και αγαστή συνεργασία μεταξύ σκηνοθέτη και μουσικοσυνθέτη.
Υπάρχουν περίτρανα δείγματα του είδους αυτού — Sergei Eisenstein με τον Sergei Prokofiev, Alfred Hitchcock με τον Bernard Herrmann, Frederico Fellini με τον Nino Rota, Sergio Leone με τον Ennio Morricone, David Lean με τον Maurice Jarre, Blake Edwards με τον Henry Mancini, George Lucas με τον John Williams — πραγματικά σημεία αναφοράς. Πρόκειται, ωστόσο, για ευτυχείς εξαιρέσεις που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα: ναι μεν η ύπαρξη μουσικής υπόκρουσης κρίνεται απαραίτητη, όμως αποφεύγεται συστηματικά να της επιτραπεί να διεκδικήσει συμμετοχή επί ίσοις όροις.
Αντιστρέφοντας λοιπόν την προοπτική, το παρόν αφιέρωμα κινείται προς την κατεύθυνση αποκατάστασης μιας αδικίας. Στόχος είναι να αναδείξει όχι την εξάρτηση της μουσικής από την εικόνα αλλά, αντίθετα, να αναδείξει εκείνη της εικόνας από τη μουσική, χάρη στην ατμόσφαιρα που μια ποιοτική σύνθεση διαθέτει από μόνη της κάθε δυνατότητα να δημιουργήσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου