Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

170 αρχαιολογικοί θησαυροί σε μια έκθεση αναδεικνύουν το αγωνιστικό πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων!


Η ιστορία της αρχαίας Ελλάδας είναι γεμάτη από ηρωικές πράξεις, θριάμβους πολεμιστών και επιτυχίες αθλητών, όπως αποδεικνύουν τα ομηρικά έπη, οι νίκες των ολυμπιονικών ή οι άθλοι του Ηρακλή. Το αγωνιστικό πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων, που υπάρχει σε όλους τους τομείς της ιδιωτικής και θρησκευτικής ζωής τους, παρουσιάζεται στην έκθεση του ισπανικού μουσείου Caixaforum της Σαραγόσα και έχει τίτλο "Ο ανταγωνισμός στην αρχαία Ελλάδα".
Σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης, οι Έλληνες πίστευαν ότι η τελειότητα μπορεί να επιτευχθεί με ισορροπία σε νου και σώμα. Μέσω της αθλητικής δραστηριότητας, επεδίωκαν καλή φυσική κατάσταση, ενώ μέσω της φιλοσοφίας, της επιστήμης και της τέχνης, ανέπτυσσαν το μυαλό τους.  

 Χρυσό μενταγιόν με κεφαλή λιονταριού, 450-400 π.Χ., από την κεντρική Ελλάδα. 


Του Ανδρέα Αναγνωστόπουλου 

Η έκθεση προσφέρει την ευκαιρία στους επισκέπτες να κατανοήσουν το αγωνιστικό πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων σε όλους τους τομείς της ζωής, μέσα από μια συλλογή περισσότερων από 170 αρχαιολογικών θησαυρών, όπως γλυπτά, νομίσματα, αγγεία και κοσμήματα. 


Πολεμιστής που χορεύει. Κεραμικός κύλικας, 575 - 500 π.Χ. Κατασκευάστηκε στην Αθήνα και βρέθηκε σε ανασκαφές στη Ρόδο. 
Στο ισπανικό μουσείο παρουσιάζονται και άλλα αριστουργήματα: η ζωφόρος από το περίφημο Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού, που απεικονίζει μάχη ανάμεσα στους Έλληνες και τις Αμαζόνες, μια προτομή του μεγάλου τραγικού ποιητή Ευριπίδη και ένα μαρμάρινο άγαλμα του Διαδούμενου, ενός αθλητή που δένει μια κορδέλα στο κεφάλι του ως σύμβολο νίκης.  

Ιφιγένεια, τραγωδία που κέρδισε σε θεατρικούς αγώνες, κεραμικός κρατήρας, 
360 - 350 π.Χ., κατασκευάστηκε στην επαρχία Πούλια, νότια Ιταλία (Μεγάλη Ελλάδα) 



Μαρμάρινο τμήμα ζωφόρου που απεικονίζει μάχη ανάμεσα σε Έλληνες και Αμαζόνες, 350 π.Χ., από το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού. 

Τι έκανε την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων τόσο ανταγωνιστική;
 Από τη μια μεριά, αυτό το αγωνιστικό πνεύμα οφειλόταν στην ίδια την τοπογραφία της Ελλάδας: Οι αμέτρητες πόλεις - κράτη που χωρίζονταν μεταξύ τους από βουνά και θάλασσα.  Αν και αυτές οι κοινότητες είχαν κοινή γλώσσα, κοινή θρησκεία και κοινό μυθικό παρελθόν, εξακολουθούσαν να έχουν διαφορές και αυτό το γεγονός ευνοούσε μια κουλτούρα έντιμου ανταγωνισμού. 



Από την άλλη μεριά, η πολυθεϊστική φύση αυτών των ελληνικών κοινοτήτων (με τις οικογένειες των Τιτάνιων και Ολύμπιων Θεών να πρωταγωνιστούν σε διαμάχες, μεταξύ τους αλλά και με τους θνητούς, για την εξουσία) δημιούργησε έναν ανταγωνιστικό χαρακτήρα που τον συναντάμε πολύ έντονα στην επική ποίηση, το θέατρο και τις καλές τέχνες. 

Ήρωας ή αθλητής, μαρμάρινο άγαλμα, ρωμαϊκό αντίγραφο (1ος αιώνας μ.Χ.) από ελληνικό πρωτότυπο  
(320-300 π.Χ.) 

Οι άθλοι του Ηρακλή, του σούπερ ήρωα της ελληνικής μυθολογίας, βασίστηκαν στον θρίαμβο επί των σοβαρών προκλήσεων που τέθηκαν από τους θεούς.  Τελικώς, μια ισχυρή αίσθηση υπεροχής απέναντι σε άλλους πολιτισμούς, γειτονικούς με τον ελληνικό κόσμο, συνέβαλε επίσης στην επιθυμία των αρχαίων ημών προγόνων να ανταγωνιστούν μεταξύ τους.  

 Μαρμάρινη προτομή του Ευριπίδη, ρωμαϊκό αντίγραφο (69-96 μ.Χ.) ενός ελληνικού γλυπτού (330-300 π.Χ.)   


Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα εκθέματα στο μουσείο της Σαραγόσα είναι δανεισμοί από το Βρετανικό Μουσείο και παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτός Λονδίνου. Αυτό ισχύει για πολλά γλυπτά καθώς και για την ζωφόρο από το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού, το οποίο ήταν ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.  


Φτερωτή Νίκη με ρούχα που κουνιούνται από τον άνεμο, μαρμάρινο άγαλμα, περίπου 100 μ.Χ., από την Αλικαρνασσό 



Πηγή 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου