Η Αργολίδα έχει το προνόμιο να διαθέτει τις αρχαιότερες σωζόμενες γέφυρες
της Ευρώπης! Οι καλύτερα διατηρημένες βρίσκονται στο χωριό Αρκαδικό και πιο
γνωστή από αυτές είναι η γέφυρα της Καζάρμας, που θεωρείται ως η αρχαιότερη μονότοξη γέφυρα και παραμένει μέχρι σήμερα
σε χρήση από τους κατοίκους της περιοχής!
Ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή
υπήρχε αρκετά ώριμη τεχνογνωσία για την κατασκευή γεφυρών στους διάφορους
δρόμους του ελληνικού χώρου. Σε όλη την αρχαία Ελλάδα υπήρχε ανεπτυγμένο οδικό
δίκτυο για την εξυπηρέτηση των αναγκών του χερσαίου εμπορίου, καθώς και για τις
εκάστοτε πολιτιστικές και στρατιωτικές μετακινήσεις των πληθυσμών.
Του Ανδρέα Αναγνωστόπουλου
Στον Μυκηναϊκό κόσμο, γεφυροποιοί κατασκεύαζαν τις γέφυρες με
τη γνωστή σ' αυτούς τεχνική του οξυκόρυφου εκφορικού θόλου, μια τεχνική που
εφαρμόστηκε και στην κατασκευή των περίφημων, και διάσημων σε όλο τον κόσμο,
μυκηναϊκών τάφων.
Γενικά, οι Μυκηναίοι κατασκευαστές διέθεταν υψηλή τεχνογνωσία
χρησιμοποιώντας ένα σύστημα κάλυψης με τεράστιες δυνατότητες, το οποίο όμως δεν
εξελίχθηκε περαιτέρω. Το γεγονός αυτό πιστοποιείται από το πλήθος των ρωμαϊκών
γεφυρών, οι οποίες κτίστηκαν με τη βοήθεια του ημικυκλικού, κλειδωτού τόξου,
γεγονός που μαρτυρεί την τεράστια σημασία της πρώιμης αυτής εφαρμογής στη
γεφυρωτική. Παρ' όλα αυτά, η κατασκευή γεφυρών με εκφορικά τόξα και
σφηνόλιθο ήταν ένα εγχείρημα περιορισμένο τοπικά και χρονικά, που λησμονήθηκε
στους κατοπινούς ιστορικούς χρόνους.
Η πιο καλοδιατηρημένη γέφυρα της συγκεκριμένης περιόδου είναι αυτή της Καζάρμας, που βρίσκεται κάτω από το κάστρο «Καζάρμα», στο 15ο
χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Λυγουριού-Ναυπλίου, και κτίστηκε από τους
Μυκηναίους κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού (1300 - 1190 π.Χ.).
Η εν λόγω γέφυρα ήταν μέρος του οδικού δικτύου που είχαν
αναπτύξει οι Μυκηναίοι στην περιοχή της Αργολίδας, ένας καλά κατασκευασμένος
δρόμος που συνέδεε τις Μυκήνες και την Τίρυνθα με την Επίδαυρο. Αυτόν τον δρόμο χρησιμοποιούσαν κάποτε οι Μυκηναίοι
πολεμιστές και από αυτόν περνούσαν οι πομπές με τα βασιλικά άρματα.
Το γεφύρι της Καζάρμας είναι κατασκευασμένο από γιγαντιαίους ακατέργαστους
ασβεστολιθικούς ογκόλιθους, χαρακτηριστικό των κυκλώπειων Μυκηναϊκών κατασκευών
χωρίς συνδετικό υλικό. Έχει μήκος 22 μέτρα, πλάτος 5,6 μέτρα και ύψος 4 μέτρα,
ενώ οι αρχαιολόγοι τονίζουν ότι πρόκειται για χαρακτηριστική μνημειακή
κατασκευή του σπουδαίου Μυκηναϊκού Πολιτισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η γέφυρα της Καζάρμας απέκτησε πινακίδα σημάνσεως
σε τέσσερις γλώσσες (μία εκ των οποίων είναι η αρχαία Μυκηναϊκή Γραμμική Γραφή
Β’). Αυτό κατέστη δυνατό χάρη στον Ναυπλιώτη οφθαλμίατρο Θέμο Γκουλιώνη, στον καθηγητή του
γερμανικού Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και πρώην διευθυντή των ανασκαφών της
Τίρυνθας, Γιοργκ Σέφερ, αλλά και στον ακαδημαϊκό και διευθυντή της ανασκαφής
των Μυκηνών Σ. Ιακωβίδη.
Εκτός από την γέφυρα της Καζάρμας, στην περιοχή του χωριού Αρκαδικό
σώζονται άλλες δύο παρόμοιες γέφυρες. η πρώτη στην περιοχή «Γαλούση», πάνω από τον
σημερινό δρόμο Ναυπλίου – Λυγουριού, και η δεύτερη στο ρέμα που περνά μέσα από
το χωριό.
Απομεινάρια μυκηναϊκών γεφυρών υπάρχουν επίσης κατά
μήκος των δρόμων γύρω από την περίφημη Ακρόπολη των Μυκηνών, αλλά και στη
πεδιάδα της Ναυπλίας.
Πηγές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου