Τετάρτη 10 Απριλίου 2024

Αφοδίτες στην Γαλλική Εθνοσυνέλευση: Καλλιτενχικός επαναπροσδιορισμός ή το αποκορύφωμα του κιτς ;

 


Έξι πολύχρωμα αγάλματα κοσμούν την πρόσοψη της Εθνοσυνέλευσης της Γαλλίας εδώ και σχεδόν μια εβδομάδα τα οποία αποτελούν «ολυμπιακές» αναπαραστάσεις της διάσημης Αφροδίτης της Μήλου. Η Γαλλία ετοιμάζεται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 και φαίνεται να προσπαθεί να προσδώσει λίγο από το Αρχαιοελληνικό πνεύμα των αγώνων. Μέχρι το τέλος των Παραολυμπιακών Αγώνων, το Palais Bourbon θα φιλοξενεί  τις έξι πολύχρωμες και αθλητικές Αφροδίτες της Μήλου κατά μήκος των κιόνων του. Συζητήσεις, όμως, έχουν αρχίσει για το εγχείρημα  στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας.


Οι Γάλλοι, γνωστοί για την αγάπη τους στις Τέχνες αλλά και στην Αρχαιότατα, υιοθέτησαν τα έργα του καλλιτέχνη Laurent Perbos, ο οποίος «επαναπροσδιόρισε» την περίφημη Αφροδίτη της Μήλου. Το διάσημο άγαλμα, το οποίο μετά την αρπαγή του από το Ελληνικό Νησί, εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, αποδόθηκε  πολύχρωμο και με οικολογική ρητίνη. Με τον επαναπροσδιορισμό του καλλιτέχνη το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου έχει ανακτήσει και τα δύο της χέρια (πέντε από αυτά) και ασκεί μια αθλητική δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, κάθε μία από τις Αφροδίτες  φέρει ένα αξεσουάρ αθλητισμού. Τα αθλήματα που εκπροσωπούνται είναι το τένις, το σέρφινγκ, ο παρα-αθλητισμός, η καλαθοσφαίριση, η πυγμαχία και η ακοντοβολία.  

Πέντε από τα αγάλματα είναι χρωματισμένα σύμφωνα με τους Ολυμπιακούς δακτυλίους. Το έκτο είναι μοβ. Στόχος είναι συμβολιστεί, όπως ανακοινώθηκε η «όμορφη χειρονομία» του αθλητισμού, αυτή του αθλητή που ξεπερνά τον εαυτό του και ξεχωρίζει για το δίκαιο παιχνίδι και τις αξίες του. Η  εγκατάσταση των έξι επιχειρεί να εμπνεύσει την συμμετοχικότητα, την ισότητα, τον σεβασμό για όλους...

Αποκορύφωμα του κιτς;


Συζήτηση γίνεται για τα φανταχτερά χρώματα τα οποία εν μέρει δικαιολογούνται γιατί τα αρχαία γλυπτά ήταν ζωγραφισμένα. Αλλά πολλοί σχολιάζουν «όχι  ζωγραφισμένα έτσι!» Οι Έλληνες γλύπτες, οι οποίοι διαμόρφωναν τη μορφή με ζηλευτή φροντίδα, σίγουρα δεν  τα «μπουγέλωναν» με έναν κουβά μπογιά!.Βέβαια έχουμε δει ξανά «ποπ αντίγραφα» της Αφροδίτης της Μήλου να πωλιούνται σε καταστήματα Τέχνης και ας μην ξεχνάμε την Μπλε Αφροδίτη του Yves Klein.


Πέρα από την υπερβολικά αθλητική απόδοση του σώματος της Αφροδίτης, το θέμα ανακρίβειας είναι όχι το χρώμα αλλά ότι στους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν λάμβαναν μέρος οι γυναίκες.  Ένεκα της πολιτιστικής προώθησης αυτό αποσιωπήθηκε. Προτιμήθηκε φαίνεται το γυναικείο σώμα γιατί πιο βολικό ήταν να «αξιοποιηθεί» ένα γνωστό γλυπτό του "οικουμενικού" Μουσείου του Λούβρου και να προβληθεί, παρά το γεγονός ότι είναι κλεμμένο, κάτι που δεν το υπενθυμίζουμε  συχνά στους φίλους μας του Γάλλους. Η  καμπάνια  επαναπατρισμού αφορά κυρίως  τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ίσως οι Γάλλοι μέσα στον ενθουσιασμό τους για την ανάληψη της διοργάνωσης των Αγώνων, δεν σκέφθηκαν ότι παράλληλα θα αναδειχθεί και  η κλεπταποδοχή και το ηθικό αντίκρισμα αυτής.

Όσο για την εικαστική αποτύπωση, ακόμη σχολιάζεται ότι   οι εν λόγω Venuses de Milo έχουν... χέρια!  Αυτό μάλλον είναι το λιγότερο. Εδώ ο Σαλβαδόρ Νταλί τις εξόπλισε τις δικές του με συρτάρια! Σε άλλα  φωτογραφικά μοντάζ, η Αφροδίτη της Μήλου πλέκει... ή δείχνει το μεσαίο δάχτυλο.


Εν προκειμένω η συγκεκριμένη απόδοση θέλει να ενθαρρύνει  και να παρακινήσει τον κόσμο στον αθλητισμό μέσω της Τέχνης, στέλνοντας μηνύματα για τα αθλήματα και για την αναπηρία. Σημειώνεται η αναφορά στην αναπηρία δεν είναι καινούργια. Υπενθυμίζεται σε μια εκστρατεία-ορόσημο το 2018, η Handicap International «εφοδίασε» την Αφροδίτη της Μήλου με προσθετικά μέλη.


Όσο για την συγκεκριμένη επιλογή του καλλιτέχνη να αξιοποιήσει ως σύμβολο την Αφροδίτη της Μήλου δεν είναι κάτι νέο για αυτόν : Το 2020, συνέδεσε την εμβληματική εικόνα της Αφροδίτης της Μήλου ξανά με τον κόσμο του αθλητισμού με ένα αντίγραφο του γλυπτού να κρατά πλήρες με ρακέτα και μπάλα του τένις, στην έκθεση "When Tennis Inspires" που δημιουργήθηκε από το Trajectoire Studio στο πλαίσιο του λανσαρίσματος της συλλογής Lacoste L.20. Μια δεύτερη εκδοχή, αυτή τη φορά αφιερωμένη στο γκολφ, παρουσιάστηκε την ίδια στιγμή στη Ντωβίλ.

 

 

 

ΠΗΓΗ: https://www.bvoltaire.fr/

https://actu.fr

https://www.connaissancedesarts.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου