Υπήρξε η μούσα για
τη Γαλάτεια των Σφαιρών, τη Παναγία του
Πορτ Λιγκάτ, τη Leda Atomica, το Dream of Venus του Salvador Dali! Με αφορμή την 130ή επέτειο από τη γέννησή της (το 1894
στο Καζάν της Ρωσίας), τιμάται η Gala, μέσα από
τη μόδα με το τρίτο μέρος κύκλου εκθέσεων μικρού σχήματος. Οι τρεις
συλλογές (άνοιξη-καλοκαίρι, υψηλή ραπτική και φθινόπωρο-χειμώνας) αναδεικνύουν
μερικά από τα πιο εμβληματικά κομμάτια από το προσωπικό της αρχείο, στην οποία
σχέδια υψηλής ραπτικής των Elsa Schiaparelli και Michel Goma αλλάκαι με
ρούχα του Hubert de Givenchy ή του Oleg Cassini. Επίσης,
με ρούχα χωρίς ετικέτα που μας υπενθυμίζουν ότι η εικόνα της ξεπερνά κατά πολύ
την ετικέτα και αποτελεί την αντανάκλαση
μιας μοναδικής προσωπικότητας, απαλλαγμένης από περιορισμούς, η οποία, πάνω
απ' όλα, παρέμενε πάντα πιστή στον εαυτό της.
της Μαρία Αλιμπέρτη
Το σχέδιο της έκθεσης, που φιλοξενείται το κάστρο Púbol, εκεί που η Gala Dalí πέρασε το τελευταίο μέρος της ζωής της, μια νέα έκθεση μόδας ρίχνει φως στην τολμηρή προσωπικότητά της και την αντισυμβατική ζωή της. Η έκεθση είναι καρπός της συνεργασίας μεταξύ του Ιδρύματος Gala-Salvador Dalí και του La Roca Village, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης πρωτοβουλίας που διαπνέεται από την επιθυμία να ανακαλύψουμε εκ νέου την ταυτότητα της Gala Dalí και να αξιολογήσουμε την επίδρασή της στη μόδα, τον πολιτισμό και την κοινωνία.
Εκθέματα
Μέσα από τα πιο
αξιοσημείωτα σχέδια μόδας και αξεσουάρ από το προσωπικό αρχείο της Gala, οι θεατές
θα εντρυφήσουν βαθύτερα στη γυναίκα με τη δική της προσωπικότητα που βρίσκεται
πίσω από τον Σαλβαδόρ Νταλί. Έχοντας εμπιστοσύνη στην εικόνα που επιθυμούσε να
προβάλει, η Gala βρήκε στις δημιουργίες της Elsa Schiaparelli, της Mimi di Niscemi
και του Maurice Renoma, μεταξύ άλλων, ένα νόμιμο και ισχυρό μέσο έκφρασης και
αυτογνωσίας, το οποίο της επέτρεψε να προσθέσει στρώματα στο μύθο που
φιλοδοξούσε να γίνει.
Η ζωή και το πάθος
Μούσα, σύζυγος,
εκπρόσωπος,... Η Gala-Έλενα Ιβάνοβνα Ντιακόνοβα- ήταν μια από
τις πιο μυστηριώδεις και ενδιαφέρουσες προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Γεννημένη στη Ρωσία, υπήρξε πηγή
έμπνευσης και σύντροφος του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Σαλβαδόρ Νταλί. Η
σχέση τους άρχισε το 1929, όταν η Gala γνώρισε τον Νταλί ενώ ήταν ακόμα
παντρεμένη με τον Γάλλο ποιητή Πολ Ελυάρ. Η Gala χώρισε και αφιέρωσε τη ζωή της
στον Νταλί, επηρεάζοντας καθοριστικά την καλλιτεχνική του πορεία, στην
πραγματικότητα υπήρξε συνεργάτης του. νεργά στη διαχείριση της καριέρας του,
διαπραγματευόταν συμβόλαια και προωθούσε το έργο του σε γκαλερί και συλλέκτες.
Ο Νταλί συχνά υπέγραφε έργα με τα ονόματα και των δύο, δείχνοντας την αφοσίωσή
του σε εκείνη. Η Gala αποτέλεσε πηγή
έμπνευσης για πολλά από τα έργα του, όπως ο πίνακας "Η Γαλάτεια των
Σφαιρών", που συνδυάζει την τέχνη με την επιστήμη.
Η ζωή τους χαρακτηριζόταν από πάθος, αντιφάσεις και έντονα συναισθήματα, ενώ η Gala είχε σημαντική επιρροή και στη μόδα, συνεργαζόμενη με σχεδιαστές όπως η Coco Chanel. Παρά τις προσωπικές τους διαφορές, ο Νταλί την περιέγραφε ως το κέντρο της ζωής και της τέχνης του
Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η Gala υιοθέτησε διαφορετικούς ρόλους ή ταυτότητες σε σχέση με τον καλλιτέχνη, αποκαλύπτοντας τον εαυτό της ως μια δημιουργική και αποφασιστική γυναίκα που γνώριζε πολύ καλά πώς ήθελε να παρουσιάσει τον εαυτό της και που ασκούσε έναν συνεχή έλεγχο της αναπαράστασής της στα διάφορα έργα τέχνης, τις φωτογραφίες και τις δράσεις του Νταλί στις οποίες εμφανίζεται. Με τον τρόπο αυτό συμμετείχε ενεργά στη διαμόρφωση της εικόνας της και, ως ένα βαθμό, ήταν και η υποκινήτρια του δικού της μύθου.
Έως 7 Ιανουαρίου 2026
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου