Εκεί που τα κυπαρίσσια φυλούν αιώνια σιγή κι οι πέτρες ακούν πιο προσεκτικά από τους ανθρώπους, το Εθνικό Θέατρο ανεβάζει την Αντιγόνη του Σοφοκλή στην Επίδαυρο – όχι μόνο ως παράσταση, αλλά ως στοχασμό. Στις 27, 28 και 29 Ιουνίου, στο αργολικό θέατρο έκει που η ανάσα της αρχαιότητας δεν έχει πάψει ποτέ, η τραγωδία αναζητά ξανά την ηθική της φωνή.
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Ούλριχ Ράσε, επιστρέφοντας τρία χρόνια μετά τον καθηλωτικό του Αγαμέμνονα, επιλέγει μια Αντιγόνη βαθιά πολιτική, σχεδόν στοχαστική, με υπαρξιακές αποχρώσεις. Σκηνοθετεί με μαθηματική αυστηρότητα αλλά και φιλοσοφική τρυφερότητα, αποδομώντας τον διπολικό άξονα «θύτης – θύμα», δίνοντας στον Κρέοντα τη διάσταση ενός προστάτη της θεσμικής σταθερότητας, και στην Αντιγόνη τον ρόλο της υπερασπιστή της ατομικής ηθικής ελευθερίας.
Μια παράσταση ως δημοκρατικός στοχασμός
Η νέα σκηνοθεσία, σε μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου, διατηρεί όλη την πυκνότητα και μουσικότητα του πρωτοτύπου, δίνοντας χώρο σε έναν θίασο νέων αλλά και καταξιωμένων ηθοποιών να υφάνουν το δράμα με εσωτερικό ρυθμό. Η σκηνική σύνθεση του Ράσε απαρνείται τον ρητορισμό και επιστρέφει στον λόγο ως πράξη, αναδεικνύοντας το χορικό ως συλλογική συνείδηση που παρεμβαίνει, θυμίζει, κρίνει — ποτέ ουδέτερα.
Η αισθητική της παράστασης ακολουθεί τη χαρακτηριστική οπτική γεωμετρία του Ράσε: επαναληπτικές κινήσεις, σχηματική χορογραφία, μουσικό υπόβαθρο που διαρκώς χτίζει ένταση, φωτισμοί που δημιουργούν τόπους και ψυχικές μεταπτώσεις.
Αντιγόνη — μια διαχρονική αντίσταση
Το ερώτημα δεν είναι πια μόνο αν είχε δίκιο, αλλά ποιο τίμημα έχει η απόφαση να επιλέξεις τι είναι σωστό. Το έργο φωτίζει τη λεπτή, επικίνδυνη γραμμή μεταξύ ενστίκτου και τάξης, μεταξύ δίκιου και δικαίου. Και η Αντιγόνη, ως μορφή —γυναίκα, νέα, μόνη— δεν πολεμά τον Κρέοντα, αλλά το ίδιο το δίλημμα της υπακοής.
Όπως έδειξε στην πρεμιέρα, η παράσταση δεν επιδιώκει εντυπωσιασμό, αλλά δημιουργεί χώρο για περισυλλογή, για την εσωτερική πολιτεία του θεατή. Είναι μια φωνή που εμμένει στην ευθύνη, ακόμη κι όταν ο κόσμος σωπαίνει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου