Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Πρόγραμμα Healing Museum: Η τέχνη συναντά την ενσυνειδητότητα στο Μουσείο Bode






-


Η ιστορία του Βερολίνου, γεμάτη ρήξεις, ανασυγκροτήσεις και ανησυχία, έχει χαρίσει στην πόλη ένα ένστικτο μεταμόρφωσης. Σήμερα, το Βερολίνο ηγείται μιας νέας, σιωπηλής επανάστασης: της σύνδεσης της τέχνης με την ενσυνειδητή παρατήρηση. Στην καρδιά αυτής της αλλαγής, στο Νησί των Μουσείων (Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, γνωστό για την αρχιτεκτονική και τις συλλογές του), δεσπόζει το Μουσείο Bode. Μακροχρόνιο καταφύγιο δύναμης και μονιμότητας, με γλυπτά αριστουργήματα των Ντονατέλο, Tilman Riemenschneider και Αντόνιο Κανόβα, μαζί με βυζαντινές εικόνες και αρχαία νομίσματα, το μουσείο αποκαλύπτει πλέον μια πιο ήπια πλευρά.

Το πρόγραμμα Healing Museum, συνεργασία της Συλλογής Γλυπτικής του μουσείου με το Experimental and Clinical Research Centre (Charité Universitätsmedizin Berlin) και το Max Delbrück Centre for Molecular Medicine, επιβεβαιώνει όσα δείχνει η σύγχρονη ιατρική έρευνα: η αργή και προσεκτική επαφή με την ομορφιά μπορεί να μειώσει το άγχος, να βελτιώσει τη διάθεση και να μας επανασυνδέσει με το βάθος της παρούσας στιγμής

Στο επίκεντρο βρίσκεται μια ειδικά επιμελημένη αίθουσα αφιερωμένη αποκλειστικά στην ενσυνειδητότητα. Ένα λιτό μήνυμα αναγράφει: «Αυτή η αίθουσα είναι αφιερωμένη στην ψυχική σας ευεξία. Σας ευχαριστούμε που σέβεστε τους επισκέπτες που ασκούνται στη σιωπηλή διαλογιστική πρακτική». Μαξιλάρια προσφέρονται ελεύθερα για καθιστή ηρεμία, ενώ καθοδηγούμενοι διαλογισμοί μέσω της εφαρμογής ή της ιστοσελίδας του μουσείου εμπλουτίζουν την εμπειρία.

QR codes δίπλα σε κάθε έργο οδηγούν σε διαλογισμούς για τη συμπόνια, την ανθεκτικότητα και την παρουσία, αντλώντας από παραδόσεις όπως ο Βουδισμός, ο Χριστιανισμός και ο Στωικισμός. Μπροστά σε έναν γαλήνιο Γκαουτάμα Βούδα, ο επισκέπτης συλλογίζεται την έννοια της παράδοσης. Λίγο πιο πέρα, η αυτοκράτειρα Φαυστίνα κοιτάζει με καλοσύνη από το μαρμάρινο πορτρέτο της. Η αυστηρή αλλά ευφυής μητέρα ενέπνευσε τον Μάρκο Αυρήλιο, του οποίου οι στωικές ιδέες εστιάζουν στο κοινό καλό και στην αρμονία νου και σώματος. Ο επισκέπτης κάθεται σε ένα μαξιλάρι, συλλογιζόμενος τον στωικισμό — φιλοσοφία που κάποτε ανήκε στους αυτοκράτορες και σήμερα βρίσκει νέα ζωή στη σύγχρονη γνωσιακή θεραπεία, ως οδηγός ισορροπίας και αποδοχής. Ο χρόνος με την τέχνη καταπραΰνει αβίαστα τις αισθήσεις.


Δημιουργικές προοπτικές στο Humboldt Forum

Απέναντι, στο Νησί των Μουσείων, το Humboldt Forum ενώνει τις παγκόσμιες συλλογές τέχνης και εθνολογίας του Βερολίνου, παρουσιάζοντας μη ευρωπαϊκούς πολιτισμούς δίπλα στην ιστορία της πόλης, με στόχο τη διαπολιτισμική κατανόηση και τον διάλογο. Το Forum επανεφευρίσκει τον ρόλο του μουσείου: όχι μόνο ως φύλακα πολιτισμού, αλλά ως καταλύτη προβληματισμού και αποκατάστασης. Στο επίκεντρο βρίσκεται η αντιπαράθεση με την αποικιοκρατία, τα συστήματα εξουσίας και σκέψης που δικαιολογούσαν την κατάκτηση και εξακολουθούν να επηρεάζουν τις ανισότητες. Αντί να παρουσιάζει αντικείμενα ως ουδέτερα έργα τέχνης, το Forum θέτει ερωτήματα: Πώς έφτασαν εδώ; Ποιες φωνές σίγησαν; Πώς μπορούν να ειπωθούν ξανά αυτές οι ιστορίες;

Συνεργασίες με επιστήμονες και κοινότητες από χώρες προέλευσης, όπως Τανζανία, Νιγηρία, Ναμίμπια, Βραζιλία, Κολομβία και Βενεζουέλα, αποτελούν κεντρικό άξονα. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα Μπρούντζινα του Μπενίν, που λεηλατήθηκαν το 1897 από βρετανικά στρατεύματα και κατέληξαν σε ευρωπαϊκά και αμερικανικά μουσεία. Από το 2010, το Εθνολογικό Μουσείο Βερολίνου συμμετέχει στην Ομάδα Διαλόγου του Μπενίν, συζητώντας την επιστροφή τους. Σήμερα, λίγα ιστορικά κομμάτια εκτίθενται στο Βερολίνο ως δάνεια, πλαισιωμένα από σύγχρονες γερμανικές και νιγηριανές φωνές που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα του ζητήματος.

Παράλληλα, συνεργασίες με ιδρύματα της Ναμίμπια στοχεύουν στην επιστροφή αντικειμένων που αφαιρέθηκαν κατά τη γενοκτονία των Herero και Nama. Ένα κούκλα με περίτεχνη φούστα δείχνει πώς οι ιεραπόστολοι επηρέασαν την ένδυση των γυναικών Herero. Το Forum δίνει χώρο σε καταπιεσμένες ιστορίες, μοιράζεται την αφήγηση και δημιουργεί χώρο για περιθωριοποιημένες φωνές, υπερβαίνοντας τα δίπολα κατακτητή–κατακτημένου, παρελθόντος–παρόντος.




πηγη:https://www.indiatoday.in/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου