Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020

Σαν σήμερα ο Θάνατος του Ευγένιου Ντελακρουά: Τα αριστουργήματα και η έκθεση στην Ελλάδα

 

Σαν σήμερα ο 1863, έφυγε από τη ζωή ο ζωγράφος των "Σφαγών της Χίου", Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix, 1798 - 1863) υπενθυμίζει η Εθνική Πινακοθήκη στα social media. Ο ρομαντικός καλλιτέχνης είχε δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ανατολίτικο ζήτημα, επιλέγοντας θέματα από την Ελληνική Επανάσταση.
Το 1978 η Εθνική Πινακοθήκη, με τη συνδρομή των Βασίλη Γουλανδρή και Σταύρου Νιάρχου, πρόσθεσε στους θησαυρούς τους  το έργο του "Επεισόδιο από τον Ελληνικό Αγώνα" που είχε φιλοτεχνήσει το 1856.

Αξιομνημόνευτη έκθεση


Άξιο αναφοράς είναι ότι έργα του Ντελακρουά παρουσιάστηκαν το 1997 στη έκθεση «Η Ελληνική Επανάσταση, ο Ντελακρουά και οι Γάλλοι ζωγράφοι», καρπός επιστημονικής συνεργασίας ανάμεσα στην Εθνική Πινακοθήκη και στην Ένωση Εθνικών Μουσείων της Γαλλίας, παρουσιάσθηκε πρώτα στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπορντώ, για να μεταφερθεί αργότερα στο Μουσείο Ντελακρουά στο Παρίσι.


Ο Φιλελληνισμός εκδηλώθηκε σε πολλές χώρες της Ευρώπης υπέρ των Ελλήνων που μάχονταν για την ανεξαρτησία τους, βρίσκει στη Γαλλία την πληρέστερη, την ιδανική της έκφραση. Τα πάθη των Ελλήνων εμπνέουν τους διανοούμενους, τους ποιητές και τους καλλιτέχνες. Οι σφαγές της Χίου, τον Απρίλιο του 1822, θα εμπνεύσουν στον νεαρό ρομαντικό ζωγράφο Ευγένιο Ντελακρουά τον ομώνυμο μνημειώδη πίνακα του Λούβρου.

 

Με την Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, εικόνα του αγίου πάθους ενός έθνους, ο Ντελακρουά αποκρίνεται σ’ ένα άλλο συνταρακτικό επεισόδιο του πολέμου της ανεξαρτησίας, στην ηρωική Έξοδο του Μεσολογγίου τον Απρίλιο του 1826. Στην συγκεκριμένη έκθεση το κορυφαίο τούτο έργο του Ντελακρουά, συγκεντρώθηκαν όχι μόνο μερικοί ακόμη φιλελληνικοί πίνακες του ρομαντικού ζωγράφου -ανάμεσά τους το αριστούργημα της Εθνικής Πινακοθήκης.

 H παρουσίαση του έργου αυτού στο Σαλόν του Παρισιού, τον Οκτώβριο του 1827, δέχτηκε σχόλια όχι και τόσο κολακευτικά από την επίσημη κριτική. Το έργο χαρακτηρίστηκε "κακό τόσο ως προς τη μορφή όσο και ως προς το χρώμα", παρ’ όλο που υπήρχε "κάποια κίνηση στο σύνολό του".

Επεισόδιο από τον Ελληνικό Αγώνα


Ο πίνακας της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι απλώς μια καινούργια εκδοχή του χαμένου έργου της νεότητας του ζωγράφου, το οποίο είχε ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις, αλλά η εκδοχή ενός καλλιτέχνη που πλέον είχε ωριμάσει, που είχε εμπλουτιστεί με σαφή οράματα όσον αφορά στο χρώμα, το σχέδιο, το φως και, κυρίως, την εκφραστικότητας της σύνθεσης.

 Τα "σύγχρονα θέματα [είναι] δύσκολο να τα χειριστεί κανείς εξαιτίας της απουσίας γυμνού και της λιτότητας των ενδυμασιών", γράφει στις 13 Ιανουαρίου 1856 (Ημερολόγιο, τόμ.ΙΙΙ, σ. 24). Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ένα από τα βασικά στοιχεία του πίνακα, δηλαδή η ενδυμασία του έφιππου πολεμιστή, με όλες της τις λεπτομέρειες –τη λευκή φουστανέλα, τις ποικιλμένες περικνημίδες, το μαύρο ζωνάρι, το κεντημένο γιλέκο και την υπέροχη πράσινη κάπα, η οποία είναι φοδραρισμένη με κόκκινο μεταξωτό, και ανεμίζει στον αέρα σε κίνηση παράλληλη με αυτή του φεσιού και του κεφαλομάντηλου - αλλά και ο ίδιος ο έλληνας καβαλάρης, ο οποίος απεικονίζεται από το πλάι, καθοδηγούν το βλέμμα και την ανάγνωση μέσω των χρωμάτων και του σχεδίου.


Το άλογο - όπως θα το είχε αποδώσει ο Ρούμπενς - συμμετέχει κατά τρόπο συμπληρωματικό• ο καλπασμός του δεν οδηγεί απαραίτητα σε μιαν άμεση αναμέτρηση μεταξύ "καλού" και "κακού", μεταξύ χριστιανών και άπιστων. Ο Ντελακρουά απέφυγε οποιονδήποτε πολεμικό υπαινιγμό που θα μπορούσε να ερμηνευθεί ιστορικά και συνέθεσε έναν πίνακα που εκφράζεται περισσότερο μέσα από το χρώμα και την κίνηση, παρά μέσα από το θέμα. Ο ζωγράφος των "Σφαγών της Χίου" βασικά μεταχειρίζεται και πάλι εδώ το αντιηρωικό, αντιεπικό ύφος, στο οποίο ο μοναδικός αληθινός πολεμιστής με το τουφέκι του, το νεκρό άλογό του και ο νεκρός Οθωμανός- σύμβολο του ηττημένου Ισλάμ, πάνω από τον οποίο πηδά το άλογο, λειτουργούν ως συμπληρωματικά χαρακτηριστικά. 

Είναι σαφές ότι η απουσία δραματικών στοιχείων - όπως εκείνων που υπάρχουν στις σκηνές μονομαχίας, έργου του 1826 ( "Ο Γκιαούρης και ο Χασάν", Chicago, Ινστιτούτο Τέχνης), του 1836 ("Η μάχη του Γκιαούρη και του Πασά") ή του 1856 ("Ο Γκιαούρης και ο Πασάς", Cambridge, Μασσαχουσέτη, The Fogg Art Museum), όπου η πινελιά παρασύρεται και φτάνει στα όρια της βιαιότητας- υπογραμμίζει στο συγκεκριμένο έργο το θέμα του αγώνα για την ελευθερία: ο έφιππος Έλληνας πολεμιστής μπορεί να ερμηνευτεί ως η κατ΄ εξοχήν ενσάρκωση ενός ιδανικού, μιας ιδέας από την οποία απουσιάζει κάθε πλεονάζον στοιχείο μιας ιστορικά και κυριολεκτικά αναγνωρίσιμης επικαιρότητας.

Πηγή: https://www.nationalgallery.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου