Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021

Γενεύη και Ελλάδα: Μια έκθεση για το παρασκήνιο της Ιστορίας




 Ένας Έλληνας, ο Ιωάννης Καποδίστριας και δύο άνδρες από την Γενεύη ο Charles Pictet de Rochemont και ο Jean-Gabriel Eynard έπαιξαν βασικό ρόλο για την ένταξη της Γενεύης στην Ελβετική Συνομοσπονδία  αλλά και για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον οθωμανικό ζυγό. Το παρασκήνιο της Ιστορίας αναδεικνύει η έκθεση «Γενεύη και Ελλάδα: Μια φιλία στην υπηρεσία της ανεξαρτησίας» , η οποία πραγματοποιείται με αφορμή την επέτειο 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.



Από αύριο 15 Οκτωβρίου 2021 έως και τις 30 Ιανουαρίου 2022 το Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας τ
ου Ιδρύματος  Hardt για τη Μελέτη της Κλασικής Αρχαιότητας (Vandeuvres)  θα φιλοξενήσει την έκθεση που υπενθυμίζει τις φιλικές σχέσεις Ελλάδας και Γενεύης στις αρχές του 19ου αιώνα.

 



Η φιλία
 

Ο Ιωάννης Καποδίστριας γίνεται ο πρώτος κυβερνήτης της χώρας το 1827, με το βαρύ καθήκον της μεταρρύθμισης της χώρας, αλλά τελικά δολοφονείται. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Eynard συνεχίζει να αποδεικνύει την ακλόνητη υποστήριξή του συνιδρύοντας την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.


Χάρη στα πολυάριθμα δάνεια από ελληνικά ιδρύματα και συλλέκτες και Ελβετία, αυτή η έκθεση δίνει ζωή σε αυτές τις γόνιμες ανταλλαγές, οι οποίες χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα με τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στη Γενεύη. Έτσι βρίσκουμε 
επίσημα έγγραφα, πολύτιμα δώρα και άλλες οικείες μαρτυρίες αναγνώριση καθώς και η πράξη πολιτογράφησης του Ιωάννη Καποδίστρια, που δηλώθηκε πολίτης της Γενεύης από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 1816.



Η έκθεση  είναι αξιοσημείωτη γιατί παρουσιάζει τη συλλογή του
MAH καθώς και των ιδρυμάτων της Γενεύης και των ελβετικών μουσείων. Επωφελείται επίσης από μεγάλα δάνεια από την Ελλάδα, τα οποία χορηγήθηκαν κυρίως από το Μουσείο Εθνικής Ιστορίας, το Μουσείο Καποδίστριας της Κέρκυρας, το Μουσείο Μπενάκη και το Φιλελληνικό Μουσείο Αθηνών, καθώς και από ιδιώτες συλλέκτες. Η έκθεση «αναμοχλεύει» τη σχέση με την αρχαιότητα του ζεύγους Eynard, ενώ μας μεταφέρει νοερά στον 19ο αιώνα και στο εσωτερικό των πανέμορφων νεοκλασσικών κτιρίων. 

Jean-ientienne Chaponnière (1801-1835), γλύπτης Ami Dériaz, ιδρυτής, «Ελληνίδα που κλαίει στον τάφο του Μπάιρον», 1827 


Θεματολογία

Το έκθεμα που απεικονίζει μια  Νέα Ελληνίδα να κλαίει πάνω από τον τάφο του Βύρωνα, έργο του γλύπτη της Γενεύης του Jean-Etienne Chaponnière, καλωσορίζει τον επισκέπτη.



Η έκθεση χωρίζεται σε τρία θεματικά μέρη: Το πρώτο παρουσιάζει τον ουσιαστικό ρόλο που έχει ο Ιωάννης  Καποδίστριας, διπλωμάτης στην υπηρεσία του τσάρου Αλεξάνδρου Α ', για τη Γενεύη και την Ελβετία κατά τη διάρκεια των συνεδρίων που αναδιαμόρφωσαν την Ευρώπη μετά την πτώση του Ναπολέοντα (1813-1816). Το δεύτερο μέρος τονίζει τις ενέργειες των Φιλελλήνων της Γενεύης και ιδίως του Ζαν-Γκαμπριέλ Εϊνάρ, κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης μεταξύ των Ελλήνων και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1821-1830).



Πρότυπο πλοίο κατασκευασμένο από Έλληνες πρόσφυγες, που δόθηκε στους Φιλέλληνες του Ζόφινγκεν, Ελληνικό πλοίο «Άργος», 1821-1823



Το τρίτο μέρος συζητά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Ι.Καποδίστρια - ορίστηκε πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας στις 27 Μαρτίου 1827 – για χτίσει το νέο κράτος και υπενθυμίζει την ακλόνητη υποστήριξη του Jean-Gabriel Eynard για το Ελληνικό έθνος, ακόμη και μετά τη δολοφονία του φίλου του Καποδίστρια το 1831.

Bautte & Moynier, Ρολόι τσέπης και κλειδί, δώρο στον Ζαν Καποδίστρια, Γενεύη, αρχές του 19ου αιώνα. Προσωποποίηση της Γενεύης, με το θρυμματισμένο στέμμα των ελεύθερων πόλεων, ακουμπώντας στην πόλη Οικόσημο. Στήλη που φέρει τη λέξη HELVETIE, Ελληνική επιγραφή γύρω από το σχήμα: «Σε όποιον διαχειρίζεται καλά τον χρόνο του, αυτό που μετράει καλά τον χρόνο »


Η έκθεση ολοκληρώνεται με μια υπενθύμιση των δεσμών φιλίας που ένωσαν την Ελλάδα και Ελβετία πολύ πριν από τον 19ο αιώνα και που διατηρούνται μέχρι σήμερα.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου